در حالی با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازارهای جهانی به شدت متلاطم شده بود، آتش نگرانی ها بر بازار فروکش کرد و آرامش تا حدودی به بازارهای جهانی بازگشت.
کد خبر: ۸۷۷۵۵۳۰
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  طی ساعات گذشته و مخابره خبرهای لحظه به لحظه نسبت به افزایش پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازارهای جهانی به شدت متلاطم شده بودند.

این تلاطم با قطعی شدن پیروزی این نامزد جمهوری‌خواه در آمریکا شدت بیشتری به خود گرفت اما به نظر می‌رسد پس از سخنرانی وی بازار آرامش خود را به طور نسبی به دست آورده است.

بازارهای مالی اروپایی پس از سقوط 2 درصدی در معاملات صبح امروز ارزش از دست رفته خود را جبران کردند.

بازارهای مالی آلمان و فرانسه که در ساعات اولیه صبح امروز کاهش شاخص را تجربه کرده بودند نیز افت خود را جبران کردند. 

به گفته برایان جاکوپسن، کارشناس مؤسسه مدیریت دارایی ولز فارگو سخنان ترامپ در سخنرانی پیروزی وی به بازار برای بازگشت به شرایط عادی کمک کرده است. 

وی ادامه داد: ترامپ در سخنرانی خود سیاستی آشتی‌جویانه را در پیش گرفت و سخنی درباره ایجاد موانعی که بازار نگران آنها بود به میان نیاورد.

بازار سهام آمریکا نیز که در شب چهارشنبه روند نزولی را در پیش گرفت افت خود را جبران کرد. 

از سوی دیگر ارزش دلار پس  از کاهش 2  درصدی در برابر ین ژاپن مجدداً طی ساعات گذشته تقویت شده است، اما روند نزولی ارزش پزوی مکزیک ادامه یافت و ارزش این ارز به پایین‌ترین میزان خود در 20 سال گذشته رسید و 13 درصد در برابر دلار کاهش یافت. 

به گفته گواتام کالانی، کارشناس دویچه بانک آلمان، یکی از علل واکنش شدید پزو به پیروزی ترامپ این بود که بسیاری از سخنان منفی ژئوپلیتیکی ترامپ بر مکزیک و تجارت با این کشور متمرکز بود تا آنجا که این مقام آمریکایی از پاره کردن قرارداد موسوم به نفتا سخن گفته بود که مربوط به قرارداد تجارت آزاد آمریکا با مکزیک است به همین دلیل پزو به بارومتر طبیعی انتخابات در آمریکا تبدیل شد.

واکنش های اولیه نسبت به پیروزی ترامپ به افزایش شتاب سهامداران به فروش منجر شد که همین امر بازارهای آسیایی مانند نیکی 225 ژاپن را با کاهش 5.4 درصدی شاخص مواجه کرد.

از سوی دیگر بازار سهام هنگ‌کنگ نیز 2.3 درصد نیز افت کرد و بازار سهام شانگهای نیز کاهش 0.3 درصدی ارزش شاخص را تجربه کرد.

به گفته راجر داگلاس، مدیر مالی ارشد موسسه دویچه‌ است در لندن، واکنش‌های اولیه به پیروزی ترامپ بسیار شدید بود اما به تدریج شاهد آن هستیم که آرامش در حال بازگشت به بازار است. 

این بازگشت آرامش می‌تواند به این دلیل باشد که فعالان بازارهای مالی به دنبال سیاست‌های متعادل از سوی رئیس‌جمهور جدید آمریکا هستند و یا اینکه این افراد منتظر اعمال سیاست‌های متعادل از سوی دولت جدید آمریکا در آینده ای نزدیک هستند.

قیمت طلا بیشترین افزایش روزانه خود را از زمان قطعی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تجربه کرد و قیمت این فلز ارزشمند به 1337 دلار در هر انس رسید.

ارسال نظرات