با حضور فرزند شیخ زکزاکی رونمایی از اطلس علویان طبرستان انجام می شود :
در اطلس علویان طبرستان تمامی مناطق و شهرهایی که در ورود، بیعت و حکومت علویان طبرستان نقش داشته و دخیل بودند به تصویر کشیده شده است.
کد خبر: ۸۷۷۲۶۹۴
|
۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، شیعه‌گری و جریان شیعه در تبرستان از منطقه رویان قدیم و کجور شروع شد و شخصیت بزرگی به‌نام حسن‌بن زید که بنیانگذار فرهنگ تشیع است با حضور خود این منطقه را مدیریت کرد.

نخستین حکومت شیعه ایران در سال 250 هجری قمری مصادف با سال 243 هجری شمسی در تبرستان تشکیل شد.

خاستگاه قیام علویان منطقه رویان مازندران بود که گستره آن شامل رود هراز تا دیلم از شرق به غرب و از ری تا ساحل خزر و شامل شهرهای زیادی از جمله کجور، کلار، سعید‌آباد و چالوس بود.

نسب حسن‌بن زید با واسطه پنج‌نسل به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و نخستین حاکم علوی تبرستان بود که با ورود به تبرستان و قبول کردن رهبری قیام علویان، حکومت طاهریان را در مازندران شکست داد.

حسن‌بن زید معروف به داعی کبیر با دعوت مردم رویان و نامه سلطان‌محمد کیا صالحان در تاریخ 25 رمضان مصادف با سال 250 هجری قمری مصادف با 14 آبان 243 هجری شمسی وارد شهر سعید آباد در حوالی مرزن آباد شد و نخستین بیعت با او صورت گرفت.

نخستین لشکریان حسن‌بن زید مردم رویان، کلار و دیلم بودند و پس از ورود حسن‌بن زید اردوگاه آنها در کجور برپا شد و نخستین نماز عید فطر علویان با امامت حسن‌بن زید در مصلای کجور خوانده شد که این مکان در روستای صالحان قرار دارد.

امام‌زاده سلطان محمد کیا از مردم طبرستان برای حسن‌بن زید بیعت گرفت و وی را به مازندران دعوت کرد و بعد از فوت نیز در روستای صالحان کجور مدفون شد که معروف به دبیر صالحانی است.

روزی که حسن‌بن زید وارد مازندران شد و نخستین بیعت با او در شهر سعیدآباد در حوالی مرزن‌آباد صورت گرفت روز 25 ماه مبارک رمضان سال 250 هجری قمری مصادف با 14 آبان سال 243 خورشیدی بود و به‌همین مناسبت روز 14 آبان روز ملی مازندران نام‌گذاری شد.

*لزوم پذیرش دبیرخانه همایش به‌صورت رسمی و قانونی

امام جمعه مرزن‌آباد گفت: هر ساله با تطبیق مناسبت شمسی روز مازندران با مناسبت قمری و با توجه به اینکه سعیدآباد (مرزن‌آباد) نخستین بیعت‌گاه علویان تبرستان بوده همایشی را در همین راستا برگزار می‌کنیم.

حجت‌الاسلام محمود علیخانی با اشاره به‌تقارن روز مازندران امسال با شهادت حضرت رقیه(س) افزود: با توجه به اینکه امروزه جمع زیادی از هم‌وطنان مان به‌ویژه مازندرانی‌ها مشغول دفاع از حرم اهل بیت هستند و در این راه نیز شهدای زیادی را تقدیم کردیم، امسال همایش را با رویکرد مدافعان حرم و با عنوان زنان علوی تبرستان برگزار می‌کنیم.

وی از رونمایی از اطلس علویان تبرستان برای نخستین‌بار در این همایش خبر داد و اظهار کرد: در این اطلس تمامی مناطق و شهرهایی که در ورود، بیعت و حکومت علویان تبرستان نقش داشته و دخیل بودند به تصویر کشیده شده است.

امام جمعه مرزن‌آباد با تأکید بر اینکه شناساندن هویت تاریخی، ملی و مذهبی مردم منطقه از جمله اهداف برپایی این همایش است، خاطر‌نشان کرد: می‌خواهیم اسلام حقیقی و راستین را به جهانیان معرفی ‌کنیم، چرا که اتهامات زیادی به‌اسلام وارد ساخته و آن‌را خشن جلوه می‌دهند در حالی‌که بارها ثابت کردیم و می‌کنیم که اسلام از این اتهامات مبرا است.

وی با اعلام اینکه روز ملی مازندران یک‌برنامه فرهنگی مدیریت شده است، گفت: درخواست ما این است تا دبیرخانه این همایش به‌صورت رسمی و قانونی شناخته شود زیرا اگر به‌صورت رسمی شناخته شود می‌تواند در ردیف اعتباری قرار بگیرد تا هرساله باشکوه‌تر از سال قبل این همایش برگزار شود.

* آغاز جریان شیعه‌گری در تبرستان

یکی از اساتید دانشگاه چالوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه  سرزمین مازندران از دیرباز پر از رمز و راز بوده است، اظهار کرد: نام مازندران از دیرباز با ‌نام پهلوانان و اسطوره‌ها به تاریخ ایران پیوند خورده و رشادت‌های دلیر‌مردان آن هرگز از ذهن مردم پاک نمی‌شود.

وجیهه ترکمانی با بیان اینکه مردم این دیار در سال 250 هجری قمری مصادف با 14 آبان 243 دست در دست مردی از نسل علویان  سید بزرگ علوی حسن‌بن زید که نسبش با 5 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسید نهادند، افزود: مردم ولایت‌دوست مازندران در این روز خجسته حماسه بزرگی را آفریدند، چرا که وقتی امام‌زاده سلطان محمد کیا معروف به دبیر صالحانی به‌بیعت با این سید والا مقام دعوت شدند با خلوص نیت پای در میدان ارادت نهادند و دست حسن‌بن زید علوی را در میان دستان خود گرفتند و دل‌دادگی خود را به ساحت علوی رسما اعلام کردند.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: امام‌زاده سلطان محمد کیا به نیابت از مردم مازندران نامه‌ای را به حسن‌بن زید فرستاد و نخستین شهری که افتخار ورود سید علوی را داشت شهر سعیدآباد در حوالی مرزن‌آباد بود و نخستین لشکریان وی را مردم شهرهای رویان، کلار و دیلم تشکیل دادند و نیز نخستین اردوگاه نیز در کجور برپا شد و جریان شیعه‌گری از این دوره در تبرستان آغاز شد.

به گزارش فارس، همایش زنان علویان تبرستان با حضور نصیبه زکزاکی( دختر رهبر شیعیان نیجریه)، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، جمعی از مدیران استانی و شهرستانی ساعت 14 امروز در مرکز آموزش شهید ادیبی مرزن‌آباد برگزار می‌شود.

در این همایش که با حضور فرزندان شهدای مدافع حرم، بانوان بسیجی غرب استان و بانوان اقشار مختلف منطقه برگزار می‌شود علاوه بر سخنرانی توسط"دختر شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه" ، مداحی توسط علی کلهر، ارائه مقاله توسط  دکتر وجیهه ترکمانی استاد دانشگاه چالوس، سخنرانی توسط حجت‌الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس رئیس سازمان اوقاف کشور، رونمایی از اطلس علویان تبرستان و توزیع ویژه‌نامه تشیع و تبرستان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها