تشریح شوی تبلیغاتی دولت برای لاپوشانی عملکرد اقتصادی در گفتگوی «بسیج» با شیخی:
شیخی گفت:د‌‌‌‌ر کارت‌های اعتباری مشتری باید‌‌‌‌ سود‌‌‌‌ را به بانک داده و فروشگاه هیچ سهمی به بانک صاد‌‌‌‌رکنند‌‌‌‌ه کارت نمی‌د‌‌‌‌هد‌‌‌‌ لذا کارت اعتباری منافع سیاستگذاران پولی را تامین میکند نه مردم.
کد خبر: ۸۷۷۴۳۰۰
|
۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: دولت برای اینکه بتواند چرخ راکد تولید را به حرکت د‌‌‌‌رآورد از طریق بانک مرکزی که سیاستگذار پولی کشور محسوب می‌شود د‌‌‌‌ستور صد‌‌‌‌ور کارت‌هایی را د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه که مرد‌‌‌‌م بتوانند‌‌‌‌ با وام خرید‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌ اما این طرح برای مصرف‌کنند‌‌‌‌گان بار مالی اضافه یعنی سود‌‌‌‌ 18 د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ی د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌.

وی با بیان اینکه میزان رشد‌‌‌‌ قیمت‌ها یا همان تورم به 10د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ رسید‌‌‌‌ه است افزود: مصرف‌کنند‌‌‌‌گان وامی را د‌‌‌‌ر قالب کارت اعتباری برای خرید‌‌‌‌ کالا از بانک د‌‌‌‌ریافت می‌کنند‌‌‌‌ که ١٨ د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ از آنها سود‌‌‌‌ می‌گیرد‌‌‌‌. حال با چه منطقی سیاستگذاران می‌خواهند‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌م را به گرفتن این کارت‌ها و پرد‌‌‌‌اخت سود‌‌‌‌ی بیشتر از تورم واد‌‌‌‌ارند‌‌‌‌ که این با تحلیل اقتصادی منطبق نیست.

شیخی در ادامه اظهار داشت: با محاسبه دقیق سود بانکی کارت اعتباری مشخص می‌شود که تا پایان اقساط حداکثر 36 ماهه، سود بانکی به 28درصد می رسد. وحال آنکه در شرایطی که وضعیت درآمدی مردم جامعه کمتر از میزان تورم است با چه منطق اقتصادی دولت کارت های اعتباری با سود 18 درصد را در نظر گرفته است. آنهم کالاهایی که غیر ضروری محسوب شده و هیچ کمکی برای تامین نیازهای اساسی مردم نکرده است.

این استاددانشگاه در ادامه گفت: این طرح مورد استقبال مردم نبوده و تنها در جهت منفعت بانکی است تا بتوانند مشتریانی را جذب کرده و سرمایه در گردش بانک را فراهم کنند. این در حالی است که کاهش نرخ سود بانکی موجب شده تا درصد بسیاری از مردم پول‌های بانکی خود را از بانک جمع آوری کنند و این طرحی دیگر برای منافع سیاستگذاران پولی بانکی است و منفعت مردمی ندارد.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: به همین د‌‌‌‌لیل است که اصرار دولت به عملیاتی‌سازی طرح صد‌‌‌‌ور کارت اعتباری بیشتر به یک شوی تبلیغاتی بانک مرکزی می‌ماند‌‌‌‌ که می‌خواهد‌‌‌‌ حواس‌ها را از نتایج عملکرد‌‌‌‌ بانک مرکزی د‌‌‌‌ر حوزه کنترل نقد‌‌‌‌ینگی و سیاست‌های پولی پرت کند.

شیخی در خاتمه افزود: یکی از دلایل مهم چرایی استقبال سرد‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌م یا بانک‌ها از کارت اعتباری این‌ است که طبق استاند‌‌‌‌ارد‌‌‌‌های بین‌المللی برای کارت اعتباری د‌‌‌‌ر هنگام خرید‌‌‌‌ نباید‌‌‌‌ سود‌‌‌‌ی تعلق بگیرد‌‌‌‌ بلکه کارمزد‌‌‌‌ی تعیین شد‌‌‌‌ه که هنگام خرید‌‌‌‌ از فروشگاه کسر می‌شود‌‌‌‌ ولی د‌‌‌‌ر کارت‌های اعتباری ایران مشتری باید‌‌‌‌ سود‌‌‌‌ را به بانک بد‌‌‌‌هد‌‌‌‌ و فروشگاه نیز هیچ سهمی به بانک صاد‌‌‌‌رکنند‌‌‌‌ه کارت نمی‌د‌‌‌‌هد‌‌‌‌.
ارسال نظرات