دکتر رحیم پور ازغدی گفت: اگر بخواهیم در موضوع جهاد کبیر در سطح جامعه موفق باشیم باید در جهاد اکبر در حیطه فردی و تشکیلاتی، حکومتی، ملی، گام های بلندی برداریم و تا زمانی که خودمان مشکلات داشته باشیم امکان اصلاح مشکلات دیگران و مشکلات جامعه کمتر خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۶۷۳۰۵
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
دکتر رحیم پور ازغدی در همایش "نقش امر به معروف و نهی از منکر در مقابله با جریان نفوذ" در گفتگو با خبرگزاری بسیج در کرج اظهار داشت: جهاد کبیر اجمالا یعنی همان نفوذ ناپذیری و اینکه به این نتیجه نرسیم که مبارزه، انقلاب، جهاد، تمام شده و تاریخ مصرف داشته است و دوران راحتی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه جهاد کبیر یعنی آماده باش دائمی افزود: هوشیاری، شناخت به موقع، تهدید ها و فرصت ها در این راستا بسیار مهم است و هیچ جهاد کبیری بدون جهاد اکبر که خوداصلاحی و خود انتقادی است به ثمر نخواهد رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر بخواهیم در موضوع جهاد کبیر در سطح جامعه موفق باشیم باید در جهاد اکبر در حیطه فردی و تشکیلاتی، حکومتی، ملی، گام های بلندی برداریم و تا زمانی که خودمان مشکلات داشته باشیم امکان اصلاح مشکلات دیگران و مشکلات جامعه کمتر خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از راهکار های جهاد کبیر را مسئله امر به معروف و نهی ازمنکر بیان کرد و عنوان کرد: معرفی معروف و منکر در جامعه به زبانی که مردم بفهمند و استقبال کنند یک وظیفه اولی است .

دکتر رحیم پور ازغدی افزود: بسیاری از پدیده ها در جامعه است که شاید اغلب افرادی که گرفتارآن هستند نمیدانند ناپسند است و از علت بد بودن آن را نیز آگاهی کافی ندارند، و در این شرایط وظیفه مهم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است.

وی اظهار داشت: آگاهی بخشی، نحوه تبیین خوب و بد در عرصه سبک زندگی اجتماعی در ابعاد مختلف، لازمه داشتن دانش دینی و دانش رسانه ای است، و اولین وظیفه ما در این مسیر این است که خودمان آنها را بشناسیم و در دومین مرحله در توان ارائه این مطالب به افکار عمومی قوی باشیم .

دکتر رحیم پور ازغدی علت مقاومت بخش های عمومی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر را فقدان آگاهی دانست و افزود: هنر اصلی این است که ما بتوانیم به افراد بفهمانیم هدف شعار و مکتب انقلاب خدمت به بشر است و هدف آن اذیت و ایضاء اشخاص نیست و اگر افکار عمومی و مخاطب بفهمد که کاری که انجام میدهیم خدمت به اوست آن زمان مورد استقبال خود فرد نیز قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ناکار آمدی بسیاری از برنامه ها در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه گفت: بسیاری از تصمیم گیرندگان هستند که نمیدانند در کف جامعه چه چیز است و بررسی تمام این مسائل نیازمند مطالعه، کار و دقت است .

دکتر رحیم پور ازغدی در ادامه عنوان کرد: در حوزه آسیب شناسی ضعیف هستیم و گاها تصمیماتی میگیرم که غلط است و جواب عکس میدهد و این مسئله را به حساب بد ذاتی مخاطب میگذاریم و افرادی این عملکرد اشتباه را به پای ناکار آمدی ارزش ها میگذارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  در خصوص روش گسترش معروف در جامعه گفت: روش گسترش معروف هم خودش باید معروف باشد، و در روایتی آمده است که شیوه امر به معروف جامعه به ارزش ها، خودش باید یک شیوه معروفی باشد و این عملکرد نیازمند آموزش، آگاهی و انتخاب است.

دکتر رحیم پور ازغدی در خصوص مفهوم جمله" دیگران را نمیتوانیم به زور به بهشت ببریم" اظهار داشت: ما تنها یک نفر را به میتوانیم به زور به بهشت ببریم و آن یک نفر خودمان هستیم، و تنها وظیفه ما در جامعه کمک ، ابلاغ، و رفع موانع است.

وی در خصوص معنای اصلی امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: معنی امر به معروف و نهی از منکر این است که اجازه ندهیم دیگران مردم را به زور به جهنم ببرند، و اجازه ندهیم عرصه عمومی جامعه به دست بازوهای فاسد و ظالم به گونه ای خراب شود که عده ای را به زور به جهنم ببرند به دلیل اینکه افراد زیادی هستند که جهنمی نیستند اما زمانی که حکومت، رسانه ها، محیط، خانواده، مدرسه فاسد باشد فرد در این شرایط دیگر نمیتواند مقاومت کند و به زور جهنمی میشود، وظیفه ما این است که اول خودمان را اصلاح کنیم و بعد جزئی از این خود اصلاحی که اصلاح جامعه است .

دکتر رحیم پور ازغدی در مورد نحوه صحیح عزاداری درست شیعیان در ایام عذاراری ابا عبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: هدف عذاداری باید همان هدف امام حسین(ع) و فلسفه عاشورا باشد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: فلسفه و هدف عاشورا اصلاح جامعه اسلامی، مبارزه با ظلم و فساد و گناه و اصلاح سبک زندگی عمومی جامعه بوده است، و خوب عذاداری کردن چه در محتوا و چه در روش باید در همین سمت و سو باشد، حرکت عذاداری به گونه ای نباشد که برای ذلیل و بی آبرو کردن شیعه در جهان و خلاف ارزش های اسلامی و هدف ابا عبدالله الحسین(ع) و نامشروع باشد.

دکتر رحیم پور ازغدی در خصوص ویژگی های تشکیلات موفق اسلامی اظهار داشت: هدف کار حزبی و تشکیلات الهی در فرهنگ اسلامی ایجاد عدالت، توحید، مدیریت خود برای خدا و در خدمت به خلق است.

وی افزود: شخصی که درست مدیریت میکند برنده خواهد شد و خداوند به حزب الله وعده داده است که هر شخصی طبق قوانین این عالم علمی تر، منظم تر، دقیق تر عمل کند میتواند برنده باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  هدف اصلی در مسیر تشکیلاتی را رشد خود فرد دانست و افزود: اصلاح جامعه هدف ثانوی است، یعنی حتی اگر وارد عرصه سیاست، اجتماعی، اقتصادی میشویم وسیله برای تقرب به خداوند و اصلاح خودمان است.

وی تصریح کرد: اگر به این هدف رسیدیم و توانستیم جامعه را هم نجات دهیم پیروز شده ایم حتی اگر در این مسیر کشته شویم باز به هدف اصلی که انجام وظیفه است رسیده ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها