کتاب نهادهای دانشگاهی صهیونیستی در خدمت پروژه صهیونیستی

کد خبر: ۸۷۷۱۷۳۸
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج   

تالیف: مهند مصطفی

ناشر: مرکز مطالعات اسرائیلی "مدار"

سال نشر: 2016

نهادهای دانشگاهی رژیم صهیونیستی چه در دوره قبل از اشغال فلسطین و تاسیس رژیم صهیونیستی و چه در دوره بعد از آن در خدمت پروژه صهیونیستی بوده اند و به منظور کمک به تثبیت این پروژه و اهداف توسعه طلبانه آن در عرصه های مختلف، نظرات و ساز و کارهای علمی به آن ارائه دهند.

نویسنده کتاب تصریح کرده است که دانشگاه های رژیم صهیونیستی توانسته اند خودشان را به عنوان یکی از نهادهای مهم؛ چه در داخل این رژیم و چه در سطح بین المللی معرفی کنند و ضمن تولید آثار علمی و پژوهشی مناسب، نقش برجسته ای در تاسیس رژیم صهیونیستی ایفا کنند و طبق نیازهای پروژه صهیونیستی و رژیم آن پیشرفت کنند. وی خاطر نشان کرده است که دانشگاه های صهیونیستی نقش مهمی در شکل گیری هویت جدید "اسرائیلی" و تشکیل رژیم صهیونیستی داشتند و ارتباط تنگاتنگی با نهادهای سیاسی و امنیتی جدید دارند.

این کتاب همچنین به تاثیر مسائل اقتصادی بر تدوین سیاست های دانشگاهی اشاره کرده و سیاست خصوصی سازی آموزش عالی را از جمله مصادیق آن برشمرده است. گفتنی است که مردمی سازی آموزش عالی در دهه های 70 و 80 یک مساله اساسی برای مراجع صهیونیستی به شمار می رفت و در دهه 90 قرن گذشته هم بیش از پیش نهادینه شد و از نظر نویسنده این مساله مرهون سیاست های دانشگاهی عالیه نبود، بلکه از طریق سیاست خصوصی سازی آموزش عالی تحقق یافت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار