معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز خبر داد؛

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرهنگ دانشگاهی در استان البرز

خبرگزاری بسیج: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز از برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرهنگ دانشگاهی ویژه‌ی دانشجویان، استادان و محققان در دانشگاه خوارزمی خبر داد.
کد خبر: ۸۷۷۵۶۶۵
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ احمدرضا فیروزی با اشاره به ضرورت اجرای این نشست‌ها اشاره کرد و گفت: توجه به مقوله‌ فرهنگ در دانشگاه از اهمیت گسترده‌ای برخوردار است؛ چراکه فرهنگ راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در یک جامعه است و شامل باورها، عادات و اخلاقی است که شکل‌دهنده‌ی ذهنیت افراد و رفتار جامعه است.

وی افزود: یکی از کارکردهای مهمی که در کنار کارکردهای علمی و آموزشی و سیاسی برای دانشگاه‌ها قائل شده‌اند، کارکرد فرهنگی است.

فیروزی با تأکید بر نقش دانشگاه در غنی کردن فرهنگ جامعه، افزود: کارکرد فرهنگی دانشگاه، بر تربیت انسان مدرن، و شهروند آگاه و وظیفه‌شناس تأکید دارد که می‌توانند الگویی برای دیگران شوند و جامعه را با چنین ویژگی‌هایی در مسیر توسعه هدایت کنند.

وی یادآور شد: اما دانشگاه در زمینه تربیت شهروند مدرن، مهذب، و آگاه، و هم‌چنین نهادینه شدن گفتمان علم چندان موفق عمل نکرده است و این موضوع ما را بر آن می‌دارد تا به واکاوی این ناکامی‌ها و بررسی فضای فرهنگی دانشگاه‌ها و مکانیزم‌های حاکم بر آن بپردازیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز در ادامه گفت: سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرهنگ دانشگاهی با این هدف طراحی شده است و مقرر است مفاهیم، ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های فرهنگ دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد.

فیروزی خاطرنشان کرد: در این نشست‌ها که با حضور استادان و صاحب‌نظران برجسته کشوری برگزار می‌شود، نسبتِ فرهنگ دانشگاهی با سایر عناصر نظیر هویت، اخلاق، سیاست، نقد، گفت‌وگو، نشاط علمی، خرده‌فرهنگ‌ها، سبک زندگی، اوقات فراغت، عزت نفس، آزادگی، کار جمعی و ... بررسی و تبیین خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: نشست‌های فرهنگ دانشگاهی از سوی دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز و با همکاری اداره کل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی و معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز برگزار می‌شود.

 وی با اشاره به محتوای این نشست‌ها گفت: «فرهنگ دانشگاهی و هویت ایرانی اسلامی»، «فرهنگ دانشگاهی، تضاد یا تعامل با خرده فرهنگی‌های ملی»، «فرهنگ دانشگاهی و نشاط علمی»، «ابعاد، مؤلفه‌ها، مفاهیم و شاخص‌های فرهنگ دانشگاهی» و «فرهنگ دانشگاهی و جهان مجازی» از جمله عناوین این نشست‌ها است.

فیروزی در پایان افزود: علاقه‌مندان حضور در نشست‌های فرهنگ دانشگاهی می‌توانند برای ثبت‌نام به دانشگاه خوارزمی، طبقه همکف ساختمان اداری، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 34505151 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظرات