خبرهای داغ:
از سوم خرداد بسیار گفته‌اند، از این‌که خرمشهر را خدا آزاد کرد، از دلیری جهان‌آرا و رشادت سربازان جوانی که از سراسر ایران آمدند و خرمشهر را پس گرفتند و بر گنبد تیر و ترکش خورده مسجد جامع، پرچم کشور را برافراشتند. ولی کمتر گفته شده از مقاومت خرمشهری‌ها در 45 روز ایستادگی، در روزهای جنگ کوچه به کوچه در مهرماه 59.
کد خبر: ۸۷۶۷۶۳۶
|
۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

دست‌درازی عراق بعثی به مرزهای خرمشهر از شهریورماه آغاز شد و در نهایت در 31 شهریور 59 جنگ تمام عیار شروع شد. در بحبوحه روزهای اول جنگ، خرمشهری‌ها ماندند و در کوچه‌هایی که از کودکی پا گرفته بودند، پایداری کردند.

آن روزها خرمشهر میدان جنگ تن به تن بود و سینه بچه‌های خرمشهر، سپر ایران. از بهنام محمدی 13 ساله تا کماندوهای تک و تنهای نیروی دریایی خرمشهر. ولی دشمن با تمام قوا آمده بود و سرانجام، در غمگین‌ترین روز جنگ، در 4 آبان ماه 59 بچه‌ها از خرمشهر عزیزشان عقب رفتند، اما عقب سر نگران...

سردار محمد علیپور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان،،‌ اظهار کرد: دسیسه‌ها و توطئه‌های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران، در نهایت موجب شد که صدام خود را با حمایت اسکتبار برای تهاجم به ایران اسلامی آماده کند.

وی افزود:‌ صدام با تعداد زیادی لشکر و سه سپاه به ایران حمله کرد با این امید که اعراب خوزستان جهت تسریع در تصرف خوزستان با لشکر بعث عراق هماهنگ باشد ولی اولین کسانی که در برابر حمله دشمن بعثی به مرزهای کشور ما مقاومت کردند، همین اعراب خرمشهر و آبادان و سوسنگرد بودند.

علیپور ادامه داد:‌ مقاومت 45 روزه مردم آبادان و خرمشهر، دشمن را در خود مرزهای "شلمچه" تا "پل نو" زمین‌گیر کرد و خیال فتح یک هفته‌ای خوزستان برای حزب بعث عراق، تنها از شلمچه تا میدان مقاومت خرمشهر محقق شد.

وی گفت:‌ در این مقاومت بود که شکست ارتش بعث عراق مشخص شد و همت و پایداری و انقلابی‌گری و تدین جوانان خرمشهر بود که پوزه استکبار را به زمین مالید و شریان حمله عراق به خوزستان را قطع کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان اظهار کرد: ‌ما مدیون مردمی هستیم که در 45 روز مقاومت خرمشهر و آبادان، از حیثیت و دین و مملکت خود دفاع کردند و نگذاشتند مملکت به دست دشمن بعثی بیفتد. اجر مردم خرمشهر و آبادان همیشه محفوظ است و خداوند پاسخ مقاومت،‌ایستادگی آنها را خواهد داد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها