خبرهای داغ:
الهام سادات افروشه
سهم کشاورزان حق آبه دار و سهم آبه دار و مشترکین استان اصفهان از آب کل زاینده رود ۸۵ درصد است
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان نوشت: ادعای برخی مسئولان اصفهان مبنی بر تخصیص ۸۵ درصدی آب برای بخش کشاورزی، گزافه گویی برای انحراف افکار عمومی است.
کد خبر: ۸۷۶۸۷۴۹
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج ،حسین محمدرضایی اظهار داشت: در این چند ساله آب تخصیصی به کشاورزی حق آبه دار، سهم آبه دار و مشترکین از آب کل زاینده رود بطور میانگین حدود ۳۰ درصد است و بیش از ۵۰ درصد آب برای شرب مردم اصفهان، یزد، کاشان و همچنین صنعت استفاده می‌شود و بالغ بر ۲۰ درصد آب در استان چهار محال و بختیاری برداشت می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که چرا هنوز مسئولان در تقسیم بندی آب اعلام می‌کنند ۸۵ درصد به بخش کشاورزی ، بالغ بر ۷ تا ۸ درصد صنعت و مابقی به شرب اختصاص یافته است، گفت: این آمار در حال حاضر حقیقت ندارد و بر اساس مصوبات شورای هماهنگی زاینده رود هر سال بالغ بر ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به صنایع اختصاص داده شده که خیلی بیش از مقدار اعلام شده است.محمدرضایی بیان داشت: نزدیک به ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود به همراه چاه‌های فلمن برای شرب اصفهان و نزدیک به ۷۰ میلیون متر مکعب آب در سال به استان یزد برای شرب و صنعت انتقال می یابد. ۴۹ میلیون مترمکعب آب به کاشان و شهرهای در مسیر داده شده و ۲۳۷ میلیون متر مکعب به استان چهارمحال و بختیاری اختصاص داده شده است که در این استان خیلی بیش از این مقدار برداشت می شود.

این عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان افزود: سهم کشاورزان حق آبه دار و سهم آبه دار و مشترکین استان اصفهان از آب کل زاینده رود ۸۵ درصد است ولی از این مقدار، آب بسیار ناچیز به آنها داده می شود که به همین خاطر کشاورزان از نظر مادی و معیشتی با مشکل روبرو هستند.وی تصریح کرد: امروز که آبهای زیرزمینی کاهش شدیدی پیدا کرده و اکثر چاه ها خشک شده و آبی ندارد و تعدادی اندکی از این چاه ها مقدار خیلی ناچیزی آب دارد که با شوری مواجه است، سهم فعلی کشاورزی ۳۰ درصد است و آمار ۸۵ درصدی که مسئولان اعلام می‌کنند اسمی است.

محمدرضایی در ارتباط با وضعیت پروژه‌های آبی که هر بار برای اصفهان تعریف، اما هیچ یک به مرحله اجرا نمی‌رسد و شنیده شده، تمام این پروژه ها متوقف است، گفت: پروژه‌ تونل سوم کوهرنگ از ۲۳ سال پیش عملیات احداث آن آغاز شد و قرار بود پس از افتتاح آن، آب برای یزد برود که متاسفانه ۱۷ سال پیش و بدون جایگزین این اتفاق ناگوار افتاد، چهارمحال و بختیاری پیگیر تکمیل پروژه های خود از جمله طرح بن بروجن است، که متاسفانه در این سالها و قبل از افتتاح تونل سوم کوهرنگ آب به این استان ها اختصاص یافت.

وی خطاب به مسئولان، گفت: چرا برای تکمیل سد تونل سوم کوهرنگ بوجه تخصیص نمی گیرد که با افتتاح آن مقداری از آب هایی که قبل از افتتاح برداشت شده جبران شود و مشکلات این بزرگترین رود فلات مرکزی کاهش یابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها