خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید ‌با اشاره به اینکه امر به معروف نیازمند آموزش است، گفت: اجرای این فریضه دینی توسط روحانیون و غیرروحانیون نباید دافعه و تنفر را به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۶۹۶۴۸
|
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار سردار محمدرضا میرحیدری فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط نیروی انتظامی در استان گیلان قابل تقدیر است، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین فرایض دینی است اما تاکنون نتوانسته‌ایم حق این فریضه دینی را ادا کنیم.

وی اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند که جلوگیری از گناه تنها نتیجه امر به معروف و نهی از منکر بوده در حالی که مباحث مختلف اجتماعی از جمله امنیت به این فریضه دینی گره خورده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه بر اساس روایات اجرای کامل فرایض مختلف دینی به زنده‌ نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر وابسته است، تصریح کرد: امنیت و ادای حقوق با امر به معروف و نهی از منکر ارتباط مشخصی دارد به همین علت این فریضه دینی روح دیگر دستورات الهی است که اگر این روح گرفته شود، دستورات بی‌جان می‌شود.

وی کاهش پرونده‌های دادگستری و اختلافات خانوادگی را نیازمند گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: این فرهنگ باید در دیدگاهی وسیع مورد بررسی قرار گیرد؛ ماده هشتم قانون اساسی به این فریضه دینی اختصاص داشته و اکنون اجرای این قانون برای باری دیگر توسط مجلس به دولت ابلاغ شده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی امر به معروف و نهی از منکر را یک رسالت دینی برشمرد و گفت: قرآن به صورت مستمر به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرده است به همین علت رسالت نیروهای انتظامی در این حوزه نباید فراموش شود.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف نیازمند آموزش است، مطرح کرد: اجرای این فریضه دینی توسط روحانیون و غیرروحانیون نباید دافعه و تنفر را به دنبال داشته باشد؛ گیلان منطقه خاصی است که مردم آن استان دین‌دار، با محبت، علاقمند به اهل بیت(ع) و ولایتمدار هستند.

این استاد برجسته حوزه اضافه کرد: گیلان جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و این جاذبه‌های سبب حضور گسترده گردشگران در این استان می‌شود به همین علت باید نسبت به عملکرد گردشگران نظارت مشخصی وجود داشته باشد.

مکارم شیرازی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در گیلان نیازمند اهمیت و تلاش مضاعف است، اظهار کرد: ثواب این فریضه دینی در این استان نیز مضاعف است، اگر در راستای اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر دقت نشود، آلودگی‌های زیادی ظاهر می‌شود و حیثیت مردم این منطقه زیر سوال می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به موضوع امر به معروف و نهی از منکر یکی از موضوع‌های اصلی جامعه اسلامی است، گفت: برای اسلام، امنیت، حفظ آبروی منطقه و مردم باید برای اجرای این فریضه دینی در استان گیلان تلاش کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی در مناطق گردشگری را نیازمند برنامه‌های فرهنگی بلند مدت دانست و تصریح کرد:‌ طرح گیلان مطهر باید در دیگر مناطق شمال که آسیب‌پذیر است، الگوبرداری شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نباید نسبت به آسیب‌پذیری برخی از نقاط بی‌توجه باشیم در غیر این صورت مردم کشور به این مناطق به صورت دیگری نگاه می‌کنند درحالی که شخصیت‌های برجسته و مردمان مومنی در نقاط مختلف ایران اسلامی حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به عملکرد اقشار مختلف جامعه حساس باشیم، مطرح کرد: امر به معروف و نهی از منکر قبل از اینکه یک وظیفه شرعی باشد یک رسالت اجتماعی است چراکه اگر به مباحث دینی نیز نگاه نداشته باشیم سرنوشت افراد جامعه به یکدیگر پیوند خورده است و اینکه برخی می‌گویند نباید کاری به عملکرد دیگران داشته باشیم مورد تایید منطق اسلام و عقل نیست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها