خبرهای داغ:
به بهانه دومین اجلاس استانی نماز در قم
شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت(س) و مرکز حوزه‌های علمیه، باید به الگویی در ترویج فرهنگ نماز برای همه کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۸۷۷۵۸۰۷
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، این روزها، دومین اجلاس استانی نماز در استان‌های مختلف کشور در حال برگزاری است تا ایران عزیز برای برپایی بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز آماده شود.

در عین حال دومین اجلاس استانی نماز در استان قم نیز، فردا، بیستم آبان ماه در سالن همایش‌های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد تا آخرین نکات مربوط به ترویج، تحکیم و تعمیق فرهنگ نماز در سطح استان مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

باید با قاطعیت گفت که پیام‌های سالانه رهبر بصیر انقلاب به اجلاس‌های سراسری نماز، همواره راهگشا و تعیین کننده بوده‌اند و از این منظر، آخرین پیام معظم له به این اجلاس که مربوط به اجلاس بیست و چهارم و در بهمن ماه سال گذشته بود، می‌تواند مورد توجه همه دست اندرکاران امر خطیر نماز و البته مسؤولان اجلاس‌های استانی قرار گیرد.

وقتی ایشان در آن پیام نورانی اشاره فرمودند که:«همه بدانند که یکی از موثرترین راه‌ها برای کاستن آسیب‌های اجتماعی، ترویج نماز است»

پس از آن بود که شعار اجلاس امسال به درستی و با تاسی از این پیام مبارک، «نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی» انتخاب شد تا صاحبنظران، مولفان، محققان، پژوهشگران و اهالی فرهنگ و هنر در تولید ایده و اثر با این موضوع و برای این اجلاس متمرکز شوند.

معظم له همچنین در آن پیام ارزشمند، بر احساس مسؤولیت همگانی به ویژه مسؤولان دستگاه‌ها و دارندگان امکانات مادی، معنوی و مدیریتی برای درک عظمت نماز و برداشتن گام در راه عمل به این وظیفه و ترویج آن تاکید فرمودند تا مشخص شود که اقامه و ترویج نماز و فرهنگ آن، منحصر در ستاد اقامه نماز یا نهادهایی از این دست نیست؛ بلکه بر همه مدیران  و مسؤولان خُرد و کلان کشور است تا با بسیج همه امکانات، در این امر خطیر مشارکت و بر آن اهتمام داشته باشند.

و اما اکنون و در آستانه برپایی دومین اجلاس استانی نماز در استان قم و از آنجا که قم به عنوان حرم اهل بیت(ع)، عش آل محمد(ص)، شهر حضرت کریمه اهل بیت(س) و مرکز حوزه‌های علمیه شناخته می‌شود؛ این نوشتار بر آن است تا برخی از ایده‌های کاربردی را برای ترویج فرهنگ نماز در استان قم، مورد اشاره قرار دهد؛ باشد تا با جلب نظر مسؤولان ستاد اقامه نماز استان قم به این موارد و تلاش برای عملی ساختن آن‌ها در استان، زمینه لازم برای اجرایی شدن آن‌ها در تمام استان‌ها و شهرهای کشور فراهم شود و از این منظر، استان قم به عنوان الگویی برای ترویج فرهنگ نماز شناخته شود:

1 . پیشنهاد می‌شود تا ستاد اقامه نماز استان با ارائه فراخوانی دائمی در برای جمع آوری ایده‌های ترویج نماز، نسبت به تشکیل «اتاق فکر توسعه و ترویج فرهنگ نماز» از بین برگزیدگان این فراخوان‌ها در کنار حضور برخی مسؤولان فعال و صاحب ایده در این عرصه اهتمام ورزد. این اتاق فکر باید در فاصله دو اجلاس سراسری نماز، حداقل 12 جلسه (هر ماه حداقل یک جلسه) تشکیل دهد و امور مختلف در آن به بحث گذاشته شود تا تجارب، نتایج، پیشنهادها و انتقادات این اتاق فکر، به اطلاع مسؤولان و مدیران استان برسد و نوعی از همگرایی و هماهنگی در این امر و در سطح استان به وجود آید.

2 . پیشنهاد می‌شود ستاد اقامه نماز استان با همکاری مرکز صدا و سیمای استان، این ایده را در شبکه استانی صدا و سیمای قم محقق کند: شبکه استانی صدا و سیمای قم در 10 دقیقه قبل و بعد از هر اذان، برنامه‌ای پخش نکند و یا حداقل «برنامه‌های مورد علاقه مردم» را پخش نکند تا همه برای نماز و نیایش و یا حتی حضور در نماز جماعت آماده و تشویق شوند.

این اتفاق در مدارس و ادارات و سایر بخش‌ها هم قابل بررسی و تحقق است.

3 . سپردن رسمی بخشی از امور نمازهای جماعت و جمعه به کودکان و نوجوانان برای فرهنگ سازی، ایده دیگری است که می‌تواند توسط ستاد اقامه نماز استان پیگیری شود.

4 . ستاد اقامه نماز استان، تهیه محتوای توسعه و ترویج فرهنگ نماز شامل؛

نگارش حکایاتی از سیره عملی حضرات معصومین (ع) با قلمی جذاب و البته مختصر و مفید؛

جمع آوری جملات قصار کاربردی درباره نماز از حضرت امام، حضرت آقا، سایر علما و اندیشمندان و بزرگان، شهدا و ایثارگران و ...؛

جمع آوری مهم‌ترین نکات و حکایات در مورد اهمیت طولانی نشدن نمازهای جماعت و ضرورت «مراعات حال اضعف مأمومین توسط امام جماعت» که در همه رساله‌های عملیه مراجع معظم تقلید حفظهم الله آمده، اما مشخص نیست که چرا تعداد نه چندان کمی از ائمه محترم جماعات، آن را مراعات نمی‌کنند، و ارسال برای همه ائمه جماعات و جمعه؛

جمع آوری مهم‌ترین شبهات درباره نماز با پاسخ‌های کوتاه، منطقی و با قلمی ساده و آسان فهم برای نوجوانان و جوانان؛

و جمع آوری تک بیت‌های برگزیده اشعار درباره نماز را در دستور کار قرار دهد.

بدیهی است این محتواها، این امکان را می‌دهد که از آن‌ها در برنامه‌های مختلف استان، به شکل حداکثری و به بهترین شیوه استفاده شود. نکته مهم دیگر هم این است که باید ضمن رعایت جذابیت و کاربردی بودن این محتواها، آن‌ها را به جذاب‌ترین و بهترین شیوه هم ارائه داد تا به فعالیتی معمولی یا حداکثر متوسط تنزّل نیابد.

5 . تولید میان برنامه‌های تلویزیونی از همین محتوا یا استفاده از بزرگانی باتجربه و با بیان شیرین مانند آقای قرائتی برای بیان کوتاه حکایات اهمیت نماز و یا معارف برگزیده و کاربردی قرآنی و روایی در این باره و پخش میان برنامه‌ای آن‌ها از صدا و سیمای استان، راهکار دیگری برای ترویج فرهنگ نماز خواهد بود.

6 . ستاد اقامه نماز هر سال و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، یکی از انشاهای امتحانی یا داوطلبانه یکی از پایه‌ها یا مقاطع تحصیلی را به همین موضوع ایده‌های توسعه و ترویج فرهنگ نماز اختصاص دهد تا عملاً انبوهی از ایده‌ها و نظرات دانش آموزان به عنوان فرهنگسازان اصلی این مسئله جمع آوری شود و در اتاق فکر، مورد بررسی، تحلیل و دسته بندی قرار گیرد.

7 . تهیه مجموعه آثار برگزیده نماز، راهکار دیگری است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در این مجموعه‌ها که هر سال، یک نمونه از آن می‌تواند تولید شود، برگزیده آثار تولید شده توسط هنرمندان استان درباره نماز اعم از فیلم، موسیقی، اثر حجمی یا تجسمی یا عکس یا خوشنویسی، شعر یا داستان برگزیده، کتاب و ... قرار می‌گیرد و در بهترین شکل عرضه می‌شود.

این کار می‌تواند زمینه را برای استمرار تولیدات درباره نماز و تشویق نخبگان، هنرمندان، نویسندگان، پژوهشگران و ...، به تولید اثر درباره نماز فراهم کند تا بدون برگزاری مثلاً جشنواره و هزینه‌های اضافی زائد، استمرار تولیدات حفظ شود.

8 . بسترسازی برای برگزاری نمازهای جماعت صبح در همه مساجد استان، پیشنهاد دیگری است که می‌تواند در قم مورد توجه جدی قرار گیرد و از اینجا به همه کشور منتشر شود.

کوتاه سخن آنکه فریضه بزرگ و بی‌بدیل نماز، به عنوان ستون دین اسلام، قطعاً در اجلاس و همایش خلاصه نمی‌شود و بر همگان به ویژه مسؤولان خُرد و کلان، صاحبان اندیشه و بیان و همچنین اصحاب رسانه و منبر است تا آنچه در توان دارند، برای ترویج، تثبیت و تعمیق این دستور مهم الهی به کار گیرند و عملاً، نماز را به صحنه بیاورند.   
حسن شیخ حائری
ارسال نظرات