کارشناس خانواده در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد
علی احمدی گفت: مهم ترین علل فروپاشی بیان خانواده را می توان از سه زاویه کلان، میانه و خرد بررسی کرد.
کد خبر: ۸۷۶۹۰۲۵
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

امید علی احمدی،کارشناس برجسته خانواده، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به علل فروپاشی و تزلل نهاد خانواده گفت: مهم ترین علل فروپاشی بیان خانواده را می توان از سه زاویه کلان، میانه و خرد بررسی کرد.

در سطح کلان جامعه ما از حالت سنتی خارج شد و بر همین اساس در گذشته نهادهای اقتصادی، آموزش و پرورش در جامعه سنتی تشکیل یک نظام نهادین و هماهنگ می دادند و یک رابطه منسجم بین همه آنها وجود داشت و از انقلاب مشروطه با ورود مدرنیته به ایران تحولاتی آغاز شد.

وی با بیان این مطلب که تحولات مدرنیته بر بنیان خانواده ها تأثیرگذار بود، افزود: تحولات مدرنیته گریبان گیر خانواده شد و حتی خانواده در برابر آن تا 30 سال گذشته مقاومت کرد اما دیگر تاب نیاورد.

بر اساس تحولات مدرن تغییرات خانواده در بحث جنسیت و همچنین در آموزش عالی حضور زنان در جامعه و فضای فرهنگی جدید ایجاد شد و زنان به دنبال کار و آموزش عالی رفتند.در سطح میانی وقتی در مورد طلاق و فروپاشی خانواده صحبت می کنیم

خانواده هایی که سرمایه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عاطفی کم دارند دچار بحران هستند و وقتی این چهار موضوع نباشد خانواده دچار مشکل می شود.

در سطح خرد هم شرایط و نگرش های فکری افراد می تواند به بنیان خانواده صدمه بزند برهمین اساس وقتی خانمی به واسطه تحولات جامعه فکر می کند که حق او داده نشده و یا نمی تواند شرایط پدرسالارانه را تحمل کند یا برشکستگی مرد یا اعتیاد مرد خانواده ممکن است از دیگر عوامل تزلزل پایه های خانواده باشد.


ارسال نظرات