سایپا با واگذاری ۵۰درصد از سهام مجهزترین کارخانه خودرو ایران به پژو از تولید خودروهای وطنی چشم‌پوشی کرد تا سرنوشت توسعه محصول بومی، تولید خودروهای با پلتفرم داخلی و رقابت‌پذیری با ابهامات زیادی همراه است.
کد خبر: ۸۷۶۶۹۷۹
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  کارلوس تاوارس مهرماه امسال در سفر به تهران علاوه بر بازدید از کارخانه مشترک پژو و ایران خودرو از کارخانه سایپاکاشان هم بازدید و به صورت رسمی تفاهمنامه تیرماه خود را با این شرکت به امضاء رساند. 

 

میزان سرمایه‌گذاری در قرارداد مشترک سایپا با شرکت سیتروئن 300 میلیون یورو برای شروع کار تعریف شده و محصولات تولیدی شرکت سایپای کاشان شامل «تیبا2» و «پراید» طی 5 سال آینده توسط خودروهای مشترک تولید شده جایگزین خواهد شد و نخستین خودروی مشترک سایپا و پژو سیتروئن اوایل سال 2018 میلادی وارد بازار خواهد شد به این ترتیب کارخانه داخلی به کام محصولات فرانسوی شده و آنها با آزادی عمل بیشتری نسبت به گذشته به تصاحب بازار ایران خواهند پرداخت.

 

در این قرارداد جدید وزارت صنعت یکی دیگر از 4 کارخانه سایپا را به طرف خارجی واگذار کرد که این مورد می تواند تاثیر جدی بر توسعه داخلی سایپا در آینده بگذارد چرا که ساخت و تجهیز چنین کارخانه ای علاوه بر سرمایه بالا، بسیار زمان بر است.

 

در اینجا بد نیست به مرور برخی ویژگی‌های سایپاکاشان بپردازیم تا مشخص شود پژو در این قرارداد چه بدست آورده و سایپا چه از دست داده است.

 

*بزرگترین کارخانه تولید خودرو خاورمیانه

سایت خودروسازی سایپا کاشان بزرگترین کارخانه صنعتی ایران به لحاظ وسعت محسوب می شود و در حال حاضر به عنوان بزرگترین سایت تولیدخودرو در خاورمیانه شناخته شده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، قابلیت تولید 150 هزار دستگاه انواع خودرو در سال را دارد. این درحالی‌ست که برخی معتقدند در همین کارخانه می‌توان 200 هزار دستگاه خودرو در سال تولید کرد.

 

این کارخانه در سال 89 افتتاح شد تا نوسازترین کارخانه خودروی ایران لقب بگیرد. در عین حال این کارخانه به‌روزترین کارخانه‌ای است که در ایران ساخته شده است. سالن بدنه شرکت سایپا کاشان نیز به لحاظ اتوماسیون و خطوط تولید از بالاترین سطح فناوری در میان خطوط تولید شرکت‌های ایرانی خودروساز برخوردار است .

 

خطوط رباتیک این مزیت را دارد که کار با سرعت، دقت ، امنیت و ظرافت و هزینه کمتری انجام می شود و نظم و کارایی نیز بهتر از سایر شرایط تولید بوده و خطای انسانی و اشتباهات کمتر اتفاق می افتد و در نتیجه اتلاف وقت و مواد اولیه و قطعات نیز کمتر می شود و استفاده از سرمایه وماشین آلات وساعت تولید و در مجموع بهره وری کل بهتر می شود.

 

سالن‌های مونتاژ و روتوش نیز در ابعادی به مساحت 42هزار و500 متر مربع از سیستم های الکترونیکی انتقال بدنه (EMS) برخورداراست واز منعطف ترین خطوط برای تولید مدل های مختلف خودرو در ایران به شمار می آید. در این مجموعه از در بخش سالن‌های تولیدی، سالن بدنه با مساحت 22000 متر مربع و بهره گیری از بالاترین سطح اتوماسیون در میان خطوط تولید ایرانی، شامل دو خط تولیدی می‌باشد.

 

دومین سالن تولیدی، سالن رنگ می‌باشد که با مساحت 50000 مترمربع در سه طبقه احداث شده است. مدیریت ساخت و نصب تجهیزات در این سالن بر عهده شرکتهای ایرانی و متخصصان گروه سایپا بوده است. استفاده از 16 دستگاه ربات جهت پاشش رنگ و بهره گیری از تجهیزات پیشرفته خطوط PT، ED، PMR و SMR، قابلیت رنگ آمیزی 30 بدنه در ساعت را برای این سالن فراهم کرده است.

 

سالن مونتاژ شرکت سایپا کاشان 21000 متر مربع مساحت دارد. این سالن شامل دو خط تولیدی است که خط تولید خودروی جدید و ایرانی تیبا، با قابلیت تولید 35 دستگاه در ساعت و با بهره گیری از سیستم‌های الکترونیکی انتقال بدنه (EMS)، یکی از منعطف ترین خطوط برای تولید مدلهای مختلف خودرو در ایران به شمار می رود و خط تولید سایپا111 آن، ظرفیت تولید 20 دستگاه خودرو در ساعت را داراست.

 

همچنین انبارهای تولیدی و غیر تولیدی شرکت سایپا کاشان، هر کدام به مساحت 22000 مترمربع از تجهیزات و ابزار آلات با تکنولوژی مورد نیاز روز بهره می برند.

 

*قرار گرفتن در مسیر شاهراه حمل و نقل ریلی و جاده ای

وجود این کارخانه در کریدور شمال-جنوب جاده‌ای و همچنین امکان دسترسی ریلی، امکان حمل‌ و نقل بهینه مواد اولیه و قطعات از یکسو و انتقال خودروهای تولید شده به مراکز فروش را فراهم می‌کند.

 

*وضعیت سایپا بعد از واگذاری سایپاکاشان

گروه سایپا دو کارخانه "سایپا کاشان" و "بن رو" از میان 4 کارخانه تولید سواری خود (سایپا تهران، سایپا کاشان، بن رو و پارس خودرو) را در قرارداد های خود با پژو و قرارداد ایدرو با رنو، واگذار کرده است. دو کارخانه سایپا کاشان و کارخانه بن رو از تجهیزات و تأسیسات به روز تری نسبت به دو کارخانه دیگر سایپا بهره می‌برند و حتی مقامات پژو نیز اذعان داشتند که سایپا کاشان مدرن‌ترین کارخانه تولید خودروی ایران و دارای بالاترین سطح استانداردهای زیست‌محیطی است از همین رو واگذاری آنها تأثیر جدی بر توسعه داخلی سایپا در آینده دارد چرا که ساخت و تجهیز چنین کارخانه‌ای علاوه بر سرمایه بالا، بسیار زمان بر می باشد.

 

البته با توجه به قدیمی بودن کارخانه سایپا تهران، تولید محصول جدید در این کارخانه با هزینه ها و مشکلات های فراوان رو به رو خواهد بود. از همین رو با واگذاری سهام سایپاکاشان به پژو برنامه توسعه محصول بومی سایپا در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. در حال حاضر دو طرف قرارداد مشغول مقدمات اجرای دور جدید همکاری‌ها هستند اما این پرسش ها مطرح است که سایپا با توجه به کارخانه های فعلی خود چه برنامه ای برای تولید خودروهای با پلتفرم داخلی دارد و اینکه آیا همانند سال‌های گذشته شاهد تولید محصولات قدیمی در این شرکت خواهیم بود یا سایپا به دلیل نداشتن کارخانه مجهز برای از دست ندادن مشتریان خود به سمت مونتاژ کاری محصولات مختلف خواهد رفت و همچنان خبری از توسعه صنعت خودروی کشور در این کارخانه نخواهد بود.

ارسال نظرات