اهدای عضو دختر ۳۰ ساله ارومیه‌ای به چند بیمار در ارومیه، تهران و شیراز زندگی دوباره بخشید.
کد خبر: ۸۷۷۳۳۴۳
|
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، خبرنگار ما با خبر شد که در اتاق عمل B بخش پیوند اعضای بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه دو بیمار کلیوی تحت جراحی پیوند کلیه قرار دارند.

اهدا کننده کلیه به این دو بیمار، زنی 30 ساله بود که بر اثر سانحه تصادف 10 روز قبل به این بیمارستان منتقل و پس از تثبیت مرگ مغزی وی، خانواده‌اش رضایت به اهدای عضو داده بودند.

خبر بالا را شاید بارها و بارها در روزنامه‌ها، تلویزیون و دیگر رسانه‌ها شنیده‌ایم اما آیا واقعاً اهداء عضو به همین راحتی است؟ آیا همه ما اگر در چنین شرایطی قرار بگیریم دل و جرات آن را داریم که رضایت به اهداء اعضای عزیزانمان را به کسانی دهیم که هیچ شناختی از آنها نداریم.

«بزرگی»، «انسانیت»، «رضایت خدا»، «زندگی بخشی» واژه‌هایی هستند که در این جا معنای واقعی خود را می‌یابند.

راضیه مصطفوی گنبدی، دختری که هنوز به خانه بخت نرفته بود، او در این عمر کوتاه از نعمت پدر و مادر محروم بود، او با برادرش که اهل روستای «لورزینی» منطقه مرگور از بخش سیلوانای شهرستان ارومیه است زندگی می‌کرد، راضیه نیز همانند هم سن و سالهای خود آرزوهایی را در سر داشت و با این امید که شاید فردا یکی از آرزوهایش به حقیقت خواهد پیوست روز را به شب می‌رساند غافل از اینکه زندگی او بسیار کوتاهتر از آن است که فکرش را بکند.

راضیه چهارم آبان ماه 95 در اثر تصادف با اتوبوس به بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه منتقل شده و بعد از 10 روز بستری شدن در این بیمارستان، تیم پزشکی، مرگ مغزی تثبیت شده وی را تأیید کردند.

اهدای عضو اهدا زندگی دوباره است

سید جمال مصطفوی گنبدی، برادر راضیه در حالی که چشمانش از شدت گریه و ناراحتی سرخ است به خبرنگار ما گفت: ما دو خواهر و دو بردار هستیم.

وی افزود: شاید بعضی‌ها بر این باور باشند که کار من در حق خواهرم کار خوبی نیست اما تنها انگیزه من از این اقدام شادی روح خواهرام و جلب رضای خداست.

گنبدی که از تحصیلات ابتدایی برخوردار است اظهاراتی دلنشین، شیوا و در عین حال تکان دهنده از موضوع اهدای عضو دارد. او می‌گوید: فرهنگ اهدای عضو در جامعه ما ضعیف است بنده برای اینکه از تصمیم و اقدام خود در رابطه با اهدای اعضای بدن خواهرم دفاع کنم حاضرم با هر کس به مناظره بپردازم چرا که این کار را با ایمان کامل انجام داده‌ام و به تصمیم خود اعتقاد دارم.

وی افزود: این که توانایی آن را داشته باشی نفسی را به شخصی بازگردانی و خونی را در رگ فردی جریان بیاندازی بسیار اهمیت دارد با وجود اینکه خواهرم برایم بسیار عزیز بود اما زندگی او فقط تا اینجا ممکن بود.

مصطفوی گنبدی بیان کرد: اینکه قلب انسانی بتپد مایه خوشحالی من است و من مطمئن هستم که روح خواهرم نیز از این کار شاد و راضی است، اهدای اعضای خواهرم، تسلی خاطر برای من و مایه آرامش روح خواهرم است.

تصمیم به اهدا عضو خواهر تصمیم بسیار سختی است

وی اظهار داشت: من این تصمیم را با رضایت همه اعضای خانواده گرفتم و دایی زاده‌هایم در این تصمیم حمایتم کردند چرا که واقعاً تصمیم سختی است و اگر حمایت اعضای خانواده نبود نمی‌توانستم به این باور برسم.

مصطفوی گنبدی آنچه را که سبب تشدید انگیزه وی برای رضایت به اهدای عضو خواهرش کرد تأثیر از یکی از برنامه‌های تلویزیونی خواند که چندی پیش در رابطه با اهدای عضو پخش شده بود.

برادر مرحومه راضیه مصطفوی گنبدی، هیچ انتظاری از گیرندگان عضو و مسئولان ندارد و اظهار می‌کند که هدف فقط جلب رضای خدا و شادی روح خواهرش است، تنها خواسته‌اش نصب نوشته‌ای در این رابطه بر سر در مسجد محلشان است.

وی از کسانی که بیمارانشان در شرایط این چنینی قرار دارند خواست تا خدا را به هر سرنوشتی که برایشان رقم می زند شاکر باشند و برای نجات زندگی همنوعان خود گام بردارند.

برادر مرحومه راضیه مصطفوی گنبدی با بیان اینکه پزشکان در حق بیماران خیانت نمی‌کنند، گفت: من نیز مانند همه پدرها و همه بردارها، یک تار موی عزیزانم را با یک دنیا عوض نمی‌کنم و در قبال این اقدام خداپسندانه هیچ توقعی از هیچ کسی ندارم و هر چه را که بخواهم از خدا می‌خواهم.

5 عضو دختر 30 ساله اهدا شدند

یوسف رحیم پور رابط پیوند اعضا در شمال غرب کشور، در رابطه با اعضای اهدایی مرحومه راضیه مصطفوی گنبدی اظهار داشت: 5 عضو این بیمار برای اهداء از بدنش خارج می‌شود.

رحیم پور افزود: بالاترین سن اهدای عضو 53 سالگی است و برای اهدای عضوی از شخصی به شخص دیگر باید سن افراد به هم نزدیک باشد.

نوشین شاه میرزا کارشناس واحد فراهم آوری اهدای اعضای پیوندی آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: موارد مرگ مغزی در استان اتفاق می‌افتد اما به سبب عدم آگاهی نزدیکان بیماران و امید به اینکه معجزه‌ای برای بازگشت به زندگی عزیزانشان رخ می‌دهد مانع از رضایت آنها به اهدای عضو می‌شود.

وی گفت: نیاز جدی به فرهنگسازی در راستای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی وجود دارد.

شاه میرزا این اهدای عضو را چهارمین موردی خواند که از سال 94 تا کنون در ارومیه انجام شده است.

گیرندگان کلیه‌های مرحومه راضیه مصطفوی گنبدی، دختری 20 ساله از شهرستان سلماس و دختر 22 ساله از شهرستان خوی بودند.

شادی و رضایت در چهره برادر مرحومه راضیه مصطفوی گنبدی، کمتر از والدین گیرندگان عضو نبود چرا که سید جمال مصطفوی گنبدی با روح بزرگش تصمیمی برای خواهرش گرفته بود که عاقبت به خیری را برایش رقم زده و در کارنامه اعمال خویش نیز نتیجه‌ای درخشان به ثبت رسانده بود.

تسنیم/ژیلا علیقلی نیا

ارسال نظرات