عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد
عباس محزون گفت: اشتغال یک واقعیت اقتصادی و اجتماعی است هر گونه سیاستی که مخالف با منطق اقتصادی اشتغال و افزایش بهره وری نیروی کار باشد پیشاپیش شکست خورده که دولت باید این مهم را مد نظر خود قرار دهد.
کد خبر: ۸۷۷۵۵۱۴
|
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
عباس محزون عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به نقش رکود صنایع در افزایش بیکاری اظهار داشت: بخش صنعت یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و بزرگ‌ترین بخش مولد (درکنار بخش کشاورزی) کشور به شمار می‌رود، به‌طوری که این بخش، سهمی معادل 17 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.صنعت نقش مهمی را در تولید و اشتغال کشور ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه صنعتی لازمه توسعه و رشد اقتصادی پایدار و اشتغالزایی است افزود: به دلیل آثار چشمگیر بخش صنعت بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تولید، مصرف، سرمایه‌گذاری، اشتغال، صادرات و به‌طور کلی نقش کلیدی صنعت در فرآیند توسعه ملی، ضروری است تا حمایت مؤثر و مناسبی برای افزایش قدرت رقابتی و ارتقای بهره‌وری این بخش و دستیابی به اهداف رشد اقتصادی به عمل آید.

محزون بیان داشت: صنعت در سال‌های گذشته، نتوانسته فرصت‌های قابل توجهی برای جذب بیکاران و کاهش نرخ بیکاری فراهم سازد. این در حالی است که بخش صنعت به‌طور بالقوه نقش مهمی در جذب نیروی کار دارد و مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی چرایی این موضوع، به سه مانع در خلق شغل صنعتی اشاره می‌کند. کاهش متوسط نرخ رشد صنعتی طی یک دهه گذشته، عدم پایداری و نوسانی بودن رشد صنعتی و تمرکز بیشتر بخش صنعت به صنایع سرمایه‌بر از عمده‌ترین دلایلی است که می‌توان برای اشتغال‌زایی ناکافی در بخش صنعت برشمرد.

عضو شورای مرکزی بسیج مهندسین صنعتی خاطرنشان کرد: رفع موانع تولید در بخش صنعت و افزایش نرخ رشد بخش صنعت، توجه جدی به بنگاه‌های کوچک و متوسط که نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند، ایجاد ثبات اقتصادی و پیروی از یک راهبرد رشد صنعتی پایدار، تکمیل حلقه‌های مفقوده بخش صنعت و تقویت پیوندها بین فعالیت‌های صنعتی بزرگ و سرمایه‌بر و سایر صنایع به منظور سرریز کردن آثار رشد صنایع بزرگ به صنایع کوچک و اشتغال‌زا، رفع موانع تولید و احیای صنایع اشتغال‌زا و کاربر مانند صنایع نساجی و لوازم خانگی از عوامل مهم صنعتی است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد، بالطبع رکود فعلی در صنعت اثرات مستقیم در افزایش نرخ بیکاری داشته است در این راستا بهره گیری از نظرات کارشناسانه اقدام موثر و اساسی است.

محزون خاطر نشان کرد: اشتغال یک واقعیت اقتصادی و اجتماعی است هر گونه سیاستی که مخالف با منطق اقتصادی اشتغال و افزایش بهره وری نیروی کار باشد پیشاپیش شکست خورده است. نرخ فعالیت یک شاخص مهم توسعه یافتگی است که دولت باید مد نظر قرار دهد و درصدد بهره وری و کارایی بیشتر صنایع تدابیری خاص مدنظر قرار دهد.
ارسال نظرات