خبرهای داغ:
عضو هیأت علمی دانشکده حضرت زینب(س) در گفت‌وگو با فارس:

مولاوردی به جای تهیه گزارش برای سازمان ملل به فکر اجرای سیاست‌های ابلاغی خانواده باشد

عضو هیأت علمی دانشکده حضرت زینب(س) گفت: معاون امور زنان رئیس جمهور و مسئولان حوزه زنان بهتر است به جای تهیه گزارش برای سازمان ملل به فکر اجرای سیاست‌های ابلاغی خانواده باشد.
کد خبر: ۸۷۷۴۶۷۶
|
۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
خبرگزاری فارس: مولاوردی به جای تهیه گزارش برای سازمان ملل به فکر اجرای سیاست‌های ابلاغی خانواده باشد

مریم ورزدار در گفت‌ و گفتگو :بحثی که اخیراً از سوی معاونت امور زنان مطرح شد و فراخوانی داده شد برای تهیه گزارش در زمینه تحقق عدالت جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران، این در راستای اهداف توسعه پایداری است که در سپتامبر 2015 در اجلاس مجامع سازمان ملل به تصویب رسیده و دارای 17 هدف اصلی است که یکی از هدف‌های اصلی که حکم هدف استراتژیک را در میان اهداف 17 گانه دارد هدف پنجم است که در قالب تحقق برابری جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران تعریف شده و آنها اذعان دارند که این از اهداف راهبردی است و اگر این هدف تأمین شد اهداف دیگر را هم می‌توانند در پوشش همین هدف برآورده کنند.

وی ادامه داد: وقتی به بحث‌هایی که در این حوزه وجود دارد نگاه می‌کنیم عنوانی که معاونت امور زنان جایگزین کرده و به جای برابری جنسیتی عدالت جنسیتی را مطرح کرده است به نظر بنده تنها تغییر واژگان است اما مفهوم همان مفهوم است و مصداق هم همان مصداق است و نمی‌توانیم به واژه برابری که به عدالت تبدیل شده باشد دلخوش باشیم.

عضو هیأت علمی دانشکده حضرت زینب(س) افزود: سال اولی که مولاوردی در این جایگاه منصوب شد در راستای تهیه گزارشی با همین اهداف 17گانه بود که بنده مطرح کردم که برخی از این محورها با سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در نظام دینی ما وجود دارد اصلاً هم‌خوانی ندارد و ما نباید خودمان را ملزم کنیم که در چارچوب سؤالاتی که آنها مطرح می‌کنند گزارش تهیه کنیم.

ورزدار اظهار داشت: به عنوان مثال تحت عنوان هدف پنجم یکی از شاخص‌هایی که برای تحقق هدف پنجم از دولت‌ها گزارش می‌گیرند میانگین روزانه کار خانگی بدون درآمد است و آنها کار خانگی را مرادف با اشتغال زنان در خانه بدون درآمد تلقی می‌کنند و برنامه‌ها و شاخص‌هایشان با ما متفاوت است آنها اصلا بحث نفقه را در خانواده ندارد. ما اگر بخواهیم خود را ملزم کنیم بر اساس محورهایی که آنها می خواهند گزارش تهیه کنیم قطعاً گزارشمان دچار پارادوکسی می‌شود که نتیجه‌ای جز اینکه جمهوری اسلامی زیر سؤال برود نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: این چیزی که باید معاونت زنان به دنبال آن باشد حتی تحت عنوان حق متفاوت بودن جنسیتی را باید مطرح کند نه بحث برابری، برابری به ضرر زنان است اگر قرار باشد بحث برابری مطرح باشد بسیاری از حقوقی که برای زنان به دنبال آنها هستیم زیر سؤال می‌رود بر اساس کدام برابری جنسیتی می‌توانیم برای زنان ساعت شیردهی در نظر بگیریم یا مرخصی زایمان یا بیمه زنان خانه‌دار را می‌توانیم دنبال کنیم.

عضو هیأت علمی دانشکده حضرت زینب(س) گفت: با این کار شرایطی دست می‌شود که کلیه امتیازاتی که به خاطر زن بودن زن برایش طراحی شده زیر سؤال می‌رود و هدف ما را محقق نخواهد کرد.حتی بر اساس گزارش‌هایی که خود معاونت امور زنان تهیه کرده و مدام بر زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی تأکید دارد گزارش بدهند که در راستای این دغدغه چه برنامه‌ای را به اجرا رساندند.

ورزدار ادامه داد: ما اگر در داخل بتوانیم متناسب با برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان را بر مبنای سیاست‌های اخیر که در حوزه خانواده مقام معظم رهبری ابلاغ کردند در آن راستا برنامه ریزی‌های داخلی را طراحی کنیم و اگر در آن چارچوب برنامه ریزی کنیم و به هدف برسیم مطمئن باشیم که گزارشی برای ارائه در مجامع جهانی خواهیم داشت و آنها از ما الگو می‌گیرند نه اینکه ما دنبال این باشیم که با شاخص‌های آنها گزارش تهیه کنیم در این صورت در برنامه ریزی و اجرا دچار مشکل جدی خواهیم شد باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم که خواهان تمدن اسلامی هستیم یا تمدن غربی؟ نمی‌شود که با ابزار‌های غربی به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم و صرفا حتی اگر کلمه برابری تبدیل به عدالت شده برای این است که یک وجهه مثبتی در بحث انظار عمومی داشته باشند اما خواص می‌دانند که پشت این کلمه چه اهدافی وجود دارد.

انتهای پیام/ل

منبعی :فارس 
ارسال نظرات