مسئول کارگروه گیاهان دارویی در استان گفت:باید زیر ساخت های کشاورزی، تجاری و صنایع کارخانجات و صنعتی فراهم و با واقعیت سازی، عدم موازی کاری و تاکید بر هم نظری جلو بروند.
کد خبر: ۸۷۷۵۶۱۲
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
جلسه هیئت رئیسه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری صبح امروز با حضور کلیه اعضاء شورا در محل مرکز تحقیقات گیاهان دارویی سازمان برگزار شد.

صادق خرسندیان از برگزاری همایش بلوط با حمایت شرکت طبیعت زنده( سینره)، گز عسلوک و دانشگاه یاسوج در راستای برگزاری، تجاری سازی فراورده های حاصله دانه بلوط به خصوص بکار گیری در تولیدات صنعتی گز نیز تجدید خاطر کرد.

وی افزود:امیدواریم با حمایت سازمان بسیج سازندگی، در کنار بسیج مهندسین کشاورزی بتوانند یک همایش ۱ روزه با رویکرد تبادل نظر، هم گرایی نظرات زمینه اشتغال زایی پایدار را محقق سازیم.

سجاد افروز ابراز کرد: مرکز گیاهان دارویی با هدف بررسی چالش‌ها و موانع موجود در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی استان و در عین حال با تمرکز بر راه حل‌ها و ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط، این جلسه را برگزار کرده است.

وی ابراز داشت: به واسطه شرایط مناسب جغرافیایی، تنوع پوشش گیاهی، نزولات فراوان جوی، فرهنگ مردم منطقه در خصوص استفاده فراوان از گیاهان دارویی، پتانسیل های علمی نظیر نیروی انسانی متخصص، گروه های آموزشی مرتبط دارای پتانسیل کافی برای استفاده از گیاهان دارویی به عنوان یکی از محورهای توسعه استان، که قطعاً سرمایه گذاری در این زمینه می تواند موجبات توسعه استان را فراهم آورد.

مسئول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی بسیج عنوان کرد:در حوزه گیاهان دارویی باید کار‌های عملیاتی، فنی و دانش بنیان را در دستور کار قرار داده و طرح های برجسته و مطرح در استان تبیین و در حوزه سرمایه گذاری گیاهان دارویی در کشور از جمله سرآمدان قرار گیریم
وی تصریح کرد: در جهت اجرایی شدن ایده های توسعه محور و اشتغال پایدار در استان، جلساتی منظم متشکل از صاحب نظران و فعالان حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در بخش های دولتی و خصوصی، مقامات و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی تشکیل داده، فرازها و محورهایی از سند راهبردی با اولویت بالا در دستور جلسات قرار گرفته‌ و بر این اساس طرح‌ها و مباحث متعددی مورد بحث قرار گیرد.

عزیزاله جعفری ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد با فرماندهی ستاری معاونت فناوری ریاست جمهوری در راس کارگروه و با توجه به اهداف جلسات که هر ۱۵ روز اول ماه در استان و ۱۵ روز دوم در تهران برگزاری می شود ،بحث توسعه استان بر پیشرد اهداف گیاهان دارویی با حضور نهاد های زیربط، را در قالب مصوبات و سند راهبردی کلان استان تشریح کرد.

نماینده و مسئول کارگروه گیاهان دارویی در استان به چند بند مهم از سند راهبردی کلان اشاره کرد و گفت: یکی جایگاه استان باید در زمینه گیاهان دارویی مشخص شود، دوم، سیاست های همایشی و برنامه ی حمایتی هر دستگاه به طور جداگانه معلوم می شود.

وی عنوان کرد: در ابتداء مشکلات موجود مطرح و چالش هایی با وجود مدیران برنامه ریز و نماینده بانک ها و موسسات بررسی شد، پس از مشخص کردن شرایط گذشته، حال و آینده جایگاه گیاهان دارویی استان قرار بر این شد که سیاست های کلان سند راهبردی به جد پیگیری شود و موانع برداشته شود.

جعفری تصریح کرد:باید زیر ساخت های کشاورزی، تجاری و صنایع کارخانجات و صنعتی فراهم و با واقعیت سازی، عدم موازی کاری و تاکید بر هم نظری جلو بروند.

نماینده و مسئول کارگروه گیاهان دارویی در استان یاد آور شد:در برنامه کلان، برنامه پیش بینی شده برای مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، این است که بسیج و سپاه از تمام توان نیروی انسانی، فضا و امکانات جهت کشت، تولید و تجاری سازی گیاه روغنی کنجد استفاده کند.
وی در پایان گفت: پیش بینی ۲۰-۳۰ هزار سطح زیر کشت، شرایط و عوارض از اولویت ها باشد، همچنین ابرازکرد که حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه برای این برنامه پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد:با هماهنگی موسسات و بانک ها با برنامه ای منسجم، در قالب وام یا حمایت های بلاعوض مالی از بخش خصوصی و کشاورز حمایت خواهیم نمود. در پایان بیان نمودند که نیروی انسانی، اعتبارات مالی و توان برگزاری همایش ها باید کانالیزه و در قالب کار عملیاتی اجرایی با هدف پیشبرد سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی پیگیری شوند.

محمد قربانی خواهان رویکردی انقلابی با هماهنگی و عدم موازی کاری در بهره گیری از منابع گیاهی و دارویی شد. وی اظهار کرد که شرکت سینره و زربند از تمام توان برای جذب و حمایت از نخبگان، ایده پردازان و کشاورزان حمایت خواهند کرد.

وی آمادگی شرکت و استان را در بکارگیری طرح های صنعتی سازی گیاهان نعناع در تولید قرص درمان زخم معده، عصاره گل زعفران در تولید اسانس و رنگ، شیرین بیان در تولید شکلات، جوانه گندم در تولید روغن خوراکی، گل بابونه در تولید شامپو و صابون را اظهار نمودند. در ادامه آقای مهندس قربانی آمادگی خود را در امضا تفاهم نامه مشترک ابراز کرد.

افروز نیز از بکار گیری عصاره گیاه قدومه و گلرنک در تولید روغن امگاه ۶ و ۳ خبر دادند.

محمدی، رئیس مرکز گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با اظهار آمادگی در برقراری تفاهم نامه مشترک با مرکز گیاهان دارویی بسیج، در ادامه سازگار فراورده محوری، نتیجه گرایی را مطرح نمودند و برجستگی نقش دانشگاه و مراکز علمی بالینی در تشخیص و تصویب اولویت درمانی و بهداشتی بکار گیری فرآورده های گیاهی را تجدید و تاکید کرد.

وی برگزاری چرخشی جلسات در مراکز تحت امر مرکز را خواستار شده و بر این محور در راستای فعال سازی نهاد ها تاکید داشتند.
مدیر داخلی شرکت سینره بازیدی های علمی و بکارگیری راهکار های بازاریابی، نظر سنجی عمومی، بنگاه های زود بازده اقتصادی، پیش از رویکرد تجازی سازی و زیرکشت بردن را خواستار شد.

هوشنگ یاری پور، نماینده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، صحبت خود را با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در تاکید بر رویکرد اقتصاد مقاومتی، بیان کرد و افزود: باید از تجربیات شرکت های دانش بنیان استان به ویژه زربند و سینره استفاده بهینه شود.

محسن آرمین، نیز از تجربیات خود در برگزاری همایش های گوناگون گفت و اظهار داشت: خروجی ها باید در قالب سند راهبردی و اجرایی جلو برود. همچنین برگزاری همایش نیاز به برنامه دراز مدت و دقیق با حمایت مالی کثیر دارد.

حجت اله عباسی، مسئول بسیج مهندسین کشاوزی، خبر از برگزاری همایش یک روزه در هفته پژوهش(۱۸ الی ۲۵ آذر) با محوریت آب خیز داری، ترویج گیاهان دارویی و تاکید بر اشتغال زایی پایدار با رویکر اقتصاد مقاومتی خبر داد.

در پایان قرار شد جلسات متعدد و منظمی در روز های آتی با حضور مسئول زیر ربط با محوریت اجرایی برگزار شود.
پیشنهادات برای اجرایی کردن طرح های جلسه:
ارائه و کشت گیاه گرمسیری کنجد در استان ک. ب با هدف تجاری سازی و تولید روغن خوراکی
بکار گیری گیاه نعناع نر برای تهیه قرص معده
استفاده از جوانه گندم با فرمولاسیون تجاری و ساختن ابزار تجاری جهت محقق سازی تولید روغن
کشت و اولویت بخشی بکارگیری گیاه شیرین بیان در تولید شیرینی و فراورده های وابسته
استفاده از گیاه قدومه و گلرنگ جهت تولید روغن امگاه ۶
همگام سازی و حمایت نهاد های دولتی و خصوصی از یک طرح مشترک، عدم دوباره کاری
بکارگیری طرح های کاربردی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در کنار قول مساعد همکاری شرکت های سینره و زربند در محقق سازی واقع گرایانه
بازدید های علمی، بکارگیری راهکارهای بازاریابی، نظرسنجی عمومی، بهره گیری از بنگاه های زود بازده اقتصادی پیش از رویکرد تجاری سازی و صنعتی

ارسال نظرات