حسابی گفت: متأسفانه کارخانجات زیادی در این مدت تعطیل شده لذا نیاز به واردات مواد اولیه خود به خود کمتر شود در واقع دلیل اصلی کاهش واردات مواد اولیه و خام تعطیلی چیزی در حدود ۳۰ هزار واحد تولیدی است.
کد خبر: ۸۷۶۹۳۸۴
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، پرویز حسابی عضو اتاق بازرگانی  در پاسخ به این مطلب که چرا پس از برجام واردات مواد اولیه به نسبت گذشته کاهش یافته و در مقابل واردات مواد مصرفی افزایش چشمگیری پیدا کرده است، گفت: متأسفانه کارخانجات زیادی در این مدت تعطیل شده و همین موجب شده است تا نیاز به واردات مواد اولیه خود به خود کمتر شود در واقع دلیل اصلی کاهش واردات مواد اولیه و خام تعطیلی چیزی در حدود 30 هزار واحد تولیدی است.

وی افزود: از طرف دیگر قاچاق و واردات مواد لوکس و مصرفی بالاتر رفته و این موجب نگرانی است، تبلیغات برای قاچاق کالا و سود آن نیز زیاد شده است و این اوضاع را بدتر از گذشته خواهد کرد.

عضو اتاق بازرگانی گفت: اصولا موادی هم از طریق قاچاق و یا واردات رسمی وارد کشور می شود که سودآوری  60 تا 70 درصدی داشته باشد به طور مثال کورن فلکس فامیلیا (صبحانه رژیمی کودکان سوئیسی ) که قیمتش 10 الی 12 هزار تومان است را 35 هزار تومان عرضه می کنند یعنی چیزی در حدود 3 برابر قیمت اصلی آن.

وی تصریح کرد: آن قدر واردات مواد لوکس زیاد شده است که کافی است تا سری به یک سوپرمارکت بزنیم و شاهد باشیم که حتی واکس کفش‌هایمان نیز وارداتی است. در کل میتوان گفت که نقدینگی کشور در کل به سمت واردات رفته است.

ارسال نظرات