نویسنده و مستندساز کشورمان گفت: حداقل فیلم ساز ما که می خواهد در حوزه تاریخی کار کند باید بداند که چه اتفاقی افتاده است باید اینهارا به درستی با فیلم ها و آثار نمایشی نشان داد.
کد خبر: ۸۷۷۳۹۵۶
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

یاسر عرب نویسنده و مستندساز کشورمان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: عده ای اتفاقاتی که بر سر ملت ایران از طرف استعمار و استثمار آمده را نمی دانند.

وی افزود: هر کسی که با حرف من مخالف است کتاب جامعه شناسی نخبه کشی آقای رضاقلی را نگاه و مطالعه کند مشکل اساسی که ما داریم این است که تا می گوییم استعمار و غرب و از زمان صفویه به مسئله نگاه می کنیم کاملا در یک ادبیات سیاسی اسیر هستیم.

عرب تصریح کرد: در صورتی که کافی است صادقانه ببینیم که چه بر سر ابریشم ایران آمد چه بر سر تجارت ایران آمد وضعیت تجارت و ارتباط ما با هلند و انگلستان چه بود و سوال اساسی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چطور می شود در طی 600 سال گذشته ما دائم شاهد تبانی بین سران حکومتی و پادشاهان حتی در زمان صفویه و بعد در زمان افشاریه و تاریخ معاصر خودمان بینیم. چرا این اتفاق می افتد که دائم مردم و تجار ما مجبور می شوند از دست رانت خواری و رشوه گیری ارباب حکومت به اجنبی پناه ببرند.

نویسنده و مستندساز کشورمان تصریح کرد: من فکر می کنتم که این دو مقوله اصلا در فضاهای تاریخی داستانی یا مستند ما دیده نمی شود مقوله اول اینکه ماجرای صد سال و دویست سال نیست ماجرای 600 سال است و از همان زمانی که ما در دوران صفویه ارتباطاتمان با غرب شروع شد بود.

عرب اظهار داشت: گلایه این است که چرا ما صرفا به یک مسئله سیاسی بسنده کردیم که نگرش ما در جهان بینی و ایدئولوژی اداره حکومت و اخلاق فردی، خانوادگی و سیاست این است و غرب آن است. اخلاق پایه ای دارد به نام اخلاق انسانی وقتی در طول تاریخ نگاه می کنیم می بینیم در تمام این 600 سال ما این مشکل را داشته ایم و انگار که ما نمی خواهیم به دورتر از دلیران تنگستان برویم حداقل فیلم ساز ما که می خواهد در حوزه تاریخی کار کند باید بداند که چه اتفاقی افتاده است.

نویسنده و مستندساز کشورمان گفت: موضوع دوم این است که ما همواره اینگونه نشان داده ایم که اینها غربی هستند و ما این طرف یک سری شجاعانی مثل امیر کبیر داریم در صورتی که اینها استثنائات دولتمردان ما بودند عمدتا در طول تاریخ دولتمردان ما دستشان با اجانب در یک کاسه بوده است باید اینهارا به درستی با فیلم ها و آثار نمایشی نشان داد.


ارسال نظرات