خبرهای داغ:
عضو شورای عالی حوزه های علمیه تلاش دشمن برای جدایی روحیه انقلابی از حوزه و درگیری حوزه با آسیب‌های مختلف را یک موضوع طبیعی دانست و تصریح کرد: حوزه نباید خود را به معارف خاصی محدود بداند، باید با رویکرد تمدنی، اسلام را به عنوان یک دین جامع در ابعاد مختلف به مردم مختلف جهان معرفی کند که تحقق این امر نیازمند عملکرد جامع علمی و داشتن نگاه مترقی است.
کد خبر: ۸۷۶۷۵۹۲
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله علیرضا اعرافی امشب در آیین افتتاحیه فعالیت های سالانه بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم که با عنوان «حوزه انقلابی» در سالن همایش های این مدرسه برگزار شد اظهارداشت: ما وقتی از حوزه انقلابی سخن می گوییم در واقع یک بحث پیرامون انقلاب داریم و یک بحث در خصوص حوزه، باید مطرح کنیم و در نهایت رابط انقلاب و حوزه ها را تشریح نماییم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: متاسفانه در خصوص انقلاب اسلامی کم کاری هایی صورت گرفته است و دشمن بیش از ما به انقلاب اسلامی پرداخته است.

امام جمعه قم ادامه داد: اگر تحقیق و پژوهشی در خصوص دانشگاهها، پژوهشکده ها و اندیشکده های کشورهای خارجی داشته باشید، خواهید دید که سیاهه ای از مقالات، پژوهش ها، کتب و تحلیل هایی پیرامون انقلاب اسلامی نوشته شده است.

وی بیان داشت: پژوهش های مراکز علمی دنیا نشان دهنده عظمت و شکوهی است که انقلاب اسلامی در جامعه بین الملل دارد و بیگانگان خوب می فهمند عزت و عظمت انقلاب اسلامی چیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی زلزله ای در پایه های نظام استکبار انداخته است، لذا درصدد تحلیل و تحقیق بیشتری در باب نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب آن هستند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: یکی از کارهایی که حوزه و دانشگاه نسبت به آن کم کاری کرده اند، تحلیل و واکاوی انقلاب اسلامی، شناخت او و پاسخگویی به نقدهای ناصوابی که دشمنان نسبت به انقلاب روا داشته اند و تئوری هایی که در خارج مطرح نموده اند، است.

امام جمعه قم گفت: انقلاب اسلامی از ابعاد و زوایای متعددی برخوردار می باشد که من تنها به دو نظریه و از دو منظر به آن اشاره می کنم.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در نظریه نخست ابعاد انقلاب به تغییر معادلات قدرت و نظم عمومی اجتماعی محدود می‌شود،‌ عنوان کرد: در دوره‌ای برخی افراد با تکیه بر این نظریه از عدم کاربرد نهاد کمیته امام خمینی(ره) سخن به میان آوردند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی به مرزهای ایران محدود نمی‌شود، اظهارداشت: این انقلاب باید در قالب دامنه نظام اسلامی اهداف مورد نظر خود که به خارج از مرزهای ایران کشیده می‌شود را دنبال کند به همین علت به معادلات فکری و معرفتی جامعه محدود نمی‌شود.

مدیر حوزه های علمیه گفت: انقلاب فیضیه و فریاد انقلابی امام خمینی(ره) با نهاد جمهوری اسلامی به پایان نمی‌رسد، بلکه در درون و خارج از کشور استمرار پیدا می‌کند و با حضور در کارزار تمدنی و استفاده از عقلانیت در صحنه فکری، معرفتی، عمقی و جهانی نقش‌آفرینی می‌کند. به همین علت نظام اسلامی بدون موتور محرک انقلاب اسلامی نمی‌تواند استمرار داشته باشد.

آیت الله اعرافی از حوزه به عنوان یک مجموعه نهضت‌آفرین نام برد و گفت: حوزه نهاد غیر منقطع در طول تاریخ است و در مقاطع مختلف تحول‌آفرین بوده به همین علت در ذات خود انقلابی بودن را جای داده است، معارف اسلامی با نگاه به نابسامانی‌های جهان بشریت، نمی‌تواند عملکرد انقلابی را به دنبال نداشته باشد، اما در این راستا باید نسبت به رخدادهایی که سبب حرکت به سمت تخریب انقلاب می‌شود، هشیار باشیم.

امام جمعه قم تلاش دشمن برای جدایی روحیه انقلابی از حوزه و درگیری حوزه با آسیب‌های مختلف را یک موضوع طبیعی دانست و تصریح کرد: حوزه نباید خود را به معارف خاصی محدود بداند و با رویکرد تمدنی، اسلام را به عنوان یک دین جامع در ابعاد مختلف به مردم مختلف جهان معرفی کند که تحقق این امر نیازمند عملکرد جامع علمی و داشتن نگاه مترقی است.

وی یادآور شد: حوزه در تراز انقلاب باید واقعیت‌های جامعه ملی و بین‌المللی را تشخیص داده و نسبت به این مباحث درک درست داشته باشد؛‌ اسلام دین سیاسی و اجتماعی بوده و اسلام سیاسی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی است، اما سکولاریسم این مبانی را تهدید می‌کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه علوم انسانی یکی از اصول قدرت استکبار جهانی است، تصریح کرد: تلاش‌های انجام شده برای اسلامی‌سازی این علوم کافی نیست، چرا که حضور در نظریه‌های اجتماعی بدون برداشت‌های ساده یکی از ضرورت‌های مورد نیاز جامعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت:‌ اسلام دین سیاسی و اجتماعی بوده و اسلام سیاسی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی است اما سکولاریسم این مبانی را تهدید می‌کند.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیاتی از سوره عادیات اظهارداشت: خداوند در سوره عادیات به انسان مجاهد سوگند یاد می‌کند، چراکه نور هر انسان مومن به هر مکان و مخلوقی بتابد آن مکان و مخلوق را مقدس می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مادیات انسان را از جهاد باز می‌دارد، گفت: جهادهای کوچک مقدمه ای برای پیروزی انسان‌ها در جهادهای بزرگ است، لذا هر فرد باید در حرکت خود برای رسیدن به افق‌های بلند که در جهادهای بزرگ تعریف شده است، آماده و مهیا باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه از کم‌کاری حوزه‌های علمیه در راستای تحلیل و واکاوی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این انقلاب ابعاد مختلفی دارد که بررسی این ابعاد و ترویج آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله اعرافی یاد آور شد: در مورد انقلاب اسلامی نظریه‌های مختلفی مطرح شده که در یکی از این نظریه‌ها، انقلاب اسلامی با شکل‌گیری نظام اسلامی به پایان خط می‌رسد و برخی در عرصه سیاسی به این تئوری به عنوان خط فاصل میان نظام و انقلاب اعتقاد دارند و بر اساس نگاه آنها روحیه انقلابی به پایان رسیده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه در نظریه دوم از نظام اسلامی به عنوان امتداد انقلاب اسلامی یاد می‌شود، مطرح کرد: در این نظریه نظام اسلامی دامنه انقلاب اسلامی را گسترش داده و برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها تلاش می‌کند.

ارسال نظرات