رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اجازه شکل‌گیری حاشیه قیمت برای خودروهایی را که در داخل تولید یا مونتاژ می‌شوند نمی‌دهیم، گفت که خودروهایی اجازه آزادسازی قیمت دارند که رقبای قیمتی داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۷۳۹۶۴
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اجازه شکل‌گیری حاشیه قیمت برای خودروهایی را که در داخل تولید یا مونتاژ می‌شوند نمی‌دهیم، گفت که خودروهایی اجازه آزادسازی قیمت دارند که رقبای قیمتی داشته باشند. ابتدا باید پرسید رئیس شورای رقابت بر چه پایه ای چنین سخنانی را بیان داشته است؟ باید توجه داشته باشیم که شورای رقابت قدرت رویارویی با خودروسازان داخلی را ندارد که به همین راحتی بتواند چنین سخنانی را مطرح کند. 

 

البته سال‌هاست حرف‌هایی زده می‌شود، اما در عمل ما دستاوردی را مشاهده نمی‌کنیم. این مساله به دلیل آن است که خودروسازان قدرت زیادی دارند و به صورت انحصاری به تولید خودرو می‌پردازند. بنابراین قدرت مانور زیادی دارند و قدرت شورای رقابت به قدری نیست که بتواند برای خودروسازانی که خودشان را در جایگاه بالایی می‌دانند و حمایت‌های زیادی هم می‌شوند، تعیین تکلیف کند. خودروسازان امروز از طرف دولت و وزارتخانه‌های مختلف حمایت‌های ویژه‌ ای می‌شوند و شورای رقابت در این بین عملا نمی‌تواند اقدامی درخور توجه انجام دهد.

 

به طور کلی تولید در دست خودروساز است و می‌تواند در زمانی تولید خود را افزایش دهد و هر وقت که خواست تولید را متوقف کند. در حال حاضر مصرف‌کنندگان بازار خودرو دارای حق انتخاب‌های زیادی در بازار نیستند؛ یعنی در واقع بازار خودرو کشور در انحصار تنها دو شرکت خودروسازی است که باید برای آزادسازی قیمت خودرو فضای رقابتی میان خودروسازان وجود داشته باشد تا مشتریان نیز حق انتخاب‌های بیشتری را داشته باشند. تولیدکنندگان در ایران به انحای مختلف می‌توانند به حاشیه سود دست ببرند و قیمت تعیین کنند. آزادسازی که امروز مطرح شده سال‌هاست که معنی و مفهوم واقعی خود را از دست داده است. آزادسازی‌ای زمانی صورت می‌گیرد که صنعت خودرو از حالت انحصار خارج شود و تولید به قدری زیاد باشد که تولیدکنندگان نتوانند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشند.

 

 وقتی همه مناسبات و ملاحظات در اختیار خودروسازان قرار دارد، آزادسازی معنایی ندارد. آزادسازی زمانی صورت می‌گیرد که در کشور آزادی واردات و تولید وجود داشته باشد. زمانی آزادسازی معنا پیدا می‌کند که تعرفه‌ واردات خودرو را کم کنید و ببینید خودروهایتان می‌توانند رقابت کنند یا خیر؟ خودروسازان در ایران همه کاره و یکه تاز میدان هستند، تعرفه‌ها بالاست و بحث آزادسازی قیمت‌ها را هم خود خودروسازان مطرح می‌کنند که فقط به نفع خودشان است. این موضوع عملا به این صورت است که خودروساز خودش قیمت را تعیین می‌کند و نام این کار را آزادسازی می‌گذارد. آزادسازی در ایران از زبان شورای رقابت قصه ای است که همیشه مسئولان این شورا مطرح کرده و هیچ‌گاه هم نتیجه‌ای نداشته است. شورای رقابت باید حتما در تعیین قیمت‌گذاری خودروها دخیل باشد و نه تنها قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند بلکه باید با کاهش نیز همراه باشد. از طرف دیگر وضعیت فعلی قیمت‌ها با کیفیت خودروهای تولید داخل تناسب چندانی ندارد چرا که کیفیت خودروهای تولید داخل در مقایسه با خودروهای خارجی هم‌رنج بسیار اندک و ناچیز است.

ارسال نظرات