پیام مدیر اطلس شهرهای اسلامی به مناسبت «روز جهانی شهرها»؛

شهرسازی معاصر، نیازمند تجربیات کلان‌شهرهای تاریخی/توسعه پایدار، در گرو هویت شهری

مدیر اطلس شهرهای اسلامی در پیامی با گرامیداشت 31 اکتبر (نهم آبان) «روز جهانی شهرها» تاکید کرد: آرمان‌شهر امروز باید با تکیه بر هویت و اصالت، پاسخگوی مطالبات انسان معاصر باشد.
کد خبر: ۸۷۶۹۷۷۹
|
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، در پیام صادق نجفی آمده است: احیای جایگاه تمدن‌ساز و هویت‌آفرین کهن‌شهرها و همچنین الگوپذیری منطقی شهرهای جدید از تجارب ارزشمند شهرسازی، نیاز مهم مدیریت شهری امروز است.

وی «توسعه مبتنی بر هویت و اصالت» را نیاز مهم برنامه‌ریزی‌های شهری عنوان و خاطرنشان‌ کرده‌است: عناصر توسعه‌ باید با تکیه بر ریشه‌های اجتماعی پیش برود و در کنار ابعاد کالبدی، هویت و اصالت را مد نظر قرار دهد؛ این امر، همان مفهوم «توسعه پایدار» است که در کنار عمران و آبادانی، عموم فضایل شهری از جمله محیط زیست و میراث فرهنگی و تاریخی را در بر گرفته‌است.

نماینده شهرداران کشورمان، با اشاره به این که پایه‌گذاری شهرهای جدید، بدون توجه به الگوی توسعه طبیعی کهن‌شهرها امکان‌پذیر نیست، متذکر شده است: شهرسازی جدید، بدون بهره‌گیری از تجربیات شهرسازی و معماری کلان‌شهرهای کهن، گرفتار دوره‌های آزمون و خطا خواهد بود.

نجفی «مدیریت واحد شهری» را مهم‌ترین مسیر تحقق آرمان «توسعه پایدار» خوانده و تاکید کرده است که پوشش مفاهیم گسترده «توسعه پایدار» بدون حرکت به سمت این الگوی مدیریتی و همچنین بدون پیوند حوزه‌های اجرایی با مجامع علمی و مطالعاتی میسر نخواهد بود.

شهردار تبریز در پایان با گرامی‌داشت 31 اکتبر (نهم آبان) روز جهانی شهرها، به عموم فعالان حوزه مدیریت شهری و اساتید و کارشناسان این حوزه تبریک گفته و اظهار امیدواری کرد، همگرایی و ارتباط مستمر رهبران شهری جهان، زمینه بروز و ظهور تجربه‌های کارآمد و موثر را تقوت کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار