خبرهای داغ:
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور:

ایران یک ابر قدرت است/ آمریکا توان حمله نظامی به ایران را ندارد

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان آنکه امروزه ایران اسلامی تحت فرماندهی رهبری انقلاب اسلامی یک قدرت عظیم بوده و این‌ها تاریخ یک ملت را تشکیل می‌دهند، گفت: ایران یک ابر قدرت است و آمریکا نمی تواند به ایران حمله نظامی کند.
کد خبر: ۸۷۶۹۵۸۲
|
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله سیدرضا تقوی شامگاه شنبه در جمع مردم همدان با گرامیداشت یاد و خاطره امام‌جمعه فقید و رشید همدان آیت‌الله موسوی همدان بیان داشت: این عالم بزرگوار در آن روزگار پرچمدار و علمدار این شهر شدند و رسالت روحانیت و طلبگی خود را به شایستگی انجام دادند.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان همدان به‌ویژه شهید مدافع حرم سردار دلاور، شجاع ومومن سردار شهید «همدانی» خاطر نشان کرد: امیدواریم یاد این بزرگواران دلهای ما را نورانی کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه موضوع بحث شیعه و عاشورا است، بیان داشت: امیدواریم این عنوان را به مقدار فرصتی که در اختیار داریم ادای حقی کرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ حوادث مختلفی را داشته ایم، بیان داشت: حوادث تاریخی معمولا با رویدادها و وقایع برجسته تاریخی حوادث تاریخی نامیده خواهند شد و معمولاً حوادث تاریخی بر محور مقولات ارزشی شکل گرفته و به‌وجود خواهد آمد این درحالی است که معمولا حوادث تاریخی بر سر یک سلسله از مفاهیم ومقولات ارزشی شکل می‌گیرد.

تقوی با بیان اینکه حوادث تاریخی بخش زیاد و مفصلی از تاریخ بشری را تشکیل داده است و گفته می‌شود که حوادث تاریخی بر محور شخصیت‌ها شکل می‌گیرد، تصریح کرد: حوادث تاریخی فرهنگ‌ساز بوده و یکی از مسائلی که درجامعه باید بیاندیشیم حادثه‌ها و رویدادها بوده که معمولا فرهنگ جوامع را می‌سازند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه در فرهنگ‌سازی نقش بسیار مهمی را حوادث تاریخی خواهند داشت، بیان داشت: حوادث تاریخی هویت ساز هستند و بسیاری از ملت‌ها هویت خود را حوادث تاریخی گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه حوادث تاریخی آثار فرهنگی و تربیتی فراوانی را از خود برجای می‌گذارد، خاطر نشان کرد: اسلام برای زنده نگه داشتن حوادث تاریخی بسیار تاکید داشته و نسبت به حوادث تاریخی حساسیت خاصی دارد.

تقوی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) مبنی بر اینکه «ما قطعه ای از زندگی تاریخی نبی اکرم(ص) را به فرزندانمان می‌آموزیم وآموزش می‌دهیم» تصریح کرد: بخش قابل توجهی از قرآن بیان حوادث تاریخی امت‌های پیشین و پیامبران گذشته است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم به حوادث تاریخی، رویدادها و پدیده‌هایی که در طول تاریخ به وجود آمده است، عنایت دارد و قصص قرآنی مایه عبرت برای کسی است که اندیشه اش را به‌کار بیاندازد، گفت: در تاریخ ماده حیاتی وجود دارد و باید به تاریخ مراجعه و آن را تحلیل کنیم و رمز و راز افتخارات یک ملت را به دست آورده و رمز شکست نابودی انسا‌ها و ملت‌ها را بشناسیم وآن راه را نرویم زیرا قوانین تاریخی ثابت خواهند بود.

* حزب الله لبنان که یک مجموعه تربیت شده در فضای عاشورایی ایرانی بود

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به سخن حکیمانه‌ای مبنی بر اینکه هرکسی به انسان مومنی درس تاریخ بیاموزد انگار آن را زنده کرده است»، تصریح کرد: هر ملتی که وحدت داشته باشد پیروز بوده و هر ملتی که صداقت داشته باشد موفق است و این سنت الهی است.

وی با بیان اینکه تاریخ معلم است و باید از تاریخ درس بگیریم، خاطرنشان کرد: در یک روزی در کشور تمام قدرت‌های جهان از شاه حمایت می‌کردند اما ما با چشم دیدیم که در نهایت یک جایی برای ایستادن و نشستن برایش وجود نداشت و کشورها یکی بعد از دیگری آن را بیرون می‌کردند.

وی در ادامه افزود: باید به رمز و راز این سقوط نگاهی کنیم و همچنین روزی را هم نگاهی بیاندازیم که مرجع شجاع رشید و روحانی باتقوا از قم فریاد زد و با همان ایمان و توکل توانست به ایران بازگردد و نظام اسلامی را مستقر کند و نقشه سیاسی جهان را تغییر دهد.

وی با بیان امروز این عظمتی را که می‌بینیم از برکت همان حرکتی است که یک شاگرد مدرسه فیضیه که از مکتب امام صادق(ع) برخاست و از محضر پرفیض فیضیه بهره گرفت و به آن علت که خودش نورانی بود یک امتی را نورانی کرد، عنوان کرد: امام خمینی(ره) توانست ایران را که به جزیره ثبات شناخته می‌شد آن را به آتشفشانی تبدیل کرد و توانست انسان‌های آرام ساکت را همراه خود کرده و این مجموعه را در مقابل استکبار جهانی قرار دهد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان آنکه امروزه این پرچم در دست فرزند شایسته امام خمینی(ره) رهبر انقلاب بوده و منطقه را به حرکت درآورده است، اظهار داشت: در مناظرات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیدیم که برای آنکه بخواهند رای بیشتری را بیاورند باید ایران را مطرح کنند این در حالی است که آمریکا هر کاری در منطقه بخواهد انجام دهد اگر ایران نخواهد آن اتفاق انجام بشود، انجام نخواهد شد.

وی بیان داشت: در لبنان و در جنگ33 روزه، اسرائیلیان بنا داشتند طی دوهفته حزب الله لبنان را جمع کنند ولی ایران با رهنمودهای رهبری و حمایت‌هایی که کرد آنان به هدف خود نرسیدند.

تقوی یاداور شد: حزب الله لبنان که یک مجموعه تربیت شده در فضای عاشورایی ایرانی بود توانست سیلی محکمی به چهارمین ارتش دنیا بزند و باعث ایجاد حس حقارت در بین اسرائیلیان شود.

* نهضت ما حسینی بوده و این شناسنامه انقلاب ما است

وی با بیان آنکه امروزه ایران اسلامی تحت فرماندهی رهبری انقلاب اسلامی یک قدرت عظیم بوده و این‌ها تاریخ یک ملت را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: ایران یک ابر قدرت است و آمریکا نمی تواند به ایران حمله نظامی کند زیرا اگر حمله ای کند ناوهایش در کل خلیج فارس مورد هجمه ایران قرار خواهد گرفت و همچنین از تهران با موشک تل آویو مرکز اسرائیل نابود خواهد شد.

تقوی در ادامه با اشاره به اینکه نهضت ما حسینی بوده و این شناسنامه انقلاب ما است، بیان داشت: باید نسل جوان را با این زیبایی‌ها و بزرگی‌ها آشنا کرده و بگوییم در شرایط تحریم ایستاده ایم واز مواضع خود عقب نشینی نکرده ایم.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر آنکه «هر چه داریم از عاشورا داریم»، اظهار داشت: امام حسین(ع) زنده است و امروز نیز این فرهنگ و آن رهنمود می‌تواند یک انقلاب و زلزله به‌وجود بیاورد.

وی مطرح کرد: کربلا یک حادثه تاریخی بوده واین حادثه را باید زنده نگه بداریم زیرا حوادث تاریخی فرهنگ ساز بوده و می‌توانند مربی باشند و تربیت کننده باشند همچنین می‌توانند مایه عبرت باشند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه کربلا یک رویداد مهم تاریخ است، تصریح کرد: به مرور زمان بر حوادث تاریخی اثر می‌گذارد و آن را می پوشاند و گاهی از ذهن های بشر و نسل های آینده محو می‌شود اما بعضی از آنها را نباید بگذاریم پاک شود و باید زنده باشند و کربلا از این وقایع است و همیشه باید زنده باشد.

وی بیان داشت: در حادثه عاشورا مسائلی پیش آمده که با هدایت پیشوایان، دین عاشورا روز به روز شور و نشاط آن بسیار شود این درحالی است که امام حسین(ع) در ظهر عاشورا و در هنگام شهادت حیات دیگری پیدا کردند که آن حیات می‌تواند بشریت را زنده کرده و برای آنکه زنده بماند زحمات بسیاری کشیده شده است.

وی با بیان اینکه شیعه این جریان را با هدایت پیشوایانش همچنان حفظ کرده است و جریان عاشورا در تاریخ ثبت شده و امام حسین(ع) توجه داشتند که باید این جریان ثبت تاریخی شود تا دشمنان نتوانند آن را از بین ببرند، افزود: ثبت وقایع عاشورا جلوی تحریف را گرفت و شیعه برای این موضوع کتاب‌ها نوشت و برای مردم بیان کرد تا در ذهن وفرهنگ مردم نهادینه شود.

* شعر در ماندگاری قیام عاشورا نقش مهمی دارد

تقوی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که امام حسین(ع) در شب عاشورا مهلت گرفتند آن بود که اگر جنگ در آن زمان انجام می‌شد قاتل و مقتول گم می‌شدند، گفت: در واقع امام حسین(ع) با مهلت گرفتن این جنایت را در تاریخ ثبت کردند.

وی ادامه داد: شیعه سعی کرده است تاریخ عاشورا را برای مردم بیان کند این در حالی است که شیعه بعد از عاشورا همیشه خون‌خواه امام حسین(ع) بوده و قیام های مختلفی را به همین دلیل و به خونخواهی امام حسین(ع) شکل داده است.

وی در ادامه افزود: یکی از شعارهای قیام های شیعیان بعد از واقعه کربلا خونخواهی امام حسین(ع) بوده است وشیعه در طول تاریخ و در هنگام ملاقات با یکدیگر از خداوند خواسته است که خو‌نخواهی امام حسین(ع) را به ایشان عنایت بفرماید.

وی با اشاره به انکه ائمه(ع) به شعر عاشورایی وآئینی توجه داشته اند و شیعه تلاش کرده است حوادث عاشورا با بیان هنری ترسیم کند، تصریح کرد: شیعه به رهبری امامان ومعصومین(ع) عاشورا را در فصل هنری ترسیم کرده وتعزیه و شعر از آن گونه هنرها است.

رئیس شورا سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه بیان داشت: شعر در ماندگاری قیام عاشورا نقش مهمی را داشته است.

وی یادآور شد: پیاده‌روی اربعین مانور بزرگ شیعه بوده و هیچ اجتماعی به این بزرگی در دنیا به وجود نیامده و نخواهد آمد.

تقوی در پایان با بیان اینکه زیارت بارگاه امام حسین(ع) همیشه در توسعه فرهنگ عاشورا نقش بسزایی داشته است و اولین روضه خوان امام حسین(ع) حضرت زینب(س) در گودال قتلگاه بودند، خاطرنشان کرد: افتخار ما آن است که روضه خوان امام حسین(ع) بوده و از عزت، آزادگی، مقاومت، عدالت و وفای امام حسین(ع) بگوییم.

انتهای پیام/


ارسال نظرات
آخرین اخبار