گلایه مندی پسته کاران خاتم از کم توجهی ها؛

«سرمازدگی و آفات» بزرگترین چالش پسته کاران خاتم/صندوق بیمه کشاورزی هوای کشاورزان را ندارد

با توجه به خشکسالی های پی درپی چندین ساله وسرمازدگی و آفت های زیاد محصول پسته در سال جاری، وضعیت پسته کاران خاتم زیاد مطلوب نیست.
کد خبر: ۸۷۶۶۷۷۷
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم، خشکسالی های چند ساله،سرمازدگی و افزایش آفات محصولات کشاورزی در سال جاری، پسته کاران شهرستان خاتم را با مشکل مواجه کرده؛ این در حالی است که پسته از محصولاتی است که به آب کمی نیاز دارد و در کمتر از ۲۵ تا ۳۰ روز هم می‌تواند بدون آب دوام بیاورد هر چند این نیاز کم آبی هم به دلیل خشکسالی های متوالی به سختی تامین می شود.

از طرف دیگر برخی پسته‌کاران شهرستان سرمازدگی و آفات را از بزرگترین مشکلات پیش روی پسته در سال جاری عنوان می کنند و با تاکید بر ضعف بازار فروش این محصول بر این اعتقادند که نرخ پسته پایین است و با وجود تامین سم و کود برای حفاظت از آن، بازار خرید پسته وضعیت خوبی ندارد.

در این اوضاع و احوال کشاورزان از ورود نکردن دولت برای ساماندهی اوضاع پسته گلایه دارند و می خواهند حداقل صندوق حمایت از کشاورزان به موضوع خرید این محصول از پسته کاران ورود کند.

یکی از پسته کاران شهرستان خاتم اظهار کرد: با وجود ارزآوری مطلوب و جهانی بودن محصول پسته، دولت آنچنان که باید ازپسته کاران حمایت نمی کند.

مهدی زارع گفت: با توجه به افزایش هزینه های کاشت وداشت پسته؛ به ویژه هزینه آبیاری وکوددهی انتظار است محصول تولیدی ما به قیمت واقعی خریداری شود و حداقل صندوق حمایت از بخش کشاورزی وارد کار شود.

وی افزود: به دلیل سرمازدگی و وجود آفات، امسال بسیاری از محصول پسته شهرستان از بین رفت و اداره بیمه نیز جوابگو ما در این زمینه نیست و به نوعی نمیتواند خسارت های وارده را جبران کند.

مجتبی دهقان یکی دیگر از پسته کاران شهرستان، گرانی کود شیمیایی را یکی از مشکلات عمده پسته کاران عنوان و افزود: به غیر از گرانی کود، کیفیت بسیار پایین سم های موجود در بازار نیز بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

وی گفت: در تمام محصولات کشاورزی شهرستان از جمله پسته، همیشه پای یک دلال برای چوب حراج زدن به زحمت های کشاورز در میان است و سود حاصل از دسترنج ما در جیب دلال سرازیر می شود.

اکبر پور کرمانی نبود کارشناس مجرب در زمینه معرفی سم مناسب برای اراضی پسته را یکی از عمده مشکلات پسته کاران معرفی و اظهار داشت: پسته کاران خاتم از آفات های موجود پسته خبر دارند ولی به دلیل نبود آموزش مناسب راه های پیشگیری از این آفتها را نمیدانند و این عدم آگاهی گاهی برای پسته کاران باعث ضرر و زیان جبران ناپذیری خواهد شد.

محمد دهقان نیز نبود سم مناسب،ناهماهنگی کارشناسان کشاورزی جهت سرکشی به باغات پسته ،عدم آموزشات لازم به پسته کاران و سرمازدگی را مهمترین مشکلات کشاورزان پسته کار خاتم معرفی کرد.

ارسال نظرات