هدف از پدافند غیر عامل را کاهش آسیب پذیری انسانی، استمرار فعالیتهای زیربنایی و تداوم خدمت رسانی و در یک کلمه، مصون سازی کشور در مواقع تهدید و بحران و تجاوز خارجی است.
کد خبر: ۸۷۶۹۴۹۱
|
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، عضو شوراي اسلامي شهر زنجان در همایش رابطین کمیته‌های پدافند غیر عامل دستگاههای اجرایی استان زنجان در ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری، هدف از پدافند غیر عامل را کاهش آسیب پذیری انسانی، استمرار فعالیتهای زیربنایی و تداوم خدمت رسانی و در یک کلمه، مصون سازی کشور در مواقع تهدید و بحران و تجاوز خارجی عنوان كرد و گفت: در طول بیش از یک دهه گذشته در کشورمان مورد توجه قرار گرفته ولی واقعا ، هنوز جا برای کار بسیار دارد.

سعيد اميدي با بيان اينكه کشورهای مختلف دنیا، این موضوع مهم را در دستور کار ملی، قرار داده اند، افزود: در ارتباط با الزامات پدافند غیر عامل و مدیریت شهری به خصوص با رویکرد طراحی شهری، نکات ذیل کاربردی و مهم هستند.

وي با اشاره به اينكه پارک ها، بوستان ها و میادین بايد نزدیک به مناطق پرجمعیت شهری و با قابلیت تردد انواع خودروها باشند و با  انواع درختان بلند، حصارکشی شوند و از عوارض طبیعی زمین، به عنوان محیط امن باید بهره برد، اظهار داشت: این فضاها باید قابلیت ایجاد کمپهای اسکان موقت، پایگاههای مدیریت بحران، محل تخلیه آوارهای ساختمانی و ایجاد مانع برای گسترش آتش سوزی، را داشته باشند.

عضو شوراي اسلامي شهر زنجان تصریح كرد: فضاها باید چند بعدی طراحی شوند مثلا فضاهای سبز شهری باید با نگاه امکان استقرار کمپهای امدادی، اسکان موقت، بیمارستانهای سیار و محل انباشت غذا و دارو، طراحی و ساخته شوند.

وي با بيان اينكه فضاهای با اهمیت شهری باید در سطح شهر، پراکنده باشند، ادامه داد: مبلمان شهری باید استحکام کافی داشته و راههای اضطراری و مسیرهای ایمن، قابل شناسایی باشند.

اميدي با اشاره به اينكه شریانها و مسیرهای شهری باید قابلیت انتقال سریع نیروهای امداد و نجات و نیروهای نظامی را داشته باشند، مانند  مسیرهای BRT اتوبوس ها در تهران که با همین منظر نیز ، طراحی شده است، ادامه داد: از فضاهای سبز شهری باید برای اختفا ساختمانهای مهم شهری، مراکز مدیریتی و فرماندهی و تاسیسات شهری، استفاده کرد و همین طور از تکرار و یکسان سازی نماها، بافت ، رنگ و فرم طراحی برای استتار ساختمانهای مهم.

عضو شوراي اسلامي شهر زنجان خاطر نشان ساخت: در صورتیکه، ملاحظات پدافند غیر عامل در طراحی شهری لحاظ شوند، منظر شهری می‌واند در مواقع بحران و تهدید خارجی، به انسان «آرامش» دهد و در غیر این صورت، «با ایجاد سردرگمی»، استرس و اضطراب را تشدید کنند.

 

ارسال نظرات