آسیب شناس اجتماعی گفت: بر اساس مطالعات میدانی کارتن خواب ها دارای بیماری های مختلف بوده و اگر درمان نشوند برای جامعه تهدید به حساب می آیند؛ 90 درصد این افراد اعتیاد به مواد مخدر دارند.
کد خبر: ۸۷۷۴۲۷۱
|
۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به معضل کارتن خوابی و اعتیاد و لزوم جمع آوری آنها اظهار داشت: با کاهش درجه حرارت و ورود هوای سرد بسیاری از افراد جامعه و کارشناسان به یاد بی خانمان ها به ویژه افراد کارتن خواب می افتند کارتن خواب ها دو گروه هستند؛ بی خانمان هایی که از خانه و کاشانه جدا شده اند و بی خانمان های معتاد. هر سال در فصل سرما تعداد قابل توجهی از این اشخاص به علت ضعف بدن و سرمای هوا در خرابه ها و بیقوله ها جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش شهرداری تهران و ایجاد گرم خانه ها ی متعدد در قسمت های مختلف شهر چند سالی است که از مرگ بی خانمان ها بر اثر سرما جلوگیری می شود به این صورت که این افراد وارد گرم خانه شده و توسط پزشک معاینه می شوند، در جای گرم می خوابند و صبح بعد از خوردن صبحانه ای ساده از گرم خانه خارج می شوند این حرکت انسانی یک کار موقت است لذا دولت باید برنامه هایی را تهیه کند که این افراد دوباره به خیابان ها برنگردند.

این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات میدانی کارتن خواب ها دارای بیماری های مختلف بوده و اگر درمان نشوند برای جامعه تهدید به حساب می آیند؛ 90 درصد این افراد اعتیاد به مواد مخدر دارند و تعدادی از این اشخاص مبتلا به بیماری های ایدز، گال، هپاتیت و بیماری های گوارشی و پوستی هستند و علاوه بر آن بیماری های اعصاب و روان نیز بعضی از آنها را در گروه بیماران روانی مزمن قرار داده است.

دکتر ابهری با بیان اینکه سلامت شهروندان با حضور این افراد در شهر تهدید می شود تصریح کرد: اگرچه در تهران گرم خانه هایی توسط شهرداری ایجاد شده اما در شهرهای دیگر این امکانات نیست و این امر موجب هجوم بی خانمان ها در پاییز و زمستان به تهران شده که این افراد بعد از پایان سرما به عنوان اشخاص رسوبی در پایتخت می مانند.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به مشکلات کارتن خواب ها و معتادان در خیابان گفت: بی خانمان ها بیشتر از طریق جستجو در میان زباله ها و جمع آوری ضایعات امرار معاش می کنند که این حرکت نیز تهدیدی برای بهداشت شهری است؛ علاوه بر سرمای هوا خطرات و تهدیدات دیگری نیز وجود دارد بنابراین در کنار شهرداری سازمان های دیگر باید وارد عمل شده و این نهاد را مورد کمک و حمایت قرار دهند، علاوه بر آن تشکل های مردمی و موسسات خیریه نیز باید به فکر بهداشت و سلامت بی خانمان ها بوده و اجازه ندهند که کارتن خواب ها الگوهای رفتاری منفی برای فرزندان جامعه شوند و سلامت شهروندان را به چالش بکشند.

ارسال نظرات