خبرهای داغ:
خبرگزاری فرانسه که اخیرا مصاحبه‌ای با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ترتیب داده، بر «تاسف و پشیمانی» خانم معصومه ابتکار از تبعات اشغال لانه جاسوسی آمریکا تاکید کرده است.
کد خبر: ۸۷۷۱۶۵۳
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵

 یک رسانه غربی در گزارشی تاکید کرده که خانم معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و معاون رئیس‌جمهور، از «انزوای دیپلماتیک پس از اشغال سفارت(آمریکا در تهران) متاسف و پشیمان است».

امروز چهارشنبه 12 آبان ماه خبرگزاری فرانسه بخش دیگری از مصاحبه خود با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران را منتشر کرده؛ بخشی که در آن به اشغال لانه جاسوسی آمریکا پرداخته شده است(بخش اول مصاحبه اینجا)

انتشار این بخش از مصاحبه‌ی خبرگزاری فرانسه در پایگاه خبری«دیلی میل» با خانم معصومه ابتکار در حالی صورت گرفته که در ایران فردا پنجشنبه روز دانش آموز است. (بنظر می‌رسد خبرگزاری فرانسه این مصاحبه را از خروجی خود حذف کرده است.)

13 آبان ماه در ایران به روز دانش‌آموز نامگذاری شده است. علت نامگذاری این روز، کشتار دانش‌آموزان توسط دژخیمان وابسته به رژیم طاغوت در محوطه دانشگاه تهران است.

دانش آموزان صبح روز 13 آبان 1357 در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند و اعتراضشان با حمایت اقشار دیگری از مردم هم  همراه شده بود که در نهایت با کشتار این اعتراضات به پایان یافت.

خبرگزاری فرانسه در بخشی از گزارش خود درباره مصاحبه با معصومه ابتکار نوشته است: «او اکنون از انزوای دیپلماتیکی که پس از اشغال سفارت (آمریکا در ایران) حادث شد، متاسف و پشیمان است».

این رسانه غربی ادامه داد: «اما او همچنان به کارشان(کار تسخیرکنندگان لانه جاسوسی آمریکا) در انتشار اسناد کشف شده سیا افتخار می‌کند».

او که سخنگوی دانشجویان تسخیر کننده لانه جاسوسی آمریکا بوده، تاکید کرده که هزاران سند منتشر شده از لانه جاسوسی، شبیه به کار ویکی‌لیکس بوده است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه درباره ابتکار آمده است: «او در آن زمان دانشجوی 20 ساله رشته پزشکی بود و از سوی رسانه‌های بین‌المللی به "ماری" شهرت داشت و به خاطر تسلطش بر زبان انگلیسی، به چهره بحران گروگانگیری تبدیل شد».

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این رسانه گفت: «انتشار اسناد(لانه جاسوسی)، به آنچه ویکی‌لیکس این روزها در حال انجام است خیلی شبیه است. این کار شبیه به ویکی‌لیکس در عصر و زمان ما بود».

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود تاکید کرد: «اسناد مذکور تلاش‌های سیا برای جذب و بکارگیری سیاسیون مطرح ایرانی از قبیل ابوالحسن بنی صدر را آشکار کرد؛ لیبرالی که اولین رئیس‌جمهور پس از انقلاب شد».

این رسانه غربی ادامه داد: «ابتکار علی رغم گذشته‌اش، اکنون حامی سرسخت تلاش‌های دولتش برای بازسازی روابط با غرب از طریق توافق هسته‌ای سال گذشته است».

رئیس سازمان محیط زیست به این رسانه فرانسوی گفت: «حتی دانشجویانی که در (تسخیر لانه جاسوسی) مشارکت داشتند، بسیاری از آنها معتقدند از برخی جهات امکان آن بود که روابط(ایران و آمریکا) به یک روش معقولانه تری حفظ می‌شد».

ابتکار درباره دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی اینطور گفت: «آنها ستیزه جو و رادیکال (تندرو) نبودند. آنها اینطور فکر می‌کردند که خطر قریب الوقوع یک کودتای دیگری وجود داشت؛ کودتایی که به سقوط یک انقلاب اسلامی جوان و شکننده منجر می‌شد».

این رسانه غربی با اذعان به واقعی بودن تهدید یک کودتای دیگر توسط آمریکا در ایران تصریح کرد: «این ترس‌ها و نگرانی‌ها، کاملا بی اساس نبودند. در ذهن همه ایرانی‌ها کودتای 1935 سازماندهی شده توسط سیا که در آن آمریکا و بریتانیا دولت نخست‌وزیر محبوب محمد مصدق را ساقط کردند، وجود دارد؛ کسی که به خود جرات ملی کردن منابع نفتی ایران را داد».

معاون رئیس‌جمهور ایران در این خصوص گفت: «آنها(آمریکا و انگلیس) دولتی را سر کار گذاشتند که آلت دست و دست نشانده سیاستهای آمریکا برای 25 سال بود؛ یک فرد سرکوبگر که دیکتاتوری و عصر بسیار تاریکی را به ایران تحمیل کرد».



منبع :فارس 
ارسال نظرات