کارشناس پلیس فتای خراسان جنوبی با بیان اینکه ۸۰ درصد از کاربران تلگرام ایرانی هستند، گفت: بیشترین قربانیان فضای مجازی در کشور بانوان هستند.
کد خبر: ۸۷۶۷۶۱۴
|
۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸

 به گزارش سرویس بسیج رسانه خبرگزاری بسیج، امیر عجمی در طرح ولایت اعضای بسیج رسانه که با حضور نخبگان رسانه ای، اظهار داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه باید نسبت به چگونگی استفاده مفید از اینترنت آگاهی داشته باشیم، گفت: تکنولوژی در دنیا روز به روز پیشرفت می کند و باید خود را با آن هماهنگ کنیم.

کارشناس پلیس فتای خراسان جنوبی به ویژگی های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: این ویژگی ها شامل مستمر و همیشگی بودن فضای مجازی، فرامرزی بودن آن، آسان بودن دسترسی به آخرین اطلاعات، تنوع و جذابیت فضای مجازی و گمنام بودن کاربران آن است که این گمنام بودن کاربران فضای مجازی به یک معضل تبدیل شده است.

عجمی با توجه به اینکه بیشترین قربانیان فضای مجازی در کشور بانوان هستند، تصریح کرد: به این دلیل که بانوان زود تحت تاثیر قرار می گیرند.

کارشناس پلیس فتای خراسان جنوبی با بیان اینکه در وقوع جرم سایبری عواملی موثر است، گفت: این عوامل شامل پایین بودن سطح آگاهی مردم و کاربران، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کاربران، اشکالات ساختار فنی، سهولت ارتکاب و پنهان ماندن مجرمان و افزایش تعداد کاربران است.

عجمی به نحوه برداشت های غیر مجاز کلاهبرداران از طریق فضای مجازی اشاره کرد و افزود: یکی از روش های برداشت غیرمجاز فیشینگ به معنای قلاب گیری است که نحوه کار آن به این صورت است که با یک آدرس جعلی مشابه با آدرس بانک های کشور اقدام به کلاهبرداری از کاربران می کنند؛ برای جلوگیری از کلاهبرداری باید قبل از وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود باید آدرس اینترنتی موجود در نوار ابزار را با آدرس واقعی درگاه بانک مقایسه کنید.

وی در ادامه با اشاره به کلاهبرداری از طریق دستگاههای خودپرداز اظهار داشت: روش های این نوع کلاهبرداری شامل کپی کردن غیرقانونی کارت بانکی روی کارت دیگر، اخذ رمز کارت با استفاده از نصب دوربین یا صفحه کلید جعلی و ... است.

کارشناس پلیس فتا با توجه به اینکه در برخی از سایت های خرید اینترنتی نیز امکان کلاهبرداری وجود دارد، گفت: باید قبل از خرید اینترنتی در مورد آن فروشگاه تحقیق کنید چرا که  سایت های اینترنتی معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

عجمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحثی به نام مهندسی اجتماعی وجود دارد که کلاهبرداران از طریق پیامک هایی اقدام به کلاهبرداری از افراد می کنند.

ارسال نظرات