استاد دانشگاه تهران گفت: اقتصاد کشور هیچ‌گاه درگرو مذاکره با آمریکا نبوده است و به‌دروغ گفتند اگر هسته‌ای حل شود همه مسائل حل می‌شود.
کد خبر: ۸۷۷۱۹۵۴
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳
 به گزارش خبرگزاری بسیج صادق زیباکلام در جلسه مناظره با موضوع پسابرجام که در دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار داشت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران را جدا از مقوله آمریکاستیزی و دشمنی با آمریکا نباید بدانیم و برای همین، مذاکرات هسته‌ای را هم نباید از روند آمریکاستیزی جدا بدانیم.

وی با اشاره به اینکه باید روشن شود دشمنی با آمریکا از بابت چیست، افزود: اگر این مسئله روشن شود به‌تبع آن بسیاری از مسائل حل می‌شود اما طبیعی است که تمام کسانی که معتقد به آمریکاستیزی هستند یک‌صدا از کلاه گشاد برجام سخن بگویند و آمریکایی‌ها را بدعهد بدانند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه مدعی شد: بیشتر از 38 سال است که شبانه‌روز ما را بمباران کرده‌اند که آمریکا دشمن ماست اما ما نشان دادیم که اگر مذاکره کنیم می‌شود به توافقاتی هم برسیم اما این جریان آمریکاستیز به‌صورت طبیعی بر حرف خود پافشاری کردند و باید گفت مشکل هسته‌ای از زمانی شروع می‌شود که جریان هسته‌ای را به‌عنوان ابزاری برای آمریکاستیزی قراردادند و هم‌اکنون شکست برجام را هم ابزاری برای جریان آمریکاستیزی می‌دانند، اگر از این گروه آمریکاستیزی و مرگ بر آمریکا گرفته شود، آن‌ها هویت خود را از دست می‌دهند.

زیباکلام بابیان اینکه این قشر به‌صورت مرتب از رهبری خرج می‌کنند، تصریح کرد: این گروه مرتب پای رهبری را به میان می‌کشند که اگر امثال ما مخالفتی داشتیم مخالف رهبر محسوب شویم درحالی‌که کسی رهبری را مجبور نکرده بود که مذاکرات را ادامه دهند و حتی افکار عمومی هم آن‌قدر قدرت نداشت که رهبر را مجبور کند.

وی با اشاره به تاریخچه مذاکرات گفت: سیاست دولت اصلاحات بر این بود که برنامه هسته‌ای را به‌صورت کج‌دار و مریز پیش ببرند اما وقتی رئیس‌جمهور عوض شد لغت خائن را برای مذاکره‌کنندگان قبلی به کاربرد و با تمام قوا برنامه هسته‌ای را پیش برد و به تمام دنیا اعلام کرد که هیچ‌چیزی جلودار ما نیست و حاصل این پیشروی انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت و سپس قطع‌نامه‌ها بود که رئیس‌جمهور وقت آن‌ها را کاغذ باطله دانست اما در انتهای سال 91 شرایط به‌گونه‌ای بود که یک سنت هم از ایران نمی‌توانست خارج و داخل شود و ابتدایی‌ترین کالاها هم نمی‌توانست وارد کشور شود و در این مقطع تهدیدات نظامی اسرائیلی‌ها به‌صورت جدی وجود داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی ادعا کرد: حسن نظام این است که تنها چیزی که وجود ندارد پاسخ‌گویی است اما در آینده کسانی مجبورند پاسخ بدهند که اصرار بر برنامه هسته‌ای چه بلایی سر کشور آورد و یا اورانیوم 3 درصد غنی‌شده نطنز چند صد برابر قیمت جهانی تمام شد.

زیباکلام تصریح کرد: این موضوع که اگر فعالیت‌های هسته‌ای انجام دهیم تحولات بسیاری در کشور اتفاق می‌افتد، دروغ بزرگی است و اصرار بر غنی‌سازی اورانیوم 3 درصد و توانایی ساخت سلاح اتمی با آن، باوجود اینکه ایران تنها کشوری بود که علناً اعلام کرده که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند، درحالی‌که از نظر شرعی نمی‌تواند به کشوری حمله کند، را نمی‌توانستیم به سازمان ملل بفهمانیم.

وی بابیان اینکه بحث هسته‌ای هیچ ربطی به اقتصاد و توسعه ندارد، خاطرنشان کرد: مشکل ما با آمریکایی‌ها برجام و توافقات هسته‌ای نیست بلکه هر ابزاری که بتواند از آن محل ستیزی برای آمریکاستیزی ایجاد کند، بزرگ می‌شود و تبدیل به سیاست اصلی نظام می‌شود.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: با وجوداینکه در برجام پیش‌بینی‌شده که اگر یکی از طرفین قصور کرد، سازوکار مشخصی تعریف‌شده اما در این‌یک سال شورای حکمیت هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده است.

زیباکلام با اشاره به شلیک موشک‌های دوربرد چند روز پس از برجام، گفت: هنوز مهر برجام خشک نشده، این دو موشک علیه برجام شلیک شدند که روی آن‌ها هم به زبان عبری نوشته‌شده بود اسرائیل باید نابود گردد، آن‌ها می‌خواستند در اذهان آمریکایی‌ها برجام به هم بخورد و بگویند گول خنده‌های ظریف را نخورید این ما هستیم که کاره‌ای هستیم.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور هیچ‌گاه درگرو مذاکره با آمریکا نبوده است و به‌دروغ گفتند اگر هسته‌ای حل شود همه مسائل حل می‌شود اما 37 سال دشمنی با آمریکا هویت ایدئولوژیکی برای جریان آمریکاستیز ایجاد کرده اما باید روشن شود که برای کشور چه منفعتی داشته و یک مورد از منفعت‌هایی که آمریکاستیزی برای کشور داشته چیست.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر بخواهم از بلاهایی که اصرار بر آمریکاستیزی داشته است بگویم باید از جنگ با اعراب بگویم و مردم باید بدانند که جنگ در سوریه چه هزینه‌هایی برای نظام داشته چراکه برخی معتقدند این هزینه‌ها بیشتر از هزینه‌های جنگ هم بوده است و باید پاسخ دهند چرا در حوزه پارس جنوبی که گاز مشترک ما و قطر است، این کشور توانست 50 هزار میلیارد تومان بیشتر از ما برداشت کند، باید دانست ما اگر آمریکاستیز نبودیم این‌گونه نمی‌شد.

ارسال نظرات