کد خبر: ۸۷۷۳۳۴۹
|
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲

 سوال 1: درباره پدیده حقوق بشر توضیح دهید؟

پاسخ: پدیده حقوق بشر به طور خاص در دنیای کنونی، از اعلامیه جهانی حقوق بشر که در سال 1948 در سازمان ملل متحد تصویب شد و شامل 30 بند است، ناشی می­شود که هیچ کدام از مفاد این اعلامیه در آمریکا اجرا نمی شود. یعنی از همان زمان استقلال آمریکا در سال 1776، این موضوع اجرا نشده و نقض شده است و اگر در مواردی هم مفاد این اعلامیه در آمریکا اجرا شده، گزینشی بوده است.

 

سوال 2: جایگاه حقوق بشر در قوانین آمریکا چیست؟

پاسخ: حقوق بشر در قوانین آمریکا هیچ جایگاهی ندارد. در قانون اساسی آمریکا قوانین متعددی درباره پدیده­های مختلف تعریف شده، اما این قوانین اجرا نمی­شود. برای مثال در مورد آزادی قوانین بسیار خوبی در قانون اساسی آمریکا آمده است و اگر این قوانین اجرا شود، بسیاری از مشکلات حل می شود، اما متاسفانه مشکل اینجاست که قوانین آمریکا فقط درباره افراد خاصی اعمال می­شود و در قوانین داخلی آمریکا، هیچ قانونی وجود ندارد که درباره حقوق بشر باشد.

 

سوال3: درباره تاریخچه نقض حقوق بشر در آمریکا توضیح دهید؟

پاسخ: نقض حقوق بشر پدیده­ای است که از همان ابتدای تشکیل کشور آمریکا در جریان بوده است. برای مثال کاشفان اولیه آمریکا، پانصد نفر از مردم این کشور را به عنوان برده اسیر کرده و به اروپا بردند که در طول مسیر حدود دویست نفر از این افراد به دلیل شرایط بد کشتی­ها کشته شده و مابقی این افراد نیز به عنوان برده به سلاطین اروپایی هدیه شدند. این استاد دانشگاه بیان کرد که چهل و یک نفر از نویسندگان اولیه اعلامیه استقلال آمریکا و تئوریسین تز برابری همه ابناء بشرمی­باشند، خود نیز برده­دار بوده­اند که از جمله این افراد می­توان به توماس جفرسون و جرج واشنگتن اشاره نمود. توماس جفرسون دویست و پنجاه برده و جرج واشنگتن نیز بین دویست و پنجاه تا سیصد و پنجاه برده داشتند. این افراد منتفذ در آمریکا، سیاه پوستان را از کشورهای خودشان ربوده و با بدترین شرایط ممکن از آنها در آمریکا بیگاری می­کشیدند و یا آنها را مورد قتل، شکنجه و تجاوز قرار می­دادند. بنابراین مسئله نقض حقوق بشر در آمریکا، ریشه دیرینه­ای در تاریخ آمریکا دارد و از همان ابتدای تشکیل این کشور وجود داشته است. نقض حقوق بشر آمریکا، در مورد بانوان این کشور نیز صادق است. برای مثال در منطقه­ای از آمریکا از زنان برده سیاه پوست به عنوان رکاب برای سوار شدن بر اسب استفاده می­شد.

منبع:پژوهشگاه مطالعات جهان
ارسال نظرات