خبرگزاری بسیج: مراسم گرامیداشت «میرزا غلامرضا اصفهانی» خوشنویس شهیر ایرانی با حضور استاد غلامحسین امیرخانی رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران و جمعی از استادان و هنرمندان خوشنویس کشور در مقبره این هنرمند واقع در چشمه علی شهرستان ری برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۶۸۷۰۳
|
۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ استاد غلامحسین امیرخانی رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران در این مراسم اظهار داشت: هنر در ذات خود، فرا مکانی و فرا زمانی است و دل انسانهایی که طالب کمال و در گرو هنر است را به هم پیوند می زند و به همین دلیل باید مقام هنر پاس داشته شود.

وی  فرهنگ و هنر ایرانی را دارای معجزه ای دانست که بیگانگان را به تعجب وا می دارد. او تاکید کرد: هنرمندان وارثان و امانت داران این عرصه هستند و وظیفه بزرگی بر دوش آنان است.

وی افزود: اگر به ظرفیت محکم فرهنگ و هنر که نفوذ ناپذیر است تجهیز شویم، دیگر تهاجم فرهنگی کارساز نخواهد بود و هر که چراغ پر فروغ هنر را روشن نگاه دارند، جاویدان خواهد بود و دلیل ماندگاری هنرمندان بزرگ از جمله استاد میرزا غلامرضا اصفهانی نیز همین است.

این استاد خوشنویسی با اشاره به اینکه سخن درباره مرحوم میرزا غلامرضا، ساعت ها و روزها زمان می طلبد، یادآورشد: آثار میرزا غلامرضا بیانگر معجزه ای است که در هنر خوشنویسی رخ داده و این استاد یگانه تاریخ خوشنویسی با تبحر وصف نشدنی، تمام اقلام خط نستعلیق و شکسته نستعلیق را از شش دانگ کتیبه تا غبار استادانه می نوشت و چنان با اعتماد به نفس قلم بر صفحه کاغذ رانده که کمتر کسی در این عرصه به پایه او رسیده است.

رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: این استاد بی نظیر خوشنویسی در سده ١٣ هجری قمری و در دوران پر تلاطمی می زیست و در عین حال دارای جامعیتی بود که اخلاق و هنر را به خوبی با هم آمیخت.

محمد حسین ساکت نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان نیز در این آیین اظهار داشت: خوشنویسی محل پیوند و اتصال شعر و عرفان است و آنچه ادبیات ایرانی، عرفان، حکمت، پند و اندرز را ماندگار می کند، هنر تاریخ ساز خوشنویسی است.

وی با اشاره به آثار ماندگار مرحوم میرزا غلامرضا اصفهانی گفت: آثار وی در تاریخ خوشنویسی و هنر جهان بی نظیر است و تحسین اهل ذوق و هنر را بر می انگیزد.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری مسئولان و هنرمندان، مقبره ای در شأن استاد میرزا غلامرضا اصفهانی ساخته شود تا محلی برای گردهمایی خوشنویسان و عارفان شود.

در ابتدای این مراسم، محمود فرجی رئیس انجمن خوشنویسان شهرری در سخنانی اظهار داشت: میرزا غلامرضا اصفهانی، حق بزرگی بر گردن خوشنویسان ایران به ویژه هنرمندان شهرری دارد و در آینده برای استادان دیگر خوشنویسی همچون مرحوم عماد الکتاب، میرحسن و میرحسین میرخانی نیز مراسم بزرگداشتی برگزار خواهیم کرد.

گفتنی است، این مراسم به همت انجمن خوشنویسان شهرری، موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان (عج)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، شهرداری منطقه ٢٠ و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری برگزار شد.

 

 

 

 

ارسال نظرات