رژیم صهیونیستی بر اساس قدرت می خواهد این بحران را حل کند، نه بر اساس اراده انسانها/ترکیه نمی تواند هم عضو ناتو باشد و هم ضد اسرائیل
کد خبر: ۸۷۷۴۱۶۸
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
ایده برگزاری رفراندوم در فلسطین، سالهاست که توسط نظام جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی به عنوان راه حل خاتمه بحران در سرزمین های فلسطینی مطرح شده است و در ماههای اخیر، مورد توجه دوباره قرار گرفته است.در طی مصاحبه ای کوتاه با حسین رویوران رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین و کارشناس شهیر مسائل منطقه از دلایل طرح موضوع رفراندوم و همچنین عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل سوالاتی مطرح نمودیم.
آنچه در ادامه می خوانید متن گفتگوی ما با این کارشناس حوزه فلسطین می باشد.
دلیل طرح موضوع برگزاری رفراندوم در فلسطین چیست؟
بحران فلسطین، بحرانی است که از سال 1948 تاکنون، در حدود شصت و هشت سال است که به وجود آمده و تداوم داشته است. نیمی از ملت فلسطین در آوارگی و نیمی دیگر تحت اشغال و محاصره در داخل فلسطین به سر می برند. به هر حال این بحران باید یک سرانجام و راه حلی پیدا می کرد و مطرح نمودن رفراندم به عنوان یک راه حل می باشد.
 آیا این راه حل، یک راه حل استراتژیکی می باشد و یا راه حل تاکتیکی؟
به نظر می رسد این راه حل به عنوان یک تاکتیک مطرح است. به بیان دیگر، امروزه دنیا بحث انتخابات، نظرخواهی و رفراندوم را به عنوان مهم ترین ابراز تجلی اراده جمعی می داند. به همین دلیل، این طرح در این چارچوب به عنوان یک راه حل مطرح شده است. در حال حاضر فلسطین، هیچ افقی به عنوان یک راه حل پیش روی خود نمی بیند. در حال حاضر رژیم صهیونیستی دو گزینه بیشتر ندارد: گزینه اول اینکه کل سرزمین را در اشغال خود نگه دارد و آن را به خود ضمیمه کند و موجودیت خود را در کل فلسطین گسترش دهد. گزینه دوم اینکه طرح دو دولتی را در سرزمین فلسطین بپذیرد. اما اسرائیل هیچ یک از گزینه ها را قبول ندارد.
زمانی که این رژیم تمام راه حل ها را رد می کند دیگر هیچ راه حلی نمی ماند جز اینکه یک رفراندوم کلی باید برگزارشود تا اینکه مردم این سرزمین، نظر خود را در این خصوص اعلام کنند. پبشنهاد این رفراندوم می¬تواند نشان دهد که رژیم صهیونیستی، قائل به هیچ راه حل انسانی نمی باشد. این رژیم بر اساس قدرت می خواهد این بحران را حل کند، نه بر اساس اراده انسانها و این پیشنهاد عمدتا هم به عنوان یک راه حل و هم به عنوان به نمایش گذاشتن رفتار و منش اسرائیل که هیچ راه حلی را قبول ندارد و رد می کند مثمر ثمر است و این امر نشان می دهد که این رژیم، یک رژیم جنگ طلب است و در مقابل این رژیم جنگ طلب، دیگران باید تکلیف خود را روشن کنند.
ما شاهد این هستیم که روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی طی ماههای اخیر بهبود یافته است، دلیل اصلی این بهبود روابط چه می باشد؟
بحث بهبودی روابط بین ترکیه و اسرائیل به ماهیت نظام حاکم بر ترکیه باز می گردد. این نظام، نظامی لیبرال، سرمایه دار و عضو سازمان ناتو است. نظامی که عضو ناتو است، فقط یک گزینه دارد و آن داشتن ارتباط مستقیم و گسترده با اسرائیل است و امکان این کُنش را ندارد که هم عضو ناتو باشد و هم ضد اسرائیل باشد. نمی تواند عضو ناتو باشد و همزمان با آن حمایت از فلسطین را داشته باشد.
رابطه با فلسطین و اسرائیل، قابل جمع با یکدیگر نیست. حتی در متون دینی هم به این اشاره شده است. قرآن در این زمینه می فرماید: "فَمَن یَکفُر بِالطاغُوت وَ یُومِن بِالله"، ایمان به خدا و ایمان به طاغوت قابل جمع نمی تواند باشد. در این زمینه، رژیم صهیونیستی رژیمی است که نماینده طاغوت و جبهه استکبار است و نظام ترکیه متاسفانه با رژیم صهیونیستی رابطه تنگاتنگی دارد. در برهه ای، دولت ترکیه با رژیم صهیونیستی مشکل پیدا کرده بود که این موضوع خیلی ها را به اشتباه انداخته بود. ترکیه هیچ گاه رابطه خود را با اسرائیل تغییر نداد و شعارهایی که ترکیه در مورد حمایت از غزه سر داد بیشتر به منظور کسب وجهه و یا ایجاد الگویی به منظور حفظ رابطه همزمان با غرب و شعار حمایت از فلسطین بود.
منبع:پژوهشگاه مطالعات جهان
ارسال نظرات