بهار عربی که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در سال 2011 در نوردید؛ کشور یمن را نیز دستخوش تحولات چشمگیری نمود که برآیند آن برکناری علی عبدالله صالح در سال 2012 از پست ریاست جمهوری بود.
کد خبر: ۸۷۷۱۲۹۱
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
به گزارش سرویس بین الملل بسیج ب خبرگزاری بسیج آغاز به کار عبد ربه منصور هادی و متعاقباً نارضایتی برخی از گروه ها، به خصوص انصارلله، از وضعیت مدیریت کشور در دوره گذار و همچنین ناخرسندی آن ها از تقسیم قدرت در دولت موقت، یمن وارد دور جدیدی از بی ثباتی شد که نتیجه آن آغاز جنگ داخلی و تسلط  انصارلله و حوثی هایِ شیعه مذهب بر اکثر مناطق کشور بود. از نظر عربستان، قدرت‌گیری انصارالله به معنای گسترش دامنه نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه بود. در واقع عربستان، شیعیان یمن را نمایندگان ایران می دانست و معتقد بود که جمهوری اسلامی ایران می خواهد از طریق حوثی ها بر یمن حکومت کند؛ این امر بدون تردید برای عربستان قابل تحمل نبود و بالاخره در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۵ برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلافی عربی به یمن حمله کرد. ائتلاف به رهبری عربستان شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر، مصر، اردن، مراکش، سنگال و سودان بود. این ائتلاف نظامی در حمایت از دولت منصور هادی و بر ضد انصارالله و حامیان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن صورت گرفت که صنعا، پایتخت یمن و بیشتر مناطق شمال یمن را در اختیار داشته و  دارند.
باید توجه داشت که عربستان، یمن را "حیاط خلوت" خود می داند و به همین دلیل یمن همواره در کانون توجه و نگرانی عربستان سعودی بعنوان رقیب منطقه ای ایران قرار داشته است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، جنگ و تحولات داخلی یمن، میدان دیگری از جنگ نیابتی ایران شیعی و عربستان وهابی است؛ جنگی که در آن دو تفکر سیاسی و دو برداشت از اسلام به مقابله با هم پرداخته و سعی در عقب راندن دیگری و توسعه نفوذ خود دارد. نکته حائز اهمیت در این تحلیل اینست که عملیات نظامی عربستان، هدفی جز تبدیل یمن به زمین سوخته را دنبال نمی کند. در حال حاضر، حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان به‌صورت هدفمند، زیرساخت‌های یمن را مورد هدف قرار داده است تا بیش از هرچیز امکان برقراری یک حاکمیت موفق توسط انصارالله را تضعیف ‌کند.
به طور کلی می توان دلایل اهمیت یمن برای سعودیها و همچنین بهانه های حمله عربستان سعودی به یمن را در موارد زیر خلاصه نمود:
- رقابتهای منطقه ای ایران و عربستان سعودی.
- مقابله با تفکرات شیعی و نشر اندیشه های وهابیت.
- نگرانی از سرایت مخالفت های داخلی به درون عربستان(بخصوص مناطق شیعه نشین شرق عربستان).
ارسال نظرات