خبرهای داغ:
همزمانی برداشت محصول و شروع بارندگی های پاییزی، نبود کارگاه های فراوری وسوله های زرشک خشک کنی وقرارداشتن موانع و قوانین سخت در مسیر اخذ تسهیلات این کارگاه ها، دندان دلالان را تیزتر و اجبار کشاورزان را جهت فروش ارزان بیشتر کرده است.
کد خبر: ۸۷۶۶۴۶۹
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی به نقل از نسیم قاین ، مهرماه وآبان ماه هرسال شهرستان قاینات شاهد برداشت زرشک از باغات سطح زیر کشت این محصول است وبا توجه به اینکه شهرستان قاین قطب تولید زرشک کشور است اما هرساله کشاورزان در هنگام جمع آوری وبرداشت زرشک با مشکلات عدیده ای روبه روهستند به طوری که اکثر کشاورزان مجبور به فروش محصول زرشک خود با قیمت بسیار پایین به دلالان زرشک هستند.

 با آغاز فصل برداشت زرشک در مهرماه وهمچنین باران های پاییزوزمستان کشاورزان وبه خصوص زرشکاران را بامشکلات فراوانی مواجه می کندوزرشکارانی که محصولات خودرا در خرمن های زرشک خشک می کنند اکثرا با خسارات زیادی مواجه می شوند.

همزمانی برداشت محصول و شروع بارندگی های پاییزی،  نبود کارگاه های فراوری وسوله های زرشک خشک کنی و قرارداشتن موانع و قوانین سخت در مسیر اخذ تسهیلات این بارگاه ها،دندان دلالان را تیزتر و اجبار کشاورزان را جهت فروش ارزان بیشتر کرده است که این نکات در حرف ها و گلایه های کشاورزان  قابل تامل است.

 

یعقوبی یکی از کشاورزان روستای محمدآباد علم در گفتگوبا خبرنگار نسیم قائن اظهارداشت: علی رغم اینکه محصول زرشک در این منطقه حرف اول را می زند اما در هنگام برداشت محصول بامشکلات زیادی برای جمع آوری روبه روهستیم واز ترس ازبین رفتن زرشک با توجه به برودت هوای سرد وبارندگی مجبور به فروش زرشک به دلالان هستیم.

وی بیان داشت: برای ایجاد بارگاه زرشک باید هفت خوان رستم را طی کنیم و اکثر کشاورزان در نیمه راه از گرفتن تسهیلات وایجادبارگاه زرشک خودداری می کنند.

دلخاک ازدیگر کشاورزان روستای محمدآباد علم گفت: با توجه به اینکه محصول زرشک بعداز برداشت مدت زیادی طول می کشد که خشک وبه فروش برسد لذابرای خشک کردن زرشک هرساله با مشکل مواجه می شویم  وباتوجه به اینکه  درمناطق ما بارگاه زرشک هم نیست مجبورهستیم که محصولات خودرا با قیمت پایین به دلالان بفروشیم.

 

وی افزود: به ما اجازه ساخت یک مکان  درباغات کشاورزی را نمی دهند تا حداقل یک چهاردیواری احداث وبه صورت سنتی بارگاه زرشک ایجاد کنیم.

این کشاورزقاینی گفت: برای تهیه بارگاه بنابه دستور وقوانینی که دارند بایداستعلام های زیادی را انجام دهیم به طوری که حتی پشیمان می شویم که از تسهیلات استفاده کنیم.

محمدی یکی دیگر از کشاورزانی است که در گفتگو با خبرنگار نسیم قائن اظهارداشت: برای دریافت تسهیلات وایجاد بارگاه زرشک بسیاری از کشاورزان مراجعه کرده بودند اما چون روند دریافت تسهیلات وقانون هایی که دارند سخت است  واکثر دوستانم از دریافت آن پشیمان شدند من هم به دنبال آن نرفتم وبا هزینه شخصی وبه صورت سنتی منزل شخصی خودرا به بارگاه زرشک تبدیل کرده ام .

 

وی افزود: سخت گیری های بی مورد وگذراز هفت خوان رستم برای دریافت تسهیلات وایجادبارگاه زرشک در این منطقه باعث شده است که ماهم محصول خودرابا قیمت بسیار پایین وبه صورت مدت دار وبادریافت چک در اختیار دلالان قرار دهیم .

این کشاورزمحمدآبادی گفت: برخی از کشاورزان حتی خانه آنها کاه گلی است ودریک خانه بسیار محقر زندگی می کنند اما ساخت بارگاه زرشک باید طبق قوانین مسکن وشهرسازی ایجادشود که هزینه زیادی برای کشاورزان دارد و بااین تسهیلاتی هم که پرداخت می کنند مقرون به صرفه نیست.

 

محمدیعقوبی از دیگر کشاورزان روستای محمدآباد علم می گویدروستای محمدآباد دربخش مرکزی قاین به عنوان قطب کشاورزی شهرستان است وبیشتر محصول زرشک بخش مرکزی دراین روستا تولید می شود اما هنوز به تعداد انگشت شماربارگاه زرشک دراین روستا نداریم .

وی اظهارداشت: خواسته ما از مسئولین این است که امکان خرید زرشک به  صورت تضمینی برای کشاورزان وجود داشته باشد تا حداقل کشاورز دغدغه فروش محصول خودرا نداشته باشد.

خبرنگار ما به سراغ سجادی مدیریت جهادکشاورزی قاین رفت وگفتگویی با مدیریت جهادکشاورزی قاین داشت.

مدیرجهادکشاورزی قاین درگفتگوباخبرنگارما گفت:شهرستان قاینات به عنوان بزرگترین قطب تولید زرشک درکشور است که 4هزارو112هکتاراززمین های آن زیر کشت زرشک است.

سجادی افزود: از این میزان 3418هکتارآن بارور و694هکتار آن غیربارور است وپیش بینی می شود از سطوح بارور میزان 15000تن زرشک تر برداشت شود.

مدیرجهادکشاورزی قاین بیان داشت: علی رغم این که سطح زیرکشت نسبت به سال گذشته حدود 100هکتار افزایش داشته است اما متاسفانه میزان تولید نسبت به سال قبل به دلیل خسارت تگرگ،گرماوتف باد حدود 10درصد کاهش دارد.

وی با بیان این که 97درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی تولید می شود گفت: 9600خانوار در شهرستان قاین بهره بردار زرشک می باشند.

سجادی درپاسخ به سوال خبرنگار نسیم قائن مبنی بر این که اکثر کشاورزان از روند دریافت تسهیلات واحداث بارگاه زرشک گلایه مند هستند گفت: ما این حق را به کشاورزان می دهیم واز طریق سازمان جهادکشاورزی پیگیری این موضوع هستیم وامیدواریم که از طریق سازمان جهادکشاورزی بتوانیم روند دریافت تسهیلات واستعلامات را کاهش داده وقدم مثبتی برای کشاورزان برداریم.

بزرگترین کارخانه فراوری شرق کشور(خوشه سرخ قاین) درشهرستان قاین قراردارد که متاسفانه چندسالی است به دلیل کمبود نقدینگی تعطیل است وامکان خرید زرشک از کشاورزان برای این کارخانه وجود ندارد.

اگرچه براساس پیام هایی که امسال از سوی این شرکت ارسال شده است ونسبت به خرید محصول زرشک کشاورزان به صورت مدت دار اقدام خواهد کرد اما جای این سوال است که کشاورز با این همه رنج وزحمتی که درطول سال تحمل می کند چند ماه باید در انتظار دریافت حاصل دسترنج خود باشد؟؟

آیا خرید مدت دار میتواند خرید نقد و ارزان دلال را جبران نماید؟
در صورت جبران، کشاورزان کدام فروش را انتخاب میکنند ؟ نقد یا نسیه؟؟؟

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها