مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی:

میزان مصرف روغن خام کشور 1.4 میلیون تن است

زیرساخت های مناسب برای افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید دانه های روغنی به ویژه کلزا در کشور ما فراهم است و نهاده های تولید مانند بذر به اندازه کافی وجود دارد.
کد خبر: ۸۷۷۱۰۱۶
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸

به گزارش سرویس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خبرگزاری بسیج، مطالعات اخیر در زمینهمصرف سرانه كالاهاي اساسي در كشور و مقايسه آن با دنيا نشان مي دهد،درمصرف روغن بالاتر از ميانگين جهاني هستيم.روغن پالم نیز که مدت هاست بر سر عوارض آن بحث های فراوانی است، به دلیل نوع کیفیتی که دارد، برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود نشان می دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی در آن استفاده میشود.روغن پالم از درختی تهیه می شود که نسبت به حرارت دیدن، واکنش منفی نشان داده و با کوچکترین افزایش دمایی، مولوکول های آن چربی نامطلوبی تولید می کنند.

با واردات این روغن و مصرف آن برای سرخ کردن مواد خوراکی، به سرعت مولوکول های آن تغییر شکل داده و سپس در رگها رسوب می کنند و انواع سکته های قلبی و مغزی را به دنبال می آورند و این می شود که سکته ها جزو اولین دلایل مرگ و میر در کشورمان قرار می گیرند.

اکنون جای سوال است که چرا در مهرماه سال جاری رئیس جمهور در سخنانی این روغن را در سلامتی مردم مالزی موثر می‌داند و خواستار بررسی این موضوع و واردات آن است در حالیکه تا قبل از این تمامی کارشناسان و مدیران حوزه بهداشت در مورد مضرات این روغن با مردم سخن میگفتند.

بر همین اساسسازمان بسیج کشاورزیگفتگویی با علیرضا مهاجر بسطامی،مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزیمبنی بر واردات روغن های کم کیفیتپالم و سویا و همچنین تولید داخلی کلزاداشته است.

سلامت مردم، مهم ترین دلیل تولید دانه های روغنی با کیفیت

مهندس مهاجربااظهارتاسف ازمیزانواردات روغن پالم و سویا در خصوص تولید دانه های روغنی در داخل کشور گفت:سعی ما و کشاورزان در تولید دانه های روغنی با کیفیت است. تلاش ما در این است که در سال های پیش رو رقم واردات روغن خوراکی به هفتاد درصد برسد چهار علت بر این موضوع حاکمیت دارد.اول، تولید و توازن گندم و کلزا. دوم تامین نیاز مردم به تولید روغن. سوم، تامین خوراک دام و طیور و در نهایت کیفیت روغن مصرفی که مهمترین علت این تلاش خواهد بود.

مهاجر تاکید کرد: وقتی کشوری به دنبال استقلال خود است باید امنیت غذایی خود را نیز تامین کند که باتوجه به تولید کم دانه‌های روغنی در کشور به دنبال افزایش تولید این محصول برای بالا بردن سطح خود اتکایی هستیم.قطعا هر روغنی که در داخل کشور تولید کنیم با توجه به کوتاه‌تر شدن فاصله تولید تا تبدیل محصول به روغن از کیفیت بیشتری برخوردار است‌.محصولات کشاورزی تولید داخل به دلیل شرایط آب و هوایی کیفیت بالاتری دارد.

باید در روغن مصرفی تجدید نظر کنیم / تغییر سبک زندگی به روش تغییر روغن مصرفی

مجری طرح دانه های روغنی بیان داشت: ما سالانه حدود یک میلیون و چهارصد هزار تن نیاز به روغن مصرفی در کشور داریم و رسیدن به این رقم منبع های متفاوتی دارد. که در سال های اخیر به پالم و سویا رسیده است. ما میتوانیم به جای این روغن ها که از کیفیت پایینی برخوردار است، از روغن آفتابگردان استفاده کنیم که به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به دو روغن یاد شده دارد. روغن پالم یا سویا، کیفیت به دلایل متعددی کیفیت پایینی دارد و در نتیجه بهداشت عمومی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت.

حمایت از تولید داخلی برای کشاورزان تولید کننده دانه های روغنی

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی کیفیت روغن کلزا را از دیگر مزایای آن برشمرد و افزود: این روغن در مقابل پارامترهای مثبت، پارامترهای منفی کمتری دارد و در دنیا بالاترین رشد و توسعه را از آن خود کرده است.تولید داخل ما یک

وی افزود: کشت دانه های روغنی در کشور ما قاعده مشخص دارد. باید دانه از کشاورز خریداری شود و مبلغ آن پرداخت گردد . در این صورت است که تداوم کار کشاورز ما و همچنین دانه کلزای ما برقرار خواهد بود . در صورتی که محصول در زمان مقرر خریداری گردد ولی حق الزحمه به کشاورز پرداخت نگردد، قطعا تولید داخلی ما رو به شکست خواهد رفت.

وزارت جهاد کشاورزی هیچ نقشی در وارد کردن روغن های بی کیفیت ندارد

علیرضا مهاجر با بیان اینکه ما میتوانیم از ترکیه یا کشورهای نزدیک تر همسایه روغن آفتابگردان وارد کنیم تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی نقشی در واردات روغن ندارد و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کیفیت را بررسی و تعیین میکنند. جهاد کشاورزی میتواند دخالت داشته باشد برای کشت داخلی ولی در بیان کیفیت هیچ نقشی ندارد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که نیاز ما به روغن مصرفی سالانه ما یک میلیون و چهارصد هزار تن است و کمتر از ده درصد میتوانیم تولید کنیم تولید داخلی داریم و درنتیجه میزان روغن وارداتی رقم بالایی را به خود اختصاص میدهد.

تولید کلزا و برنامه های پیش روی آن

مجری طرح دانه های روغنی عنوان کرد: زیرساخت های مناسب برای افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید دانه های روغنی به ویژه کلزا در کشور ما فراهم است و نهاده های تولید مانند بذر به اندازه کافی وجود دارد.افزایش تولید دانه روغنی به ویژه کلزا یکی از محورهای برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است و با تولید این دانه روغنی در کشور روغن سالم و با کیفیت بالاتری فراوری و عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهترین محصولی که می‌‌تواند در تناوب کشت گندم قرار گیرد، کلزا است، افزود: در صورتی که کشت گندم در تناوب با کلزا قرار گیرد علاوه بر افزایش تولید گندم بسیاری از آفات و علف‌های هرز مزرعه هم از بین می‌رود.

افزایش تولید داخلی در راستای عمل به طرح اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه طرح اقتصاد مقاومتی به پشتیبانی مقام معظم رهبری تدوین شده است، گفت: ما قصد داریم در راستایعمل بهاقتصاد مقاومتی در 10 سال آینده میزان وابستگی روغن را از 90 درصد به 30 درصد کاهش دهیم و بدین ترتیب 70 درصد روغن مورد نیاز مصرف داخلی را در کشور تولید کنیم.

مهاجر بیان داشت:افزایش عملکرد و افزایش سطح زیر کشت، دو برنامه مهم پیش روی ما است. افزایش عملکرد با استفاده از آموزش و استفاده از مواد مناسب مانند بذر خوب، کود سالم و با کیفیت و سم.همچنینبحث تسهیلات کشاورزی برای کشاورزان در بحث تولید دانه های روغنی .

وی در خصوص بحث افزایش سطح زیر کشت نیز ادامه داد: با دادن یارانه ادوات کشاورزی، بذر و تسهیلات کشاورزی ان شاءلله افزایش کشت را با کیفیت بسیار عالی در پیش رو خواهیم داشت.

مهاجر بسطامی تصریح کرد:اگر پول کشاورزان بموقع پرداخت شود، برنامه ما برای سال های آتی این است که سطح زیر کشت کلزا به 200 هزار هکتاربرسد که سیصد هزار تن روغن مصرفی را در پی خواهد داشت و میتواند بخشی از نیاز مردم را تامین کند.

ارسال نظرات