توکلی گفت: در حالی که ما 11 شرکت ایرانی قدرتمند در این باره داریم، امروز با کمال پررویی گفته‌اند ما این شرکت‌ها را در مناقصه راه نمی‌دهیم و فقط می‌خواهند 4 شرکت خارجی را در مناقصه شرکت دهند.
کد خبر: ۸۷۶۶۳۸۱
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  توتال در آمریکا به سبب اینکه از سال 1995 تا 2004 به یک مقام نفتی ایران در بحث پارس‌جنوبی یک بار 16میلیون دلار و یک‌بار 44 میلیون دلار رشوه داد، 398/2 میلیون دلار جریمه شده است. آمریکا این موضوع را رسیدگی می‌کند و جریمه را دریافت خواهد کرد و ما فکر می‌کنیم اگر این مسائل را نگوییم درست می‌شود در حالی ‌که باید بگوییم و برخورد متناسب هم داشته باشیم.

احمد توکلی، رئیس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما گفت: از طرف این سازمان به سبب اینکه فقط 4 شرکت خارجی را می‌خواهند در مناقصه میدان آزادگان شرکت دهند،‌ اعلام جرم می‌کنم. توکلی افزود: البته اگر پشت سر هم از مفاسد بگوییم اما برخورد مناسبی نکنیم، طبیعی است که مردم مایوس می‌شوند اما نگفتن چاره کار نیست. وی ادامه داد: سه‌شنبه گذشته راجع به توتال و رشوه‌ای که داده بود، مطلبی نوشتم و گفتم می‌خواهند میدان آزادگان را که سومین میدان دنیاست و به مثابه گوشت لخم وزارت نفت محسوب می‌شود به توتالی بدهند که 60 میلیون دلار رشوه داده است.  توکلی افزود: در حالی که ما 11 شرکت ایرانی قدرتمند در این باره داریم، امروز با کمال پررویی گفته‌اند ما این شرکت‌ها را در مناقصه راه نمی‌دهیم و فقط می‌خواهند 4 شرکت خارجی را در مناقصه شرکت دهند. وی گفت: این اقدام غیرقانونی است و من از طرف سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت اعلام جرم می‌کنم.  توکلی افزود: نقش رسانه‌ها در این باره بسیار موثر است و باید رسانه‌ها وقتی من این نامه را دادم به قول معروف می‌ترکاندند اما هیچ کاری نکردند. وی اضافه کرد: مطبوعات به اندازه کافی آزاد نیستند و صداوسیما هم وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد و در نتیجه شبکه فساد به قدری رشد کرده که به فساد سیستمی رسیده‌ایم و مبارزه دشوار شده است. وی افزود: قوه قضائیه بموقع توضیح نمی‌دهد و برخی اوقات کارهایش شبهات را زیاد می‌کند، مثلا مهدی هاشمی می‌گفت مرا علنی محاکمه کنید، ما هم به اتفاق بیش از 40 نماینده مجلس نامه‌ای نوشتیم که این محاکمه علنی باشد اما قوه قضائیه هیچ گاه توضیح نداد و گفتند نظر دادگاه این است جلسات غیرعلنی باشد و ما قانع نشدیم. توکلی گفت: حتی اگر بخشی از پرونده اخلاقی باشد می‌توان آن بخش را غیرعلنی و بقیه را علنی برگزار کرد.
این نماینده سابق مجلس گفت: البته همین که فرزند یک قدرقدرت سیاستمدار محاکمه می‌شود، بسیار خوب است. توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حقوق‌های نامتعارف براساس قانون گرفته شده است؟ گفت: به طور قطع قانونی نبوده است؛ مگر رهبر انقلاب اسلامی ولی‌فقیه و حاکم مطلق کشور نیست؟ ایشان به صراحت فرمودند این دریافتی‌ها یا غیرقانونی بود یا قانونی و قانونی‌اش هم نامشروع است؛ این حکم است. وی افزود: ایشان به رئیس دولت حکم کردند در این باره ضابطه بگذارند و حتی فرمودند دفتر من هم از ضابطه شما تبعیت کند؛ آیا از این صریح‌تر می‌توان حکم داد؟ توکلی گفت: متاسفانه آقای روحانی از این فرصت استفاده نکرد و من به او التماس کردم و چندبار نامه نوشتم که شما بهترین فرصت را دارید. وی افزود: همه مردم ایران یا کارمندند یا با کارمندان ارتباط دارند و همه از بحث دریافتی‌های نامتعارف برافروخته شدند و بهترین موقعیت بود که دولت برخورد کند اما نه تنها از فرصت استفاده نکرد، بلکه توجیه کرد. این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر برای محاسبه عملکرد مسؤولان درست شده است، افزود: مردم باید مسؤولا‌ن‌شان را محاسبه کنند و شاید همیشه درست محاسبه نکنند اما ما باید هزینه پاکی جامعه را به وسیله تحمل انتقادات نابه‌جا بپذیریم. توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نسخه‌ای را برای مبارزه با فساد اقتصادی پیشنهاد می‌کنید، گفت: من از مردم می‌خواهم مایوس نباشد و مشارکت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و اگر بلایی بر سرشان آمد تحمل کنند. رئیس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: ما در بحث پیشنهاد غلط آقای نعمت‌زاده در بحث پتروشیمی چندی پیش ورود کردیم و با کمک آقای شریعتمداری اعلام کردیم با این پیشنهاد هزار میلیارد تومان رانت ایجاد می‌شود و جلوی آن را گرفتیم و درباره چند قرارداد نفتی هم با مسؤولان نفتی جلساتی گذاشتیم و اکنون به دنبال این هستیم که جلوی توتال را هم بگیریم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی، سیاست‌بازی می‌شود؟ گفت: بله! برخی افراد پشت جناح‌ها خود را پنهان می‌کنند اما می‌شود جناحی برخورد نکرد سیاستمدارانی که مورد اعتماد مردم هستند باید پا به میدان بگذارند و مفاسد را بگویند و از هیچ کسی هم نترسند. توکلی افزود: به طور قطع با کتمان کردن، مشکلات حل نمی‌شود و هیچ جای دنیا هم فساد را پنهان نمی‌کنند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مبارزه با فساد در این سال‌ها نتیجه‌بخش نبوده است؟ گفت:‌ ما درباره مفاسد اقتصادی کار کرده‌ایم اما در بحث مبارزه خوب کار نکرده‌ایم.
توکلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه نسخه‌ای را برای مبارزه با فساد اقتصادی پیشنهاد می‌کنید؟ گفت: من از مردم می‌خواهم مایوس نباشند و مشارکت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و اگر بلایی بر سرشان آمد تحمل کنند. وی افزود: به مردم حق می‌دهم وقتی هزینه‌ها بالا برود مشارکت پایین می‌آید اما به ما در سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت کمک کنند؛ چه ما آبرویی که از خون شهدا گرفته‌ایم صرف این کار می‌کنیم و طبق قانون عمل خواهیم کرد.
ارسال نظرات