وقتی کشور‌های خارجی برای جذب فارغ‌التحصیلان ایرانی فرش قرمز پهن می‌کنند

رییس انجمن فیزیک پزشکی با اشاره به جای خالی حمایت‌ها از فارغ‌التحصیلان این رشته در کشور، از استقبال وافر سایر کشورها برای جذب فیزیک‌پزشکان ایران خبر داد.
کد خبر: ۸۷۷۵۴۰۸
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سید ربیع مهدوی رییس انجمن فیزیک پزشکی ایران با اشاره به مشکلات جدی فارغ التحصیلان رشته فیزیک پزشکی در کشور و نبود حمایت های دستگاه های حاکمیتی همچون سازمان نظام پزشکی از این افراد افزود: سالانه تعداد کل فارغ التحصیلان رشته فیزیک پزشکی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری نزدیک به 100 نفر است.

به گفته وی، همه این افراد عموماً از نخبگان کشور محسوب می‌شوند؛ افرادی که بدون وجود امنیت شغلی با چنین مدرکی از دانشگاه خارج می‌شوند و علی رغم اینکه همگی از اعضای نظام پزشکی و زیرمجموعه وزارت بهداشت به شمار می‌روند، هیچگونه حمایتی چه از نظر تعرفه‌ای و چه مصونیت شغلی دریافت نمی‌کنند. 

مهدوی با اشاره به نحوه حمایت سایر کشورها از فیزیست پزشکی‌ها تاکید کرد: اخذ مدرک فوق لیسانس و دکتری در این رشته، فراگیری دوره های آموزشی بسیار فشرده و هزینه‎بر و همچنین انجام کارهای تحقیاتی سنگین و  وسیعی را می طلبد؛ موضوعی که مهمترین علت برای تعداد محدود فارغ التحصیلان مقاطع بالای فیزیک پزشکی محسوب می‌شود.

این دکتری فیزیک پزشکی یادآور شد:  متاسفانه جای خالی حمایت و پشتیبانی از فیزیست پزشکان در کشور به مرحله‌ای رسیده که سالانه ده‌ها نفر پس از اخذ مدرک تحصیلی از کشور خارج می‌شوند. این مسئله نیازمند رسیدگی جدی متولیان نظام سلامت برای حفظ و ایجاد بسترهای پیشرفت برای چنین افرادی است. 

رییس انجمن فیزیک پزشکی ایران اضافه کرد: تقریبا اغلب دانشجویان این رشته تحصیلی نیز پیش از فارغ التحصیلی به فکر خروج از ایران هستند؛ زیرا کشورهای غربی به طور جدی در حال جذب و حمایت از این افراد آن هم با فراهم‌آوری بهترین بسترهای رشد برای آنها هستند. این در حالی است که بسیاری از فیزیست‌پزشکان کشورمان از چتر حمایتی نظام سلامت آنطور که باید بهره‌مند نیستند. 

بار 70 درصدی پرتو درمانی‌ها روی دوش فیزیک‌پزشکان کشور

این دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص کاربرد رشته فیزیک پزشکی و جایگاه آن در نظام سلامت کشور، تصریح کرد: یک فیزیک پزشک با اشعه، پرتو درمانی و هر آنچه که مربوط به امواج رادیوتراپی و نظایر آن است، سر و کار دارد و در واقع کار با دستگاه های ام آر آی (MRI)، اشعه‌تراپی و امثال آن بدون حضور یک فیزیک چزشک که حتی مبانی پزشکی هسته ای را نیز فراگرفته، میسر نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حقیقت بیش از 50 درصد سرطان‌ها حداقل در مرحله ای از درمان نیازمند رادیو تراپی هستند، وضعیتی که کاملا وابسته به حضور و اقدامات فیزیست پزشک است و حتی در بخش های رادیو تراپی نیز 60 الی 70 درصد کارها برای تنظیم میزان و عمق اشعه نحوه استفاده از آن نیز توسط فیزیک پزشکان انجام می گیرد.


انتهای پیام/
ارسال نظرات