خبرهای داغ:
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم گفت: زنان در عربستان از یک کالا ارزش کمتری دارند و برای آنها ارزش و اعتبار قائل نیستند.
کد خبر: ۸۷۷۳۹۰۶
|
۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد وزیری‌فرد ظهر امروز در نشست مطبوعاتی همایش ملی ایران و حقوق بین‌الملل که با عنوان «صلح و امنیت منطقه‌ای» در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه حق و حقوق از پردامنه‌ترین مفاهیمی است که می‌توان درباره آن بحث کرد، اظهار کرد: درباره این مفهوم می‌توان به برگزاری کرسی پرداخت و نظریه‌پردازی کرد.

وی خاطرنشان کرد: حقوق در تمام ابعاد زندگی جای دارد، فرد برای خود حقوق قائل است،‌ حقوق خانواده از مهم‌ترین حقوق است، حق بین مشتری و فروشنده، حق بین سرنشین و راننده، حق بین معلم و دانش‌آموز و حقوق بین حاکمیت و مردم نیز از جمله حقوق هستند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم با اشاره به حقوق بین‌الملل گفت:‌ این مفهوم به معنای حقوقی است که بین ملت‌ها از نظر مسائل اقتصادی، امنیتی، ‌مرزها و تبادلات و رفت و آمد اتباع و امنیت اتباع یک کشور در کشور دیگر مطرح است، از این نظر حقوق در عرصه بین‌الملل جایگاه خاص خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: حق از وسیع‌ترین مفاهیم است، زمانی که انسان درباره آن صحبت می‌کند، مقاله می‌نویسد و ادعا می‌کند، هیچ‌کس نمی‌تواند برای آن محدوده قائل باشد ولی در مقام عمل و انصاف از غیرتوسعه یافته‌ترین و محدودترین مفاهیم است.

وزیری‌فرد با بیان اینکه کسانی هستند که تمام حقوق را برای خود می‌خواهند و تکالیف را برای دیگران گفت: در مقام استیفای حقوق آنچه حقشان است، مطالبه می‌کنند و چیزی که حقشان نیست، برای خود می‌دانند، ولی در عین حال حقوق همه افراد را زیرپا لگدمال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات این امر در حقوق بین‌الملل بیشتر خود را نشان می‌دهد، در کشوری مانند عربستان سعودی، انسان‌ها حیثیت و اعتبار ندارند، ‌زائر خانه خدا در بالاترین مقام در بین سعودی‌ها دارای اعتبار نیست و با او مانند شیء و حیوان رفتار می‌کنند، در فاجعه منا این امر به خوبی نشان داده شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم با اشاره به جایگاه زنان در عربستان گفت: زنان در عربستان از یک کالا ارزش کمتری دارند و برای آنها ارزش و اعتبار قائل نیستند.

وی ادامه داد: عربستانی که در دنیا خودش را به عنوان عضو مجامع حقوق بشری معرفی کرده و یکی از اعضا در سازمان ملل و در بخش‌های مربوط به حقوق بشر محسوب می‌شود، رفتارش با زنان از حیوان بدتر است و هیچ یک از پست‌ها و سمت‌های بزرگ این کشور در دست زنان نیست و زنان از کمترین حقوق در این کشور برخوردار هستند.

وزیری‌فرد یادآور شد: عربستان در بحرین و یمن ادعا دارد و همه حقوق را برای خود می‌خواهد و همه را محروم و محکوم می‌کند و در مجامع بین‌الملل نیز زمانی که پول‌های نفت عربستان به جیب سردمداران نظام‌های حاکم استکباری می‌رود و با همه این شرایط، عربستان مدعی حقوق بشر است، این تناقض زشت‌ترین تناقض در عالم محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بزرگان و اندیشمندان حقوق در عالم جمع شوند و این قضایا را حل کنند، گفت: لازم است بحثی صورت گیرد و مقالاتی ارسال شود و براساس این نظریات، قوانین حقوقی متقن در دستور کار قرار گیرند و بر همین اساس الزامات کشورها مشخص شود تا به این امور پایبند باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها