خبرهای داغ:
اجلاس اساتید عالی تفسیر با حضور آیت‌الله جوادی آملی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۷۵۸۱۷
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، اجلاس اساتید عالی تفسیر قرآن کریم چهارشنبه شب با حضور آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و جمعی از اساتید و بزرگان تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در این اجلاس با تاکید بر اینکه افرادی که علیه قرآن مطلب می‌نویسند مأموریت از سوی دشمن دارند، گفت: عده‌ای از عالمان بزرگ به این مسائل پاسخ گفتند و برخی دیگر در حال تدوین مجلداتی برای پاسخگویی هستند.

مرتضی نجفی قدسی با بیان اینکه امروز باید به مصاف مطالبی رفت که درصدد ایجاد تشکیک در وحدانیت قرآن است، افزود: علامه طباطبایی قیم بودن قرآن در گستره جهانی را ارائه کرده و با اتکا به این تفاسیر می‌توانیم به مصاف این مسائل برویم.

وی با اشاره به جایگاه قرآن و عترت در جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: تنها چیزی که می‌تواند جامعه ما را در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمن مصون بدارد قرآن و عترت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اقامه قرآن متبلور ساختن مفاهیم آن در صحنه فردی و اجتماعی است تصریح کرد: باید نگاهی فکری و تمدنی به قواعد تفسیر داشت؛ بسیاری از قواعد را مفسران بزرگ در دل تفسیر به کار بردند بدون آنکه تنقیح کنند.

این قرآن‌پژوه با تاکید بر اینکه اقامه قرآن در این است که جامعه را قرآنی کنیم تصریح کرد: مفسران به ترویج معارف و مفاهیم قرآن در سطح جامعه توجه ویژه داشته باشند.

دبیر مجمع عالی تفسیر نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اساتید تفسیر باید به اصول و روش‌های ارائه تحقیقی که در محافل علمی مطرح است آشنا باشند، خاطرنشان کرد: بنا شده کارگاه‌هایی را برای اساتید طراحی کنیم که در آن‌ها با روش تحقیق و تدوین مقاله، روش تدریس دروس تفسیر و روش شناسی تفسیر قرآن آشنا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی قمی لزوم شناسایی اساتید تفسیر را مورد توجه قرار داد و افزود: اقدام دیگر مجمع این است که اساتیدی که در حوزه تفسیر قرآن کار کردند و فعالیت می‌کنند و تاکنون شناسایی نشده‌اند فراخوان شوند.

احمدی قمی افزود: با این فراخوان تمام کسانی که کارهای تفسیری کردند و در علوم قرآن تحقیقاتی داشتند آن‌ها را ارائه کرده و ضمن اینکه برترین‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد علاوه بر آن نیروهای زبده شناسایی شده و از آن‌ها استفاده می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه در برابر شبهات نباید خیلی منعطف عمل کرد تصریح کرد: باید با روش‌های نو پاسخگویی داشته باشیم و نظریات نو در این قلمروها باید مورد توجه باشد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی ادامه داد: در قلمرو علوم قرآن نهادها و فضلا و اندیشمندانی ورود کرده‌اند و مباحثی در ارتباط با زبان و ادبیات قرآن و علوم قرآن مطرح کرده‌اند که بسیار خوب است و نمونه‌هایی در حوزه‌ها در این زمینه وجود دارد که باید استفاده شود.

اعرافی گفت: ناچاریم به عنوان رسالت خود در برابر این کتاب با ارزش و مهمی که بر تمام شئون هستی احاطه دارد به مباحث نو بپردازیم.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم نیز در این اجلاس با تاکید بر اینکه اگر بخواهید رابطه حوزوی را تنظیم کنید با قرآن کار دارید، گفت: هرچه بخواهید در قرآن وجود دارد و وظیفه همه است که نیازهای خود را بر قرآن عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه قرآن با تمام کتاب‌های زیر این آسمان فرق دارد، گفت: غیر از حس و تجربه و شهود چیزی در بین بشر نیست اما رهاورد علامه این را نقض می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه علم نخستین و آخرین در قرآن است، افزود: ما در محضر قرآن نیازهای فراوانی داریم سؤال را باید بشناسیم به قران باید عرضه کنیم و از آن جواب بگیریم.
ارسال نظرات