مسوول سازمان بسیج مهندسین صنعتی در گفتگو با«بسیج»:
فضلوی عنوان کرد: در واردات مراحل خیلی آسان تر است چراکه برای درخواست یک کالا از طرف ایران، کالاهای ارزان قیمت و چینی سفارش انجام می شود که به اصطلاح بازارشکنی انجام شود.
کد خبر: ۸۷۶۸۵۵۲
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۶

علی فضلوی مسوول سازمان بسیج مهندسین صنعتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره آسیب شناسی مناطق آزاد گفت: مسیر و روند واردات برای تجار ما سهل و صادرات سخت گیرانه است. چراکه کشور مقصدی که کالاهای ایران را می خواهد با استاندارد ها و شرایط خاصی سفارش می دهد. اگر ما تولید کننده خود را تشویق و حمایت کنیم و آن ها در رعایت کیفیت استاندارد های کشور های مقصد صادراتی تلاش کنند دیگر شاهد نابسامانی در مناطق آزاد، گمرک و صنعت بسته بندی نخواهیم بود.

فضلوی عنوان کرد: در واردات مراحل خیلی آسان تر است چرا که برای درخواست یک کالا از طرف ایران، کالاهای ارزان قیمت و چینی سفارش داده می شود که به اصطلاح بازارشکنی انجام شود و در آخر هم بر سر تولید کننده داخلی می زنند و شرایط برای مناطق آزاد معکوس می شود.

فضلوی بر همین اساس تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون و چهارصد هزار تن روغن خام وارداتی داریم که برای مصرف کشور است که خود، 1.7 برابر مصرف استاندارد جهانی است. از این مقدار 90 درصد وارداتی و 10 درصد تولید داخل است. حال اگر بجای روغن خام از دانه روغنی (البته تا قبل از رسیدن به خود کفایی دانه روغنی) استفاده شود برای ما خیلی به صرفه تر خواهد بود چراکه صنایع احداث شده برای تبدیل دانه روغنی به روغن، 2 برابر ظرفیت مورد نیاز در کشور است که بخشی از کارگران آن بیکار هستند. وارد کننده های روغن هم 2 الی 3 نفر بیشتر نیستند که برای سود بیشتر روغن مایع خام را وارد کشور می کنند.

مسوول سازمان بسیج مهندسین صنعتی در پایان گفت: تا در واردات و صادرات ما شفاف سازی به عمل نیاید هیچ مشکلی حل نمی شود.

ارسال نظرات