انتقاد بخش خصوصی پتروشیمی از دولت

"دولت امید"، بخش خصوصی را ناامید کرد/ اقتصاد ملی در خطر است

احمد مهدوی گفت: یکی از فاکتورهای اصلی اقتصاد مقاومتی تسریع در انجام کارهاست، چرا باید ۴ سال تلاش کنیم و هیچ نتیجه ای حاصل نشود؟ دولت هیچ توجهی به بخش خصوصی نمی کند و اصلا به فکر تولید و صادرات نیست.
کد خبر: ۸۷۶۷۳۶۰
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، «احمد مهدوی» رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: از شروع کار دولت تدبیر و امید، ما خیلی امید داشتیم که مشکلات صنعت پتروشیمی و مسائل اقتصادی کشور و همچنین مشکلات بر سر راه بهبود فضای کسب و کار حل شود و در این مدت هم بسیار جلسه برگزار کردیم و بحث کردیم و دولت حرف زد، ما حرف زدیم و با وجود اینکه دولت در بخش های سیاست خارجی و امضای برجام موفقیت هایی کسب کرد، نتوانست در حوزه اقتصادی و مخصوصاً پتروشیمی مشکلات را برطرف کند.

وی افزود: قریب به 4 سال است داریم روی مسائل و مشکلات صنعت پتروشیمی بحث می کنیم اما امیدی که به دولت داشتیم به ناامیدی رسیده و هنوز هم که هنوز است مشکلات صنعت پتروشمی برطرف نشده و فضای غیرشفافی که وجود دارد، این صنعت را از نظر سرمایه گذرای با مشکل مواجه کرده است.

مهدوی با انتقاد از مصوبه دولت برای تعیین قیمت خوراک اتان و متان برای واحدهای پتروشیمی" گفت: اسفند سال 93 بعد از جلسات متعددی که با مسئولانم وزارت نفت داشتیم و مکاتباتی که انجام شد، بر سر فرمول قیمت متان به جمع بندی رسیدیم اما یکباره وزارت نفت بدون آنکه به بخش خصوصی بگوید و کارشناسی های مربوطه انجام شود، بحث هاب امریکا و اروپا را در فرمول تعیین قیمت خوراک متان گنجاند؛ ما گفتیم که هاب امریکا با توجه به اینکه تولیدکننده گاز است، باز هم توجیه دارد، اما اروپا که به هیچ وجه گازی تولید نمی کند و مصرف کننده است، چه دلیلی دارد ما هاب اروپا را در نظر بگیریم؟ و این مسئله چیزی نبود جز اینکه وزارت نفت خواسته با اینکار، قیمت خوراک را بالا ببرد.

وی ادامه داد: حتی آقایان در وزارت نفت و دولت اعلام کردند که با نرخ 20 سنت خوراک متان، سرمایه گذاری خارجی می شود و برخی سرمایه گذاران هم مذاکراتی داشته داشته اند، حالا بیایند بگویند پس چه شد؟ کجا هستند آن سرمایه گذاران خارجی که می گفتید؟ واحدهایی که هم اکنون با نرخ 8 سنت متان کار می کنند سوددهی ندارند چه برسد به 20 سنت، و با همین 8 سنت هم سرمایه گذاران خارجی حاضر به سرمایه گذاری نشده اند.

رئیس انجمن کارفرمایی پتروشیمی با اتان هم باید تابعی از متان باشد، گفت: آقایان بدون آنکه در تعیین فرمول اتان نظر بخش خصوصی را بخواهند و حتی بدون آنکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی که مسئول سیاست گذاری این مسائل است، خبر داشته باشد، رفتند و به صورت محرمان فرمول تعیین قیمت اتان را تدوین کرده و به تصویب دولت رسانده اند و بسیار غاقل گیرکننده یکباره اعلام کرده اند که این فرمول از ابتدای مهرماه 95 اجرایی می شود.

وی افزود: در این فرمول برعکس تمام نقاط جهان، نه تنها ارزش حرارتی را در نظر نگرفته اند، بلکه کف و سقف در نظر گرفته اند و گفته اند رد هر شرایطی قیمت اتان از 220 دلار پایین تر نمی آید، اگر می خواهید بخواهید و اگر نمی خواهید خوراک نگیرید.

مهدوی تصریح کرد: پیگیری های مستمر انجمن به نتیجه نرسید و فرمولی ارائه شده که نه با علم اقتصاد سازگاری دارد و نه با قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی سازگار است، مشخص نیست اعداد و پارامترها در این فرمول از کجا آمده و تنها چیزی که مشخص است این آقایان آمده اند، میزان سود شرکت هایی چون مارون و آریاساسول را بر اساس صورت های مالی چندین سال گذشته این شرکت ها که بر اساس ارز 700 تومانی بوده محاسبه کرده اند و گفته اند باید به گونه ای فرمول را تعیین کنیم که سود 50 درصدی این شرکت ها به 20 درصد برسد، غافل از اینکه پتروشیمی مارون اکنون حتی 5 درصد هم سود ندارد.

وی ادامه داد: وزارت نفت فقط به سود خودش فکر کرده و این فرمول را نوشته، چرا که با این فرمول  شرکت نفت از سود شرکت های پتروشیمی سهم می برد و اگر سود افزایش یابد، سهم شرکت نفت افزایش می یابد اما سهم شرکت های پتروشیمی ثابت خواهد ماند.

این فعال بخش خصوصی اذعان داشت: تمامی کسانی که در احداث واحدهای پتروشیمی با خوراک اتان سرمایه گذاری کرده اند، سرگردانند و کسانی که هنوز سرمایه گذاری نکرده اند، طرح های خود را متوقف نگه داشته اند و دولت به این مسئله بی توجه است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یکی از فاکتورهای اصلی اش تسریع در انجام کارهاست، چرا باید 4 سال تلاش کنیم و هیچ نتیجه ای حاصل نشود؟ دولت هیچ توجهی به بخش خصوصی نمی کند و اصلا به فکر تولید و صادرات نیست.

مهدوی با بیان اینکه "حاضریم واحدهای پتروشیمی را تحویل وزارت نفت دهیم"، گفت: وزارت نفت بیاید و ببینید با این شرایط می تواند واحدهای پتروشیمی را اداره کند؟ ما بارها از مسئولان وزارت نفت خواسته ایم که در مورد این مشکلات جلسه مشترک بگذاریم اما موفق به دیدن وزیر یا مسئولان دیگر این وزارتخانه نشده ایم.

وی ادامه داد: نمی دانم چه دست هایی در کار است، اما این را می دانم که موضوع فقط صنعت پتروشیمی نیست بلکه اقتصاد ملی در خطر است؛ صنعت پتروشیمی در زمان اوج بحران ارزی کشور، 12 میلیارد دلار ارز به بازار داخلی تحویل داد، داریم به سمتی می رویم که رقبای ما تمامی بازارهای صادراتی را در دست می گیرند و ما هنوز بر سر مسئله خوراک درگیریم.

رئیس انجمن کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به اینکه بخش خصوصی فرمولی متعادل و قابل دفاع برای نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی آماده کرده، گفت: وزارت نفت باید در مصوبه نرخ خوراک بازنگری کند، وگرنه باید فاتحه صنعت پتروشیمی را خواند.

وی افزود: متأسفانه برخورد وزارت نفت در این خصوص اصلا مناسب نبوده، به ما اعلام کرده اند باید این فرمول را بپذیرید و وقتی شرکت های پتروشیمی گفته اند که این فرمول را قبول ندراند، خوراک واحدها را کم کرده اند و این برخورد با هیچ منطقی سازگار نیست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار