خبرهای داغ:
برداشت همزمان برنج محصول غالب شمال کشور و خرما محصول غالب کویرنشینان در کنار هم در این فصل تنها در کویر و روستای ازمیغان است که انسان را با وجود این پدیده نادر به تأملی عمیق وا می‌دارد.
کد خبر: ۸۷۶۷۳۷۶
|
۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، در روستای ازمیغان طبس هم که در ۳۸ کیلومتری شمال این شهر قرار دارد، باوجود خشک‌سالی‌های چندین ساله، از سالیان دور در آن برنج کاشت می‌شده است.

 در این روستا ۲۰ هکتار زیر کشت برنج است که پیش‌بینی می‌شود ۱۴۰ تن شلتوک برنج از آن برداشت شود. از این میزان شلتوک، حدود ۹۰ تن برنج خالص تولید می‌شود.

 بیشتر برنج برداشتی در این روستا به مصرف خود مردم می‌رسد به‌طوری‌که می‌توان گفت غذای اصلی بیشتر ساکنان این روستا برنج است.

 برنج تولیدشده به نام چمپا در روستای ازمیغان طبس به دلیل استفاده از آب نهر، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

 ۶۸ خانوار روستای ازمیغان به کاشت و تولید برنج مشغول‌اند.

 امسال برای اولین بار برخی شالی‌کاران این روستا کار برداشت خود را مکانیزه و توسط دستگاه کمباینی که از شمال کشور به این روستا آمده انجام می‌دهند.

 محمد آشنا دهیار روستای ازمیغان در این رابطه گفت: با توجه به اینکه میزان ریزش و هدر رفت شلتوک در زمان برداشت و در برداشت سنتی حدود ۶ درصد است بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده برای اولین بار از کمباین که میزان ریزش و هدر رفت شلتوک را به سه درصد کاهش می‌دهد استفاده شد تا میزان برنج خالص برداشتی افزایش یابد.

 وی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر کاشت برنج در این روستا چه توجیهی دارد، گفت: متأسفانه ما زمین کافی برای کاشت دیگر محصولات نداریم و آب مازاد در زمین‌ها و روستاهای پایین‌دست مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 وی ادامه داد: برداشت برنج تا اواخر آذرماه سال جاری در طبس ادامه دارد.

 قیصری یکی از شالی‌کاران نیز حمایت بیشتر دولت برای افزایش زمین‌های قابل‌کشت دیگر محصولات در این منطقه را خواستار شد و افزود: در این روستا به‌صورت استثنا می‌توان برنج‌کاری را انجام داد و این محصول به‌واقع صرفه اقتصادی خوبی برای شالی‌کاران و کشاورزان منطقه دارد.

 
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها