علل شکست طرح خروج از رکود دولت در گفتگوی عبدالملکی با «بسیج»:

مردم چشم انداز مثبتی در زندگی اقتصادی خود نمی بینند

حجت الله عبدالملکی گفت: در شرایط اقتصادی که مردم بدهکار هستند درخواست برای بدهی بیشتر اتفاق نمی‌افتد وضعیت کاهش درآمدی مردم، از ابتدا هم مشخص بود که کارت اعتباری خیلی مورد استقبال واقع نخواهد شد .
کد خبر: ۸۷۷۱۰۳۰
|
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به شکست طرح دولت و عدم استقبال مردم از طرح ناموفق کارت اعتباری اظهار داشت: حمایت از تولید داخلی نیازمند ارائه تسهیلات مناسب از سوی بانک مرکزی است، اما کارت اعتباری با نرخ 18 درصد که توسط بانک مرکزی اعلام شد بیش از نرخ سود بانکی مصوب است و در واقع ارائه این کارت حمایت از تولید نیست.

وی با بیان اینکه با کاهش نرخ سود تسهیلات باید جامعه هدف توسعه یابد و با ایجاد شرایط آسان‌تر در اختیار افراد بیشتری قرار گرفته و واگذاری کارت‌ها تسهیل شود افزود: یکی از نواقصی که در کارت اعتباری مطرح است مربوط به بحث تکنیکی کار است تا آنجایی که من اطلاع دارم  متقاضیان برای دریافت کارت اعتباری با شرایط  دشواری مواجه بودند؛ تامین و تهیه ضامن و ضمانت اجرایی یکی از چالش‌های مهم در کارت اعتباری محسوب می‌شود این در حالی است که تامین کارت‌های اعتباری برای قشر محدودی از افراد جامعه میسر است در شرایطی که بی‌ثباتی شغلی وجود دارد مردم قادر به تامین ضامن و ضمان‌های مختلف نبوده و می‌توان از دلایل عمده‌ای دانست که کارت اعتباری چندان مورد استقبال مردم واقع نشده است.

عبدالملکی خاطر نشان کرد: مردم نمی‌توانستند برای وام خرید کالای ایرانی ضامن پیدا کنند و پیدا کردن ضامن هم شرایط خاص دارد و به نظر می‌رسد ساز و کار ساده ای  نیست؛ در شرایط اقتصادی که مردم بدهکار هستند درخواست برای بدهی بیشتر اتفاق نمی‌افتد .

این اقتصاددان اظهار داشت: با توجه به شرایط رکود اقتصادی و وضعیت کاهش درآمدی مردم، از ابتدا هم مشخص بود که کارت اعتباری خیلی مورد استقبال نخواهد بود .

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد و این رکود منجر شده است تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند وقتی مردم قدرت خرید بالایی ندارند طبیعتا خرید از کالا چه به صورت نقدی و اعتباری با عدم استقبال مواجه خواهد شد.

عبدالملکی افزود: درآمدی بین مردم وجود ندارد و نمی‌توانند سود 18 درصد را به بانک بپردازند در چند سال اخیر رکود اقتصادی موجب شده است تا مردم اعتمادی به آینده روشن اقتصادی نداشته باشند .

این اقتصاددان افزود: مردم که با تورم کالای اساسی برخوردارند و مشکلات مسکن و درآمدی دارند چگونه می‌توانند در شش ماه آینده، تسهیلات کارت‌ها را پراخت کنند مردم  چشم انداز روشنی نسبت به اقتصاد کشورمان ندارند و تا یکی دو سال دیگر هم این وضعیت تداوم خواهد داشت.

ارسال نظرات