خبرهای داغ:
نائب رئیس خانه کشاورز استان همدان خبر داد

وجود 4هزار چاه غیرمجاز در همدان/روند کند مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز

نائب رئیس خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر در استان همدان حدود 4 هزار چاه غیر مجاز فعالیت می‌کند، گفت: سرعت رشد مسدودی چاه‌ها بسیار کم است.
کد خبر: ۸۷۶۶۸۶۹
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، عبدالله حدادی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مسئله بحران آب استان همدان پرداخت و اظهار داشت: امروزه دغدغه بزرگ کشاورزان بحران آب است که متاسفانه از سوی مسئولین اقدامات لازم برای صیانت از آن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اشتغال در همدان در بخش کشاورزی است، افزود: در بخش کشاورزی باید سرمایه‌های فکری و مالی بیشتری صرف شود اما با وجود اشتغال‌زایی همدان در بخش کشاورزی این اقدامات صورت نگرفته است.

نائب رئیس خانه کشاورز استان همدان اضافه کرد: باید در سیاست‌های رشد توزیع جغرافیایی، بازبینی الگوی کشت و ... بازنگری شود چراکه برای توسعه پایدار و احیاء و تعادل بخشی آب نیاز به این اقدامات ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان ناسا در 30 سال آینده 45 کشور با خطر خشکسالی روبرو هستند، افزود: متاسفانه کشور ایران نیز در لیست این کشورها و در رتبه چهارم قرار دارد.

حدادی با بیان اینکه از آب‌های تجدیدپذیر بیش از اندازه مصرف می‌شود، بیان داشت: در کشور ما از آب‌های تجدیدپذیر که در یک حوزه زمانی معین از طریق چرخه و سیکل هیدرولوژیک در یک منطقه تجدید می‌شود بیش از حد استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان همدان حدود 4 هزار چاه غیر مجاز فعالیت می‌کند و در دولت‌های قبلی مصوب شد و به تصویب شورای نگهبان رسید که این چاه‌های غیرمجاز باید تعیین تکلیف شوند اما با گذشت چندین سال هنوز تعیین اقدامی انجام نشده و به شدت از آب‌های غیرمجاز برداشت می‌شود.

نائب رئیس خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه هیچ سیاست، کنترل برنامه و نظارتی بر مرحله برداشت چاه‌های غیر مجاز وجود ندارد، افزو: چاه‌های غیرمجاز به ثبت رسیده مسدود نشده و سرعت رشد مسدودی بسیار کم است.

وی ادامه داد: در گذشته با اعمال نفوذ سیاسی از سوی نمایندگان مجلس چاه‌ها مسدود نشدو در زمان حال نیز که این اعمال نفوذها برطرف شده سرعت آنچن‌ان نیست که پاسخگو باشد.

حدادی در بخشی از سخنان خود به اشاره به مشکلات آب در سطح جهان اظهار داشت: با وجود اینکه 75 درصد سطح کره زمین را آب فرا گرفته اما کمتر از 3 درصد آن برای انسان قابل استفاده و بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه سالانه بر اساس آمار سازمان ملل 50 نفر به دلیل عدم دسترسی به آب سالم جان خود را از دست می‌دهند، افزود: در کشور ما با وجود اینکه 1.1 درصد از وسعت سطح جهان و 0.01 جمعیت جهان را دارا هستیم فقط 0.36 درصد از آب شیرین را دسترس داریم.

نائب رئیس خانه کشاورز استان همدان با اشاره به اینکه کشور ایران جزء مناطق خشک و نیمه خشک جهان است، گفت : در جهان متوسط باران 831 میلی‌متر است اما در ایران به دلیل خشکسالی‌های مداومی که اتفاق افتادبه 244 الی 242 میلی‌متر رسیده است.

وی آب را به عنوان مهم‌ترین گزینه در فرایند توسعه کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: هر قطره آب لحظه لحظه زندگی ما است و آب را ما از والدین به ارث نبردیم بلکه امانتی است برای نسل‌های آینده که امروز در دست ما بوده و وظیفه اخلاقی است که در نگهداری از امانت صیانت کنیم.

حدادی ادامه داد: در بحث آب معتقدیم با مکانیزه و صنعتی کردن بخش کشاورزی تا حدودی می‌توانیم از معضل آب جلوگیری کنیم در غیر این صورت با برداشت بی رویه و بی نظارت در آینده ای نه چندان دور آب چاه‌های ما خشک و در نتیجه کشاورز فاقد شغل می‌شود و به ضرر سرمایه ملی می‌انجامد.

وی در این خصوص برای حل مشکلبه ارائه پیشنهاد پرداخت و بیان داشت: پیشنهاد می‌کنیم برای مکانیزه و صنعتی کردن کشاورز و از طرفی برای آب مجازی و کشت محصولات الگوی کشت مناسبی از طریق سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان ارائه شود و قانون‌ها و سیاست‌های اعمالی اتخاذ و تدوین شود و با فرهنگ سازی لازم کشاورزان مشکل و دغدغه کمبود اب را درک کنند و از الگوهای کشت حمایت کنند.

نائب رئیس خانه کشاورز استان همدان ادامه داد: آب مجازی یک مولفه مهم در بخش کشاورزی است به ویژه در استان همدان که محصولاتی مانند سیب زمینی، چغندرقند، یونجه و هندوانه کشت می شود و محصولات پر مصرفی هستند که بایداز کشت آن جلوگیری و کشت مناسب جایگزین شود.

وی به پیشنهاد طرحی در رابطه با ساخت شهرک سبزی کاری پرداخت و تصریح کرد: نزدیک به 15 سال پیش خانه کشاورزی طرحی را پیشنهاد کرد که سبزی‌کاری‌ها از محوطه فرودگاه جمع شوند و از آب پسماندی که در حال حاضر برای نیروگاه شهید مفتح می‌رود مقداری در اختیار سبزی‌کارها قرار دهند و در محوطه پشت پلیس راه همدان – تهران که بالغ بر 200 هزار هکتار اراضی ملی است شهر سبزی‌کاری تاسیس شود.

حدادی ادامه داد: با تاسیس شهرک سبزی کاری و دایر شدن آن صنایع بسته‌بندی شده و سبزی‌کاری و گلخانه‌های دارای قابلیت‌ها انعطاف برای صیفی‌کاری در این شهرک لحاظ شود و زمین‌هایی در حال حاضر تحت پوشش سبزی‌کاری است تبدیل به کمربند فضای سبزشهری شود تا آینده تنفسی شهر نیز تامین شود.

وی با بیان اینکه با گذشت 15 سال از ارائه طرح هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است، گفت : به همه مسئولین مرتبط پیشنهاد می‌کنم تا کمیته‌ای تشکیل دهند و با حضور نمایندگان این کشاورزان، تشکل‌های عمومی کشاورزی همانند نظام صنفی کشاورزی و ادارات ذیربط مثل بهداشت، جهاد کشاورزی، آب، اب وفاضلاب، محیط زیست، منابع طبیعی، دادگستری و نیروی انتظامی و در صدر همه آنها تشکل‌هاعمومی کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار