عشرت شایق گفت: بیکاری بیش از هر متغیر اقتصادی دیگری دستخوش نوسان و نقصان گردیده است و افزایش نرخ بیکاری ناشی از رکود مسکن، رکود طرح های عمرانی است.
کد خبر: ۸۷۷۳۱۴۳
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

عشرت شایق پژوهشگر اقتصادی و نماینده دوره هفتم مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: بیکاری بیش از هر متغیر اقتصادی دیگری دستخوش نوسان و نقصان گردیده است و افزایش نرخ بیکاری ناشی از رکود مسکن، رکود طرح های عمرانی  است.

وی با بیان اینکه چندگانگی آماری، معضل مهم درعدم تثبیت نرخ بیکاری است افزود:  متاسفانه آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار واحد نیست و مرکز آمار ایران، آمارهای متناقض از نرخ بیکاری ارائه می‌دهد این در حالی است که مرکز آمار باید آماری را ارائه بدهد که دقیق باشد و عددی را که اعلام می‌کند  متقن باشد و دقت و صحت لازم ارائه شده و نباید قابل تغییر باشد.

شایق بیان داشت: واحد نبودن آمار، نوعی تزلزل  آماری است و از نظر تخصصی یک مشکل اساسی محسوب می‌شود در حالی که اشتغال جایگاه اصلی خود را داشته باشد چنین نحوه محاسبه رشد اقتصادی با اشکالات جدی مواجه است.

این پژوهشگر اقتصادی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر به موضوع دقت آمار ها باز می گردد. آمار هایی که در برخی موارد نه فقط برای عموم مردم (که البته نظر آن ها ملاک دقت و علمی بودن آمار ها نیست، اگرچه باید مورد توجه قرار گیرد)، بلکه حتی برای متخصصان نیز قابل پذیرش نیست. به عنوان مثال با وجود تعریف «یک ساعت کار در هفته» به عنوان تعریف مرکز آمار از شاغلان و محاسبه نرخ بیکاری براساس این تعریف، همچنان بسیاری از متخصصان این تعریف را غیرقابل اتکا می دانند این تعریف فاقد استانداردهای لازم است و با یک ساعت کار نمی‌توان امنیت شغلی و معیشت اقتصادی را بهبود داد.


ارسال نظرات