تمام مناطق وسیع کشور را ویلا ساختند و الان به ییلاقات روستاها رسیدند، دانمارک که مساحت نزدیک به مازندران دارد و چهار ماه زیر یخبندان است تامین‌کننده نیازهای جهان و از کشورهای صادر کننده مهم دنیا محسوب می‌شود اما مازندران حتی در تامین نیازهای استان عاجز است.
کد خبر: ۸۷۷۳۴۵۲
|
۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، خرداد حکیمی در همایش دریای کاسپین، فرصت‌ها و چالش‌ها که در دانشگاه آزاد اسلامی بابل برگزار شد، اظهار کرد: دریا و نیروی دریایی همواره در تاریخ کشور مظلوم واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دانشگاهیان ترویج فرهنگ دریایی در کشور است، افزود: امروزه هر کس بتواند بر دریا حکومت کند بر جهان حکومت کرده است.

فرمانده دانشگاه علوم دریایی نوشهر تصریح کرد: وسعت سرزمین، سواحل، شکل، بنادر، مراکز آموزشی و صنایع دریایی از ظرفیت‌های ماست اما فرهنگ عمومی مردم و نگاه مسؤولان به این حوزه باید اصلاح شود.

حکیمی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه دریا‌محوری مورد توجه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در ارتباط با محیط زیست موارد و مسیر درست، کاملا مشخص است اما چون منافع عده‌ای به خطر می‌افتد به درستی انجام نمی‌شود.

این مسؤول با انتقاد از اینکه تمام مناطق وسیع کشور را ویلا ساختند و الان به ییلاقات روستاها رسیدند، یادآور شد: دانمارک که مساحت نزدیک به مازندران دارد و چهار ماه زیر یخبندان است تامین‌کننده نیازهای جهان و از کشورهای صادر کننده مهم دنیا محسوب می‌شود اما مازندران حتی در تامین نیازهای استان عاجز است.

وی با بیان اینکه قانون وجود دارد ولی باید قدرت اجرایی هم باشد، ادامه داد: یکی از عناصر قدرت دریایی قوای نظامی است، قدرت دریایی، ناوگان دریایی، صنایع کشتی‌سازی، مراکز دانشگاهی، آموزشی و ناوگان ماهی‌گیری از جمله این قدرت‌ها است.

فرمانده دانشگاه علوم دریایی نوشهر با اشاره به اینکه بدون قدرت نظامی هیچ فعالیت اقتصادی انجام نمی‌شود، اضافه کرد: فرهنگ دریایی در کشور ما ضعیف است و دانشگاهیان ما حتی همسایگان خزر را نمی‌شناسند.

وی با بیان اینکه در حوزه دریایی مشکل سطح حل شد و تنها مشکل در بستر دریا وجود دارد، اظهار کرد: ابتدا قائل به تعلق 50 درصدی دریای خزر به ایران در حوزه بستر بودیم که الان سهم 20 درصدی را پذیرفتیم که این تقسیم دریای خزر بر اساس انصاف و طول سواحل است.

حکیمی نتایج نهایی مذاکرات سران کشورها را تاکنون امضا و تصویب چند موافقت‌نامه همکاری در دریای خزر برشمرد و اضافه کرد: تعیین 15 مایل دریایی به‌عنوان عرض آب‌های سرزمینی تحت حاکمیت ملی، 10 مایل دریایی به‌عنوان عرض منطقه انحصاری ماهیگیری پس از دریای سرزمینی و بقیه دریا به‌عنوان پهنه مشترک بین پنج کشور و ممنوعیت حضور نیروی انتظامی کشورهای غیر ساحلی در دریای خزر از مفاد این موافقت‌نامه است.    

فرمانده دانشگاه علوم دریایی نوشهر گفت: امروز صنعت کشتی‌سازی در کشور ما فعال و صنعت بومی شده و ما می‌دانیم که چگونه از این صنعت برای افزایش اقتدار خود بهره‌برداری کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها