خبرهای داغ:
فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان گفت: بسیاری از عرصه‌ها از قبیل صنعت، کشاورزی، علوم، تکنولوژی و فناوری‌های جدید نیاز به تعامل و نزدیکی بیشتری بین مجموعه دانشگاه ها و مجموعه سپاه و بسیج دارد.
کد خبر: ۸۷۶۹۴۱۵
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، سردار غلامعلی ابوحمزه در مراسم افتتاح پایگاه علمی و پژوهشی سپاه ناحیه ملایر در جمع نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها و کارگروه علمی و پژوهشی شهرستان ملایر بیان داشت: امید است مجموعه این تلاش‌ها و زحمات به بار بنشیند و زمینه‌ای را فراهم کند تا بتوانیم در آینده نه چندان دور به اهدافی که مد نظر است، برسیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد علم و پژوهش گفت: اگر به این بیانات توجه کنیم و آن را در سطح شهرستان و استان مدنظر قرار داده و اجرایی کنیم، می‌توانیم به اهداف بلند برسیم.

فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان گفت: مقام معظم رهبری فرمودند زمانی ما استاد بودیم و غربی‌ها شاگردی ما را می‌کردند و بر اثر انحرافی که در مدیریت جامعه ایجاد شد و سو استفاده ای که غربی‌ها کردند بهانه ای فراهم شد، آنها استاد شدند و ما باید شاگردی کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ قرن علوم در اختیار مسلمانان بود، افزود: در کتاب تاریخ تمدن اسلام و عرب، ریشه های علوم غرب بیان شده است و در طول این ۱۰ قرن در همه علوم در تقسیم‌بندی که در علوم معاصر انجام شده چه در علوم پایه،علوم انسانی، پزشکی، مهندسی و در تمام عرصه‌ها اندیشمندان، متفکرین و دانشمندان اسلامی حرف اول را می زدند و از بسیاری از کشورها می‌آمدند و در محضر اساتید مسلمان آموزش می‌دیدند.

ابوحمزه گفت: در چند قرن اخیر، حدود قرن ۱۶به بعد شرایط و وضعیت به گونه ای شد که امروز نیز می‌بینیم در دانشگاه‌ها علوم متعدد و متنوع تدریس می شود اما فلسفه هیچ کدام از این علوم را بیان نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از علوم به کشورها و دانشمندان اسلامی برمی گردد، افزود: مبدا اصلی بسیاری از این علوم چون شیمی و ریاضی و فیزیک شخصیت‌های مانند ابوریحان، بوعلی سینا و زکریا بودند اما هیچ نامی در محیط های دانشگاهی از این دانشمندان نمی‌بینید چرا که دانشمندان غربی آمدند شاگردی کردند علم را فرا گرفتند و بعد به‌نام خود ثبت کردند.

* باید با برنامه و هدفگذاری دقیق کار کنیم

فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان گفت: تعبیری که مقام معظم رهبری فرمودند تعبیری بسیار عالمانه، هوشمندانه و حکیمانه است که آنها شاگردی ما را کردند نه یک قرن بلکه قریب ۱۰قرن، هزار سال مرجع اصلی علم دنیا مسلمانان و کشورهای اسلامی بودند.

وی با بیان ینکه ما حدود ۱۵۰ تا۲۰۰ سال از علوم غرب عقب افتاده‌ایم، یادآور شد: تعبیر مقام معظم رهبری این است که ما اگر بخواهیم این ۱۵۰سال را جبران کنیم باید از میانبرها استفاده کنیم و میانبرها ابتکار، خلاقیت، نوآوری، اختراع و ابداع است و جز این راه دیگری نداریم.

سردار ابوحمزه با بیان فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جهش علمی در کشور گفت: باید از میانبرها استفاده کنیم تا این عقب‌ماندگی ۱۵۰ساله را در یک پروسه زمانی ۳۰ تا۵۰ سال جبران کنیم.

وی با بیان اینکه ما در منطقه رتبه اول علمی را داریم و در سطح دنیا رتبه ۱۶ ادامه داد: در پزشکی رتبه ۲۶و در برخی از رشته‌ها مثل نانو، هسته ای و غیره بین ۱۰ کشور دنیا هستیم و اگر بخواهیم از نظر علمی رتبه اول دنیا را تصاحب کنیم، این‌ها کفایت نمی‌کند.

فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان ادامه داد: باید با برنامه و هدفگذاری دقیق کار کنیم تا بتوانیم به آن نقطه برسیم.

وی با اشاره به تعامل بسیار نزدیک بین مراکز آموزش عالی در سطح کشور با سپاه و بسیج اظهار داشت: این امر باعث شده تا در عرصه دفاعی به خودکفایی برسیم.

ابوحمزه افزود: ما در عرصه های مختلف از این ارتباط و تعامل به وجود آمده بین مراکز دانشگاهی با وزارت دفاع، سپاه، بسیج، ارتش و مجموعه‌های دیگر به گونه ای استفاده کردیم از جمله با توانمندی علمی و تجاربی که نیروها داشتند در دوران دفاع مقدس دست به دست هم دادند و نتیجه آن پیروزی بود.

* تدبیر، تلاش و توکل بستر را برای پیشرفت فراهم می‌کند

وی تصریح کرد: می‌توان این امر را در عرصه‌های دیگر نیز ایجاد کرد چراکه بسیاری از عرصه‌ها از قبیل صنعت، کشاورزی، علوم، تکنولوژی و فناوری‌های جدید نیاز به تعامل و نزدیکی بیشتری بین مجموعه دانشگاه ها و مجموعه سپاه و بسیج دارد.

فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان با اشاره به هدف ایجاد پایگاه علمی گفت: این هدفگذاری شده و ما باید این هدف‌ها را تبدیل به برنامه کنیم و برنامه ها را نیز به اقدام تبدیل کنیم تا بتوانیم در اقدام مجموعه بازخوردهای که حاصل خواهد شد در انجام این کار مورد سنجش و رصد قرار دهیم.

وی بابیان اینکه نباید منتظر کسی هم بود، گفت: نخبگان، اندیشمندان و افراد فکور همیشه در بدنه جامعه گم هستند و این نیست که مسائل این چنینی حتما ابلاغی و دستوری باشد بلکه باید خود شما هم می توانید در قالب همین پایگاه علمی و کارگروه ومجموعه های دانشگاهی با ظرفیت های بسیار خوبی که در سطح شهرستان ملایر است، اقدام کنید.

ابوحمزه عنوان کرد: اگر این ظرفیت‌های موجود در مجموعه دانشگاه ها به کمک بیاید و این برنامه های را نیز که سپاه و بسیج چه در سطح کلان، استان و شهرستان دنبال می‌کند، بیاید و در عرصه وارد شود قطعا ما می توانیم گام‌های وسیعی در سطح جامعه برداریم و به آن جایگاه اصلی خود برسیم و مرجع علمی دنیا شویم.

وی با بیان اینکه هرکسی که علم دارد، قدرت دارد، افزود: اینکه می بینید آمریکایی‌ها در سطح دنیا سلطه خود را پهن کردند یکی از دلایل اصلی آنها در بحث علم است، اگر ما نیز بخواهیم به نتیجه برسیم باید با یک برنامه ریزی مشخص و هدفگذاری دقیق وارد شویم و تدبیر، تلاش و توکل بستر را برای این امر فراهم می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات