حمیدرضا پورنوروز
یادداشت حجت الاسلام عبداله طالبی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ایوان/
هرقدمی برای زیارت امام حسین(ع) برابر با ثبت یک حسنه و محو یک سیئه است
کد خبر: ۸۷۷۵۱۲۵
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ در منابع اسلامی روایات فراوانی در باب زیارت امام حسين(ع) وارد شده است، خصوصاً برای زیارت روز اربعین که آثار و برکاتی را برای آن برشمرده اند که قابل وصف نیست.

در روایتی از امام جعفر صادق(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: « هيچ کس در روز قيامت نيست مگر آن که آرزو مي کند که اي کاش از زائران امام حسين(ع) مي بود. به جهت آنچه را که مشاهده مي نمايد با آنان عمل مي شود به واسطه مقامي که در نزد پروردگار دارند.(کامل الزیارات، ص135، باب 50، ح1)

در روایتی دیگر از امام صادق(ع) نقل شده است که زیارت قبر سیدالشهدا ، موجب بخشیده شدن گناهان می شود : «هر کس امام حسين(ع) را با شناخت حق او زيارت کند، خداوند گناهان گذشته و آينده او را مي آمرزد.»(کامل الزيارات، ص138، باب54، ح1)

در برخی روایات هم داریم که حضرت زهرا(س) شخصاً براي زائران قبر فرزندشان حاضر مي شوند و براي گناهان زائرین فرزندش طلب آمرزش مي کند.

زیارت عارفانه و با معرفت حضرت، مخصوصاً زیارت اربعین حضرت اباعبدالله (ع)که این روزها دلباختگان کوی محبت با طی مسافتی طولانی خود را به حریم دوست می رسانند، فضیلتی دو چندان دارد . در سیرۀ گذشتگان صالحین ما هم بوده و ائمه اطهارعلیهم السلام هم تاکید فراوانی برآن داشته اند.

امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد، وقتى به زیارت رفت،حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند:

اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص134)

زیارت آن حضرت آثار دیگری هم دارد از جمله آنها :

1- برآورده شدن حاجات و دفع پریشانى :

امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا نزد شما قبرى است كه هیچ فرد پریشانى نزد آن نمى‏آید مگر آن كه خداوند از او دفع پریشانى نماید و حاجتش را برآورد.»( منتخب كامل الزیارات، ابن قولویه، ص 337)

2- موجب زیادى در عمر و رزق

امام باقر علیه السلام فرموده است: «شیعیان ما را به زیارت قبر حسین علیه السلام امر كنید، زیرا زیارت او موجب فزونى در رزق و طول عمر و دفع بلایا و ناگواری ها مى‏شود. » ( منتخب كامل الزیارات، ابن قولویه، ص 289)

3- برابرى زیارت قبر حسین علیه السلام با حج

عبدالله بن عبید انبارى گوید: به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم: فدایت شوم، همه ساله وسایل تشرف به حج برایم فراهم نمى‏شود. فرمود: «چون قصد حج نمودى و اسباب برایت فراهم نگشت، به زیارت قبر حسین علیه السلام برو، كه یك حج برایت نوشته مى شود.»( منتخب كامل الزیارات، ابن قولویه، ص 306)

4- قرار گرفتن در جوار پیامبر و على و فاطمه علیهم السلام

امام صادق علیه السلام فرمود: «هر كس مى‏خواهد در جوار پیامبر صلی الله علیه و آله و على و فاطمه علیهماالسلام باشد، نباید زیارت حسین بن على علیه السلام را ترك كند.»( وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج 10، ص 230)

5- رهایی از آتش جهنم :

امام صادق علیه السلام فرمود: «هر كس قبر حسین علیه السلام را به خاطر خداوند و در راه خدا زیارت نماید، خداوند او را از آتش دوزخ آزاد مى‏سازد، و روز ترس بزرگ (قیامت) او را ایمن مى‏دارد. از خداوند نیز هیچ حاجتى از حوائج دنیا و آخرت را طلب نمى‏كند مگر آن كه به او عطا مى‏نماید.»( وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج 10، ص 324)

این آثار و آثار فراوان دیگری که بخاطر اطاله کلام بیان نکردیم، همگى به بركت وجود مقدس حضرت امام حسین (ع) می باشد كه امیدوار هستیم هر چه زودتر توفیق زیارت مرقد مطهرش نصیب همه دلدادگان به آن وجود شریف گردد.


ارسال نظرات