کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تحریم دلار امکان پذیر است ولی مسوولان دولتی اعتقادی به تحریم دلار ندارند و این ناشی از تفکرات آمریکایی غربی است که در بین برخی از مسوولان وجود دارد
کد خبر: ۸۷۷۰۲۷۳
|
۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه دولت ازظرفیت تحریم دلار استفاده نمی‌کند اظهار داشت: با وجود گذشت بیش از نه ماه از لغو تحریم‌های بانکی و اجرایی شدن توافق هسته‌ای، بانک‌های خارجی همچنان از انجام مراودات مالی با ایران خودداری می کنند چرا که در عمل راه تعاملات با بانک های ایرانی برایشان مسدود است، در چنین وضعیتی دولت باید تدابیری راهبردی برای تحریم دلار داشته باشد اما تاکنون چنین کاری انجام نداده است.


وی با اشاه به تمایل دولت برای برقراری مبادلات دلاری گفت: اقتصاد ايران بيش از 35 سال است كه هدف تحريم‌هاي آمريكا قرار گرفته و همچنان دولت به دلار چسبيده است، با بروز بحران مالی که سراسر اقتصاد جهان را در برگرفت کشورهای مختلف گرایش به رویکرد جدیدی در ساختار تجارت بین‌المللی شدند کشورهایی که قبلاً از پول‌های رایج مانند دلار و یورو در مبادلات خود استفاده می‌کردند، روش جدیدی را برگزیدند که به «پیمان پولی دوجانبه» معروف شده است.


این اقتصاددان اذعان داشت: تاکنون 52 "پیمان پولی دوجانبه" بین کشورهای مختلف امضا شده است. در این رویکرد جدید، تجارت با استفاده از پولهای محلی انجام می‌شود، یعنی به‌جای استفاده از یک پول واسط مانند دلار و یورو، از پول کشورهای مبدأ و مقصد تجارت استفاده می‌شود.

این اقتصاددان در ادامه بیان داشت: دلار در مبادلات تجاری بین المللی حداقل 35 کشور جهان حذف شده است پس تحریم دلار امکان پذیر است ولی مسوولان دولتی اعتقادی به تحریم دلار ندارند و این ناشی از تفکرات آمریکایی غربی است که در بین برخی از مسوولان وجود دارد و همچنان دلار در مبادلات بین المللی ایران انجام می‎گیرد و دلار واسط تجاری است.

رزاقی خاطر نشان کرد: تلاش بیش از 35 کشور این بوده است تا به رواج و جا انداختن پول ملی خود در اقتصاد جهان بپردازند از جمله چین بوده است که در سال 2014 به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شده است اما پول ملی این کشور جایگاه قابل توجهی در مبادلات مالی جهان نداشت از این رو مقامات چین با هدف رواج یوان در عرصه اقتصاد جهانی و محکم‌تر کردن جای پای اقتصاد خود در جهان به‌همراه کاهش سلطه دلار و یورو بر اقتصاد جهان سیاست امضای پیمان‌های پولی دوجانبه را در پیش گرفته‌اند.

این استاددانشگاه یکی از راهکارهای موثر تحریم دلار را کاهش واردات از خارج دانست و افزود: از جمله راهبردهای موثر این است که دولت در پی طراحی برنامه‌های اقتصادی باشد تا بتئانیم حداقل نیازها به خارج از کشور را کم کرده و نیازهای اساسی را بر پایه تولیدات درونی بنا کنیم لذا تامین موادغذایی را درونی کنیم بر خلاف آنچه که یک عده کارشناسان می‌گویند کیفیت مواد داخلی کم است توجهی نکرده، کیفیت کم مهم نیست بلکه آنچه مهم است این است که باید نیازهای خودمان را تامین کنیم تا نیازی به واردات کالاهای که نیاز به ارز دارد نداشته باشیم.
رزاقی خاطر نشان کرد:  متاسفانه در مبادلات بین المللی هنوز زیر پوشش دلار باشیم مسوولان ما اعتقادی به مساله تحریم دلارندارند می‌خواهند افکارغربی آمریکایی را تداوم دهند و این تفکر منفعت بخش مبدع تفکر است که همان آمریکایی‎ها و اروپایی‌ هاست نه منافع داخلی.

رزاقی در خاتمه افزود: اگر می خواهیم اثر تحریم‌ها را کاهش دهیم باید اقتصاد خود را از دایره نفوذ دلار خارج کنیم یکی اینکه اقتصاد خود را از تحریم‌ها مصون نگه داریم و دیگری اینکه نفوذ دلار را در اقتصاد جهانی کاهش دهیم  جای تأمل است که پس از گذشت 35 سال اقتصاد ایران همچنان به دلار چنگ زده است و تلاشی برای رهایی خود از وابستگی به دلار انجام نداده است. دولت در تدبیر راهکاری برای واکسینه کردن اقتصاد در برابر تحریم‌هانیست و مورد توجه جدی دستگاه سیاست‌گذاری ایران قرار نگرفته است.

ارسال نظرات