به منظور ارتقاء بینش سیاسی پایوران وبرادران وظیفه، سیاسی ناحیه روح الله یزد اقدام به برگزاری نشست سیاسی نمود.
کد خبر: ۸۷۷۰۵۳۶
|
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه ثار الله در این جلسه گفت:کاپيتولاسيون یا حق قضاوت کنسولي، حقي است که به اتباع بيگانه داده مي‌شود و آن ها را از شمول قوانین کشور مصون و مستثنی می کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت ميزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد

وی افزود:کاپيتولاسيون ريشه در استعمار دارد و کشورهاي استعمارگران اين قانون را به کشورهاي ضعيف تحت‌ سلطه تحميل مي‌کردند؛ کاپیتولاسیون در ایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس از آن نیز برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را بعلت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما، کاپيتولاسيون در سال 1306، تحت فشار علما و افکار عمومي و فضاي حاکم بر روابط بين‌الملل پس از جنگ اول جهاني، لغو گرديد. هنوز بيش از سه دهه از الغاي کاپیتولاسیون نمي‌گذشت که محمدرضا پهلوي احياگر مجدد آن شد. کابينه اسدالله علم در سيزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پيشنهاد آمريکا مبني بر اعطاي مصونيت قضايي به اتباع آمريکايي را به صورت يک لايحه قانوني در هيأت دولت تصويب کرد. چندي بعد اين خبر به حضرت امام رسيد و ايشان را به خروش و فرياد واداشت به طوريکه در 4 آبان 1343 ايشان طي نطقي تاريخي به رسوايي اين اقدام ننگين پرداختند. 

کریمی اذعان کرد: آمریکا مهد استکبار است و حضرت امام (ره)استکبار را منکر بزرگی می دانستند همین الان هم در آمریکا یک نوعی از کاپیتولاسیون نژاد پرستانه حکام است بطوریکه اگر سفید پوستی در آمریکا سیاه پوستی را به قتل برساند یک سال زندانی می شود و مجدداً آزاد می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود:حادثة دیگری در 13 آبان 1357 در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد ،کشتار مظلومانه دانش آموزان و دانشجویان بود .دانش آموزان و دانشجویانی فقط جرمشان این بود که شعار مرگ بر آمریکا می دادند و به همین دلیل این هفته به نام هفته استکبار ستیزی نام گرفته است.

کریمی در ادامه هفت مورد از اصول حضرت امام (ره) را بنا بر بیانات مقام معظم رهبری بیان کرد وگفت:1-تبیین اسلام ناب محمدی و برائت از اسلام آمریکایی و اسلام متحجرین،2-اعتماد به وعده های االهی و بی اعتنایی به قدرتهای بزرگ3-اعتماد به مردم و بخش خصوص4-حمایت از محرومان و مستضعفان5-مخالفت صریح با جبهه قلدارن و مستکبران6-اعتماد به استقلال ملی و عدم سلطه پذیری7-تکیه بر وحدت ملی.

ارسال نظرات