مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی گردشگری و حمایت از توسعه گردشگری کشور
تخریب محیط زیست و فرهنگ جوامع محلی از بی‌برنامگی است، باید به اقتصاد فرهنگی زیست محیطی صنعت گردشگری توجه شود تا به توسعه پایدار رسید.
کد خبر: ۸۷۷۳۴۶۰
|
۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، عبدالرضا مهاجری‌نژاد در همایش دریای کاسپین، فرصت‌ها و چالش‌ها که در دانشگاه آزاد بابل برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف از برگزاری این همایش توجه به پژوهش و آموزش است.

وی با اشاره به اینکه امروز کمتر کشوری است که به فکر توسعه گردشگری نباشد، افزود: گردشگری دریایی و گردشگری ساحلی از مباحث جدید حوزه گردشگری است که نظر گردشگران و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی گردشگری و حمایت از توسعه گردشگری کشور تصریح کرد: ایران جزو پنج کشور مهم گردشگری است، فرهنگ و تمدن همواره با دریای خزر پیوند داشته است، ارتباط با آب‌های آزاد سبب رونق تجارت است.

مهاجری‌نژاد از آلودگی صنعتی، نفتی و فسیلی در دریای خزر خبر داد و خاطرنشان کرد: شیوه‌های غیرعقلانی، ماهیان دریا را با خطر جدی مواجه کرده است، با وجود اهمیت استراتژیکی و زیست‌محیطی مازندران اما به حوزه گردشگری دریایی و ساحلی آن توجه نشده است.

این مسؤول گردشگری دریایی و ساحلی را فرصتی برای توسعه اقتصادی و زیست محیطی برشمرد و یادآور شد: بدون سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله احداث هتل و کشتی‌های مسافری، صنعت گردشگری توسعه نمی‌یابد، باید فرصت و تهدیدها را تجزیه و تحلیل کرد و آلودگی محیط زیستی و آبزیان دقیق بررسی شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی گردشگری و حمایت از توسعه گردشگری کشور خواستار توجه به خرده فرهنگ‌ شد و ادامه داد: تخریب محیط زیست و فرهنگ جوامع محلی از بی‌برنامگی است، باید به اقتصاد فرهنگی زیست محیطی صنعت گردشگری توجه شود تا به توسعه پایدار رسید.

مهاجری‌نژاد تصریح کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها، یکپارچگی سواحل، بازیابی حریم منظر، برنامه‌ریزی آزادسازی سواحل با اراده ملی و کنترل پایش سواحل از منظر محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: باید در خدمت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشیم زیرا گردشگری همان توجه به اقتصاد مقاومتی است، توسعه گردشگری نیازمند تعریف منابع جدید، بسته متناسب برای سرمایه‌گذار، کوتاه کردن مراحل اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاران، فراهم کردن زیرساخت‌های مهم، عوض کردن نوع نگاه‌ها، ملزم کردن بانک‌ها برای قرار دادن تسهیلات به بخش سرمایه‌گذران خصوصی، ارائه بسته حمایتی از سوی دولت برای این سرمایه‌گذاران و اینکه تصویب طرح در مجلس الزام‌آور باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی گردشگری و حمایت از توسعه گردشگری کشور با اشاره به اینکه باید به سوی صنعت گردشگری مدرن باشیم، اضافه کرد: تا زمانی که دست و چشم دولت در جیب سرمایه‌گذاران باشد و بخواهد مسیر را به نفع خود حرکت دهد هیچ اتفاقی مثبتی نمی‌افتد.

مهاجری‌نژاد گفت: با اجرا طرح اصلاح دام شاهد افزایش ویلاسازی هستیم، بنابراین  تا مطالعات همه جانبه‌ای انجام ندادیم نباید حرکت یک سویه در حد کلان انجام دهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها